lørdag, maj 18, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Paperboy

Anmeldelse: The Paperboy

the-paperboy

Man skal aldrig dømme en bog på dens omslag. Et gammelt mundheld, der i mange situationer stadig kan blive mere end aktuelt. Således også i tilfældet med the Paperboy, hvor man ud fra udgivelsens omslag og medvirkningen af Zac Efron alene kunne tro, at man havde med en romantisk komedie i den lette genre at gøre. Men genren siger thriller og man bliver i den grad overrasket over denne lille perle af en brutalitet. Jack Jansen, et stort svømmetalent, hvis chancer blev ødelagt af en skade, bor i Lately, Florida, hvor et muligt justitsmord på en småpsykopatiske særling Hillary (John Cusack i en noget anderledes rolle) har fundet sted. Ward, Jacks storebror, der er journalist, rejser tilbage til sin hjemby for at undersøge sagen. Med sig har han bragt den noget forurettede, mærke Yardley Acheman med sig og sammen med Jack ripper deres undersøgelse af sagen op i det lille, racistiske samfunds underlæggende fortielsen. Nicole Kidmann spiller vampen Charlotte Bless, der er håbløst forelsket i Hillary, selvom det eneste kendskab hun har til ham er igennem brevskriverier og sporadiske møder i fængslet.

The Paperboy overraskede meget ved at være brutal og udpenslet i sine udtryk. Filmen river sin tilskuer ind i universet og man føler hele tiden der noget usagt og ubehageligt der venter på at komme op på overfladen. Der bliver således etableret en underfundig stemning, der tager et fast greb om en. Samtidig er nogle scener også ganske chokerende, hvor især Matthew McConaugheys Yardley bliver i erindringen når filmen er slut.

Der var ingen materiale på denne udgivelse.

Om muligt ikke et mesterværk, men the Paperboy gør stort indtryk og efterlader tilskueren med en ubehagelig fornemmelse i kroppen. Den er rå og udpenslet og fortælletempoet er passende langsomt. Desuden gør Kidman det virkelig storslået i sin rolle.

Set til 199,-

Find forhandler og den bedste pris på The Paperboy

Trailer