ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Fault In Our Stars (Blu-ray)

Anmeldelse: The Fault In Our Stars (Blu-ray)

en_flange_i_himlen_bd_dk-27601901-frntl

Kærlighedsfilm bliver masseproduceret i spandevis i Hollywood i løbet af året, men der er blot få produktioner, som man rent faktisk husker tilbage på og ikke bare har glemt få timer efter. Det er kærlighedsfilm, som rører noget dybt inde i os, får os til at tænke over tingene og ikke mindst får os til at sætte pris på de små ting i livet og kærligheden – The Fault in Our Stars er en af de få, unikke kærlighedsfilm, som man husker tilbage på.

Vi følger den unge pige Hazel (Shailene Woodley), som er ramt af en af de slemme former for kræft og desværre ikke har så mange år at se frem til i forhold til andre piger i hendes alder. Til en støttegruppe for kræftramte unge møder hun den charmerende Augustus (Ansel Elgort), og de bliver med det samme forelsket i hinanden. Sammen forsøger de at bekæmpe kræften, men så længe, at de er sammen, kan de dele sorg og glæde som elskende.

Filmen er til tider præget af lidt overspillede karakterer, men man kommer alligevel til at holde af dem noget så grusomt, da de virkelig har en fantastisk kemi i mellem hinanden. Seerens møde med karaktererne i starten er lidt overvældende, da de begge virkelig har en helt bestemt form for karaktertræk, som både kan virke realistisk og urealistisk på samme tid. Jo tættere vi kommer på dem, jo mere ser vi, hvordan de egentlig formår at bygge deres unikke personligheder ret godt op. Man bliver klar over, at deres kække og overspillede attituder blot er en facade og at de bag deres ydre gemmer på nogle ret mørke, triste følelser. Det skal have ufattelig meget ros for at skabe så skræmmende realistiske grædescener, da man virkelig bliver påvirket af deres følelsesmæssige op- og nedture i langt større grad, end man ville af den normale kærlighedsfilm.

Jeg havde på visse punkter måske troet, at filmen ville slå hårdere, end den gjorde – den har været så omtalt af anmeldere, biografgængere og kærlighedsglade mennesker, og det samme med bogen. Derfor havde man måske sat forventningerne en smule for højt. Men denne tanke blev dog hurtigt flyttet væk fra sindet, da man nærmede sig de sidste 30 minutter af filmen – her er der skruet maksimalt op for tudefaktoren, og man sidder virkelig presset i følelsesregisteret helt ind til, man bliver ’befriet’ af rulleteksterne. Handlingen fokuserer også på at gøre folk bevidste om, at selvom det er en kærlighedsfilm, så er der stadigvæk dårligdom i verden – det er forfriskende at se på, da man kan blive ret så ubehageligt tilpas af alle de sukkersøde film i omløb. Filmen spiller på nogle vigtige livslektioner – man skal huske at leve, mens man har muligheden for det og selvom sygdom følger ens hverdag, så skal man acceptere den og lade sit liv fortsætte med de midler, som man har til rådighed.

Heldigvis holder filmen sig frisk og mere interessant ved at rotere uden om de fleste klicheer, men alligevel falder den som så mange andre i fælden op til flere gange. Der er op til flere tåkrummende scener i filmen, hvor man bare undrer sig over, hvorfor de ikke lige valgte at snige sig uden om nogle katastrofale klicheøjeblikke. Men det bliver alligevel hurtigt glemt, da filmen primært fokuserer på rørende og utroligt smukke billeder i handlingen, hvilket leder en til at få en klump i halsen frem for krummende tæer – og gudskelov for det! Hvis filmen ikke havde denne energiske kemi, realistiske gnist og utroligt velspillende følelser ville man hurtigt korse sig over visse af scenerne, men i denne film spiller det sammen på et højere niveau.

Den har lidt de samme fængende undertoner som i Richard Linklaters ’Before Sunrise’, hvor to personer skal få mest muligt ud af deres tid sammen, inden det måske får en ende. Det gør filmen yderst dialogpræget og situationsbundet, men det fungerer rigtig godt i forhold til at læne sig op ad virkeligheden og det at levere ægte kærlighed på skærmen. Samlet set er The Fault in Our Stars et herligt kærlighedsdrama, som virkelig rammer nogle rigtige punkter og hæver sig over den normale kærlighedsfilm. Den kan på det allervarmeste anbefales til filmelskere såvel som fans af kærlighedsfilm, men jeg må advare – der er ikke et øje tørt.

Her finder man de klassiske kommentarspor, slettede scener og en række optagelser bagom filmen, som sætter tingene lidt i perspektiv. Derudover kommer man tæt på selve produktionen af musik, overgang fra bog til film og meget mere – der er overraskende mange positive aspekter af denne omgang bonusguf og det hele sætter lige en fin lille prik over i’et på udgivelsen.

Release: 06-11-14 på DVD og blu-ray.

The Fault in Our Stars Trailer