lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Premium Rush

Anmeldelse: Premium Rush

Joseph Gordon Levitt

Nogen gange kunne man godt forestille sig, at manusforfatterne i Hollywood af og til kører alt for meget på autopilot og lader selv de mest vanvittige plot-idéer komme helt frem som færdigt manuskript. Bevares, det er da set, at flere film, med de mest vanvittige idéer som udgangspunkt er endt ud med at være ganske hæderlige. Men ligeså ofte er det gået galt. Premium Rush er en af den slags film, hvor man indledningsvist ikke er helt sikker på, om den forsøger at gøre grin med os. Hele handlingen omfatter nemlig noget så lidt attraktivt og så meget hipster som et cykelbud. Rollen som hovedpersonen Wilee spilles af den altid hæderlige Joseph Gordon-Levitt, som man kan forestille sig har sovet lidt i timen, da han fik denne idé stukket i hånden.

Historien er lige til. Vort kære cykelbud for en dag stukket en vigtig/farlig pakke i hånden, som en anden mand er meget opsat på at få fingre i. Dette udspiller så en drabelig omgang katten efter musen igennem New Yorks gader, hvor vor helt skal gå så grueligt meget igennem før han kan aflevere sin leverance og alle kan blive glade. Desværre er det lidt op af bakke allerede fra begyndelsen for Premium Rush på grund af det lidt fjollede præmis. Findes der noget værre end en dybest set fjollet film, der tager sig selv for seriøst? Et cykelbud som hovedperson og protagonist er også et dristigt valg, da de især i Guds eget land er en ganske forhadt skare, da de oftest er ligeglade med trafikken og alt omkring dem. Men JGL leverer dog rollen med en vis charme og gør skam sit for fremstå sympatisk. Derimod er filmens badguys ganske overspillede og især Michael Shannons korrupte kommissær, Bobby Monday, virker lidt som en overspillet, dårlig parodi med racistiske jokes plus det løse.

Hvad der dog fungerer for Premium Rush, fungerer til gengæld godt. De halsbrækkende cykelstunts er godt tænkt og man føler farten og adrenalinen ganske glimrende. Det er underholdende og det er netop i disse jagt-scener, at filmen lyser op og berettiger sin eksistens.

Materialet er meget skrabet. Her er tale om almindelige bag-om-kameraet dokumentarer, med fokus på de medrivende stunts og selve skabelsen af filmen.

Premium Rush fungerer fint når hastigheden sættes op og jagten er på sit højeste. Joseph Gordon-Levitt leverer en ganske solid performance, dog uden det nærmer sig hans bedste. Til gengæld er idéen lidt for spøjs til at kunne tages helt seriøst samtidig med mange actionfilmsklichéer står i kø.

Galleri

Trailer

[youtube id=”Pn6ie1zCkZU” width=”600″ height=”350″]