torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Tarok (Blu-ray)

Anmeldelse: Tarok (Blu-ray)

Tarok_BD_3D_dk

Definitionen af danskhed er efterhånden blevet forbundet med svinekød, remoulade og Olsen-Banden, men på lidt andre kanter af det ganske danske land, finder man det, som mange definerer som ’Dannebro på fire ben’ – nemlig hesten Tarok. Derfor har Anne-Grethe Bjarup Riis taget konceptet til sig og fortalt historien på det store lærred.

Vi følger landmanden Karl Laursen i 1948, som har en drøm om at købe heste til sin gård og bruge dem til travløb. Drømmen smitter af på børnene, men spliden breder sig i familien i takt med at landbrugets klassiske metoder bliver overtaget af en mere teknologisk fremtid. Men så kommer hingsten Tarok til verden hos familien, hvilket åbner muligheden for at komme frem i travlløbsverdenen.

Handlingen følger historien om Tarok fra gårdejerens synspunkt gennem nærmest en hel menneskealder. Da historien er noget tilbage i tiden, skal omgivelserne og personerne leve op til det tidsmæssige omfang. Det gør filmen på sin vis også, problemet er bare, at selve skuespillet og strukturen i filmen nærmest også ligner en film, som er lavet i den givne tidsalder – ment på den måde, at skuespillet er monotont, karaktererne er stereotype og dynamikken i forholdet er alt for gammeldags. Det er lidt som at en gammel Morten Korch-film, og det har ingen plads i det moderne samfund. Instruktøren har forsøgt at vise den ’gribende’ historie om hestens betydning for lokalsamfundet i datidens Danmark, men selve plottet drukner i en blødsøden, kedelige tilgang til konceptet og mister sin alvor i de monotone skuespillerpræstationer.

Filmen er flot og tidsmæssig korrekt, men det er ikke nok til at sætte niveauet højere i handlingens mangelfuldhed. Man skal faktisk hele 50 minutter ind i filmen, før Tarok overhovedet kommer frem i søgelyset, hvilket virker mærkeligt, når filmens titel er ’Tarok’. Der er utrolig meget baggrundhistorie om familiens op- og nedture, hvilket blot virker som unødvendigt fyld i selve historien. Fokusset ligger langt fra på selve hesten hele vejen i gennem, og derfor kommer filmen utrolig sløvt fra start.  Dialogerne er meget udpenslende, og der bliver absolut ikke ladet noget til fantasien, da man får alle detaljerne skåret ud i pap. Der mister filmen lidt af sin magi, når filmen bare byder på det, som man kan se, frem for at seeren skal kigge lidt nærmere for at forstå symboler eller forståelser.

Historien om en hest er heller ikke ligefrem et koncept, som nemt kommer i gennem på det store lærred. Man får måske hesteelskerne op fra sæderne, men for andre mennesker er Tarok måske ikke et danmarksklenodie nok til, at man gider bruge over to timer på dens historie. Spielberg lavede den rørende film War Horse, hvor krigen var konteksten for historien, og det fungerede overraskende godt. I Tarok står historien alene overfor tidernes skifte i løbet af årene 1948 og fremefter, hvilket ikke danner grobund nok for underholdning. Den virker mest af alt som en kedelig familiefilm, som går i dybden med nemme dialoger, censurerede virkemidler og en langsommelig udvikling i plottet – problemet er bare, at instruktøren uden tvivl ikke havde valgt dette fokus fra starten, da filmen i sig selv forsøger at tage sig ret så seriøst. Det giver lidt en komisk ubalance, som ikke rigtig får filmen ind på det rette spor. Baggrundsmaterialet fylder så ufatteligt meget, at man mister grebet om selve fokusset og i stedet begynder at irritere sig over alle de unødvendige dialoger mellem familien og deres bekendte.

Selvom der er at alt for lidt fokus på selve hesten, så henter filmen lidt af sit tempo i sidste halvdel af filmen, hvor Tarok endelig får lov til at få lidt skærmplads. Der får man faktisk nogle ret så intense og underholdende travløb, hvor kameravinklerne og spændingen spiller godt sammen. Men hver gang man får øjnene op for mulighederne i handlingen, falder gejsten ned igen som følge af endnu et lille udsnit af det kedelige dialogfyld. Filmen formår ikke rigtig at finde balancen mellem historiske aspekter og fokusset på selve kræet, og derfor mister filmen sin gnist.

På udgivelsen finder man en dokumentar, som giver et indblik i tilblivelsen af filmen – her får man flere aspekter af produktionen og ser ikke mindst, hvordan de formåede at få de bestemte optagelser i hus. Det er sådan set det eneste på udgivelsen, og generelt er der meget tomt i bonussektionen.

Samlet set er Tarok en film, som kun lige ridser overfladen af det, man forventede af en produktion af denne kaliber. Hesten har alt for lidt fokus, handlingen er fyldt med alt for meget overflødigt baggrundsinfo og skuespillets udpenslende detaljering har ikke ladt noget som helst til fantasien. Filmen vil sikkert underholde den yngste aldersgruppe, mens teenagere og derover vil begynde at gabe allerede halvvejs i filmen.

Release: 27-03-14 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Tarok

Tarok Trailer