torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Internship (Blu-ray)

Anmeldelse: The Internship (Blu-ray)

the_internship_blu-ray_nordic-24142193-frntl

Vince Vaughn og Owen Wilson er uden tvivl nogle solide komedieskuespillere, som har printet deres navn i hovedet på seerne gennem det seneste årti. Men for tiden har man ikke set voldsomt meget til dem hver for sig eller som en duo, men nu dukkede endnu en buddy-film op med disse skuespillere. Denne gang er niveauet dog desværre langt lavere.

Vi følger Billy og Nick, som lever livet som dygtige sælgere, indtil firmaet går fallit og smider disse to aldrende herrer på gaden. I stedet for at give op vælger de at søge en stilling hos Google, og på mirakuløs vis får de en plads på praktikant-gruppen – inddelt i små hold skal de hver især klare en række udfordringer, og blot ét hold får lov til at få en fastansættelse – kan de gamle ’dinosaurer’ give nyt stof til de unge hjerner, eller mister de endnu en gang muligheden for et job?

Man har desværre en lidt forudindtaget forestilling om, at denne film skal leve op til duoens tidligere film ’Wedding Crashers’ – disse to film kan slet ikke sammenlignes, men man kan ikke undgå at falde i fælden. Selve konceptet virker meget klichépræget, da man så ofte har set historien, hvor en flok ’underdogs’ skal op mod urimelige odds, men på den mest alternative måde klarer skærerene. Duellen mellem gamle og unge har også altid været et velbevandret emne, da man får en hvis gnidningseffekt på komikken ved at vise den store forskel på ting og mennesker. Selve temaet går i dybden med personer i krisesituationer, som skal kæmpe sig tilbage til overfladen gennem en række komiske eskapader – filmen ligner lidt en high-school-film i fåreklæder, da handlingen går voldsomt meget op i klicheer såsom mobning, kliker og nørder vs. sportfyre.

Skuespillerne virker lidt sløve i betrækket, men deres roller skal også afspejle personer, som er fanget i en karrierekrise. Men deres dynamik og makkerskab virker ret vag i denne film, og man mangler den underholdende interaktion mellem disse to solide komedieskuespillere. Normalt er deres samtaler og karakteristiske diskussioner grobund for solid underholdning, men mange af scenerne bliver til en værre omgang vrøvl og kedelige livssituationer. Både Vince Vaughn og Owen Wilson skal spille et par gammeldags sælgere, men i deres alder burde de kende til nutidens teknologi og muligheder – derfor virker deres attituder såvel som personligheder lidt urealistiske. Will Ferrell har en kort birolle i filmen, men leverer faktisk det allerstørste grin i hele filmen på blot 4-5 minutter!

Komikken er generelt bare meget overfladisk og alt for plat, og det er ikke kun på grund af, at man forventer samme niveau som deres tidligere film – der er bare ikke særlig meget originalitet og substans i humoren. Der er en lidt forstyrret balance mellem fokusset af selve underholdningen – på den ene side virker den til at være en gennemtænkt film, hvor Vaughn og Wilson udvikler plottet gennem deres professionalitet, men på den anden side falder konceptet lige lukt i teenage-fælden og lukker alt for meget nonsens ud. Skuespillerne er generelt udenfor deres normale rammer, og de opfører sig som en flok bøvede idioter, frem for at levere gennemtænkt komik baseret på andet end lavkomik.

Filmen har dog nogle få lyspunkter i løbet af handlingen, hvor man bl.a. får en sjov realisering af Quidditch-kampen fra Harry Potter samt nogle intelligente nørders første møde med den kvindelige anatomi. Men disse små inputs er langt fra nok til at gøre hele filmens underholdningsniveau seværdig i filmens overvældende to timer og 10 minutter. Filmen er alt for lang i forhold til, hvor lavt underholdningsniveauet i sig selv er, og man undrer sig over, hvordan man har formået at få hele to timer til at gå med disse usjove virkemidler. Filmen er spækket med fyldscener, montager og unødvendige drejninger i handlingen, som i sig selv aldrig bidrager til noget i den endelige vurdering

På bonusområdet finder man en række slettede scener, som giver lidt flere aspekter af filmen, som man ikke havde brug for at se. Derudover kan man se filmen med et kommentarspor med instruktøren Shawn Levy, som giver sine inputs til filmens scener. Som det sidste er der en række sneakpeeks, som afrunder udgivelsen.

Samlet set er The Internship generelt en skuffelse, da man havde forventet mere professionalitet og komisk genialitet fra Vince Vaughn og Owen Wilson. Handlingen sejler rundt i ufatteligt mange klichéer, og instruktøren har åbenbart haft problemer med at finde selve fokusset i filmen. Filmen kan underholde folk, som leder efter ultraplatte klichébomber, hvorimod fans af disse to hovedroller mister meget af gejsten allerede i de første 20 minutter. Filmen kan på visse punkter fungerer som en hyggefilm, hvor man virkelig kobler hjernen fra på sofaen.

Release: 14-11-13 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på The Internship

The Internship Trailer