ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Oblivion (Blu-ray)

Anmeldelse: Oblivion (Blu-ray)

oblivion_blu-ray_tom_cruise

Sci-fi-genren har igennem tiden budt på alverdens filmklassikere – alt fra Star Wars tilbage i slutningen af 70’erne til lidt mere moderne effektovervældende action-baskere såsom Rian Johnsons, Looper. Genren er desuden et stort areal, hvor instruktøren har frie tøjler indenfor effekter og kan boltre sig i alverdens urealistiske elementer. Problemet ligger ofte i manglen på fornyelse, og mange sci-fi-film ender som en klichebombe. Oblivion ligger på grænsen mellem disse to sider, men placerer sig et godt stykke oppe i den gode ende af skalaen.

Handlingen udspiller sig i 2077, hvor jorden så småt er blevet ubeboelig for alle mennesker. En alien-invasion sprængte månen i luften, hvilket ødelagde alle brugbare klima- og levevilkår på planeten. Befolkningen har flygtet til en fjern måne i nærheden af Saturn, mens en beskeden skare er blevet tilbage på jorden for at udvinde de sidste energireserver. Jack (Tom Cruise) er en ingeniør, som passer på de kampdygtige droner, der beskytter vandudvindingsmaskinerne og samtidig sørger for at aflive så mange tilbagestående aliens som muligt. Krigen blev vundet af menneskene, men de tabte planeten. En ellers normal rutineflyvning hiver Jack ind i hjertet af problematikken, da han ved et uheld står ansigt til ansigt med truslen fra det ydre rum. Men jo dybere han kommer ind i til kernen af hele mystikken, jo mere går det op for ham, at alt måske ikke er, som det ser ud til.

Først og fremmest skal udgivelsen have umenneskelig meget ros for sin visuelle side. Effekterne er bjergtagende og nyskabende, samt opsætningen af det postapokalyptiske verdensbillede virker så utrolig realistisk. Man får virkelig indtrykket af, at handlingen udspiller sig i fremtiden, og detaljeringen og originaliteten i designet af deres teknologiske tidsalder fungerer helt optimalt. Derudover er Tom Cruise det helt ideelle valg til denne rolle, da hans kølige attitude, action-helte-status og fornemme skuespil sætter fokusset på ham som værende kerneunderholdningen i filmen. På det handlingsmæssige punkt svinger kvaliteten en lille smule mere. Filmen starter helt eminent ud med en solid og gennemført fortælling om, hvordan verden har udviklet sig i den givne retning, og man får samtidig et godt forhold til de forskellige hovedpersoner. Derefter springer det første plottwist ind på skærmen med så stor en fart, at man næsten ikke når at finde sammenhængen i tingene, før handlingen fortsætter ufortrødent. Dette mellempunkt i handlingen skaber lidt ubalance i filmens historie og kontekst, men afslutningen følger heldigvis op på den fornemme start med en bragende god omgang action og desuden en yderst uventet twist.

Problematikken i det samlede billede er dog, at man har set konceptet mange gange før – en person som bemærker, at ikke alt er som det burde være, eller problematikken i det roterende rolleskift mellem katten efter musen. Beskæftiger man sig med disse klassiske elementer, skal man enten genopdage nye muligheder i konceptet eller brillere i selve udførslen – da Oblivion forvirrer i midten af fortællingen, lægger man mere mærke til klicheerne i en overgang, hvilket ødelægger filmens chance for at forbinde starten med slutningen i en korrekt, glidende strøm. Men udover det er Oblivion i mange tilfælde ganske underholdende og de overvældende effekter samt den til tider utroligt gennemførte handlingsforløb gør filmen til en seværdig en af slagsen. På trods af nogle klicheer og uheldige sammensætninger i filmen, som gør, at den ikke just kvalificerer sig som sommerens helt store blockbuster, så er filmen rigtig underholdende og giver et frisk pust til den klassiske sci-fi-genre.

Oblivion falder helt sikkert i min smag, da handlingen på trods af de uheldige brudstykker en gang i mellem leverer non-stop action fra start til slut, og ikke blot hjernedød action, men en mere sofistikeret og nervepirrende omgang. Effekterne er overvældende og den lydmæssige kobling til den visuelle del fungerer helt eminent. Visuelt er Oblivion en af årets store udgivelser, og jeg kan varmt anbefale filmen til fans af special-effects, postapokalyptiske historier og masser af sci-fi.

I bonussektionen finder man en række slettede scener, som giver et indblik i, hvilke andre tanker filmholdet havde overvejet om filmen. Derudover er der det klassiske kommentarspor, hvor instruktøren, Tom Cruise og manuskriptforfatteren giver deres kommentarer til filmen. Som det sidste kan man bl.a. finde soundtracket fra filmen og en kort, men spændende dokumentar, som går bag om filmens produktion. Samlet set en nogenlunde indholdsrig omgang, men man havde forventet lidt mere af så stor en blockbuster-film.

Release: 22-08-13

Find forhandler og den bedste pris på Oblivion

Oblivition trailer