fredag, maj 10, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Angel's Share (DVD)

Anmeldelse: The Angel’s Share (DVD)

movie_files_2415

Hvis man har brug et lille lyspunkt på dagen, så kan man altid vende næsen mod film, som bygger handlingen op omkring livsbekræftende elementer. Gennem gode moraler, herlige portrætter og ikke mindst en handling, som går vender noget negativt til noget positivt. Filmhandlinger hvor man virkelig sætter pris på hovedpersonens fremskridt mod en bedre tilværelse, og The Angels’ Share er et ganske lovende eksempel på dette.

Vi følger en flok forskellige småforbrydere og uintelligente stoddere i Skotlands mindre populære byområder, hvor de efter uheldige klammerier med politiet bliver idømt samfundstjeneste. Hovedpersonen Robbie roder sig altid ud i slagsmål, men da hans kæreste er på grænsen til at føde, overvejer han, om det ikke er på tide at komme ud af kniben. Det viser sig at være sværere end som så, da hans svigerfamilie gør alt for at drive ham væk fra hans kæreste. Under samfundstjeneste møder han de andre mønsterbrydere, som sammen danner et venskab, som muligvis er vejen ud af slumtilværelsen. Desuden er deres overvågningsleder, Harry, en gammel, venligtsindet mand, som driver Robbie væk fra kriminaliteten ved at lære ham om værdien af en rigtig god whisky.

Hele handlingen er utrolig uventet, overraskende og ikke mindst latterfremkaldende. Vejen til en bedre hverdag behøver ikke ske gennem kedeligt og hårdt arbejde, men i stedet i selskab af andre ligesindede, som med deres manglende intelligens kan bevæge sig ad krogede veje mod succes. Indbyggere i Skotland har altid haft en utrolig charmerende og distinktiv accent, som virkelig bidrager til den klassiske humor – selve deres overdrevne udtalelser af ordene gør komikken langt mere hårdtslående, og man underholdes af de karismatiske personligheder – alt fra en samfundshader, kleptoman, slagsbror til en komplet idiot er blot nogle af de aspekter, som karaktererne besidder hele filmen i gennem. Deres indbyrdes interaktioner giver plads til komiske udskejelser, og deres individuelle personligheder bringer deres rejse ud på et mere enormt morsomme eventyr. Selve udviklingen fra udskud til whisky-ekspert er utrolig godt fundet på, og kommer som noget af en overraskende hos seeren. Selve titlen antyder den procentdel af brygningen, som fordamper, og det kalder man så ’englenes andel’, og allerede der, kan man anspore temaet i filmen som værende i retning af moralske undertoner og feelgood-elementer.

Det eneste man mangler i filmen er et lidt mere dybdegående indblik i de fire mest fremtrædende karakterer. Selve coveret på filmen indikerer, at vi følger fire hovedpersoner, men selve hovedhistorien drejer sig allermest om Robbie og hans problemer med slagsmål og familielivet – ikke at der er noget galt i det, men vi har alligevel lyst til at se mere til de andre. Forholdet mellem Robbie og Harry er uden tvivl helt fantastisk – Harry virker som en hyggelig ’legeonkel’, der nærmest opfører sig som en faderrolle for den fortabte dreng. Han giver ham nyt håb i livet gennem en interesse for destillering og whisky-smagning, og langs uransagelige veje finder han vejen til en bedre tilværelse. Instruktøren har givet sine karakterer håb om at komme ud af slummen, og svaret findes i venskab, hobbyer og ikke mindst bunden af et whiskyglas. Selve soundtracket byder desuden også på en masse feel-good-sange, som helt sikkert bidrager til oplevelsen af samme lykke som hovedpersonen.

Selve handlingen er ikke det element i filmen, som driver udviklingen fremad, men mere karakterernes dannelse og valg i forskellige situationer. Hovedpersonen kommer konstant ud for øjeblikke, som kan sende ham i fængsel på nul komma fem, men han træder aldrig over linjen. Det gør han netop på grund af hans nyfødte søn, hvilket viser hans følelsesmæssige involvering i barnet, og ikke mindst hans syn på spædbarnet som værende hans sidste mulighed for at redde hans liv. Desuden viser hans hurtige passion for whisky sig som værende et symbol for hans ivrighed i at komme ud på den anden side af samfundstjeneste med begge ben på jorden.

Samlet set er The Angels’ Share en lille lækkerbisken til de kolde vintertimer, og man sidder tilbage med en herlig fornemmelse i kroppen, da man har fulgt en flok udskuds udvikling til et positivt resultat. Desuden har man mellem linjerne lært en masse om personligheder, konflikter og alvoren af sine valg i livet – og ja, ikke mindst hvordan man kan sætte pris på en god whisky!

Release: 10-10-13 på DVD.
Find forhandler og den bedste pris på The_Angels_Share

The Angel’s Share Trailer