fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: True Detective - Sæson 1 (Blu-ray)

Anmeldelse: True Detective – Sæson 1 (Blu-ray)

TRUEDETECTIVES1_BD_SC_3D_2f561001

HBO-selskabet er for alvor blomstret på det internationale plan i det seneste årti, hvilket har udæsket ufatteligt mange interessante og djævelsk underholdende produktioner. Mens den ultimativt fantastisk serie Breaking Bad fra AMC-selskabet blev afrundet i 2013, fik HBOs Game of Thrones stort set størstedelen af al opmærksomheden på den front – dog med en sideløbende afslutning af How i Met Your Mother fra CBS. Heldigvis kunne HBO selv smide en formidabel, original serie ud til folket – som supplement til monopolet – en serie, som gik tilbage til den basale krimi-fortælling med nye, fantastiske twists i serien, True Detective. Denne serie har jeg kigget nærmere på, og første sæson overvælder på alle punkter!

Serien følger to forskellige historier med udgangspunkt i de to detektiver Rusty Cohle(Matthew McConaughey) og Marty Hart (Woody Harrelson). Den ene del af historien fokuserer på de to detektivers arbejde med en mordsag i Louisiana i 1995, mens den anden historie følger de to personer i 2012, hvor en lignende sag dukker frem på politiets arbejdsbord. Historien panorerer i mellem disse to forskellige historier og bliver gradvist forbundet med hinanden gennem en stadigt stigende integrering af de forskellige historiers ligheder og forskelle. Serien beskæftiger sig på den måde med de to detektivers liv, arbejde og påvirkning af sagens grusomhed.

Først og fremmest skal jeg hurtigt bemærke, at man bare SKAL se denne serie! Den drøner indover skærmen fra første afsnit med et sådant gåpåmod, at jeg faktisk så mig selv nødsaget til at se hele første sæson på én dag. Konceptet er så velskrevet og fantastisk fortalt, da man bliver grebet af stemningen med det samme og aldrig rigtig bliver sluppet fri, før sidste afsnit har ramt skærmen. Det skyldes uden tvivl den dunkle atmosfære i seriens beliggenhed i Amerikas sydstater, hvor man virkelig får fornemmelsen af uhygge, skumle planer og ikke mindst en klassisk fornemmelse af, at der ligger mere mellem linjerne, end man først har antaget. Serien bruger ikke særlig meget tid på at bygge en stemning op gennem konkrete beskrivelser eller detaljer, men lader i stedet historien udfolde sig gennem skuespillerne og deres indbyrdes interaktioner i forhold til mordsagen. Afsnittene krydsklipper mellem de to forskellige tidspunkter i seriens historie, og på den måde er det op til seeren selv at stykke meningen sammen, når skuespillerne ikke selv fortæller eller integrerer seeren i deres hemmeligheder. Det fungerer djævelsk underholdende, og ved synet af denne serie opdager man, hvor meget man egentlig har savnet en rigtig dyster detektivserie.

Man kan på ingen måde gætte slutningen, udfaldet eller blot udviklingen fra afsnit til afsnit, og det er absolut underholdning i verdensklasse, når selv de mest garvede film- og tv-seere ikke oplever denne forudsigelighed på noget tidspunkt. Seriens underholdningssucces skyldes uden tvivl de dygtige skuespillere i hovedrollerne, da de virkelig er som skræddersyet til deres klassiske roller – Harrelson er den gamle, snu veteran med ægteskabsproblemer og et kækt svar til alt, mens McConaughey ved første øjekast er en rookie, men langsomt viser sig som værende et mestergeni med mystiske tendenser grænsende til det psykopatiske. Den klassiske buddy-cop-tematik er vendt fuldstændig på hovedet, og man ser en langt dybere og mere mystisk sammenhæng mellem det unikke og umage makkerpar. Harrelson leverer sit livs præstation i den mere dystre ende af filmverdenen, end vi er vant til at se ham i, mens McConaughey for alvor viser, at han de seneste år har skiftet flødebolle-rollen ud med solidt og mesterligt skuespil.

Det hele spiller bare fantastisk sammen – atmosfæren, skuespillet og historien, og med HBO som bagmand har serien frit udspil i forhold til vold, sex og eksplicitte detaljer i plottet. Det giver frie tøjler til en vaskeægte mesterværksserie, som ikke er bundet af censur eller noget som helst.  Samlet set er denne første sæson gribende, fantastisk, djævelsk underholdende og absolut en serie, som man for alt i verden skal se på et eller andet tidspunkt. Det mesterlige skuespil spiller perfekt sammen med det velskrevne manuskript og fordelt på de i alt 8 afsnit er underholdning for alle pengene!

Her finder man en række behind-the-scenes-optagelser og kommentarspor, som går tættere på selve serien såvel som det enkelte afsnit. Derudover kan man se interviews med de to stjerner og skaberne af serien, som giver deres inputs til hele produktionen. Som det sidste er der også en række spændende, slettede scener, og generelt er udvalget ganske underholdende taget i betragtning af, hvor meget man generelt får på en serieudgivelse.

Release: 10-06-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på True Detective – Sæson 1

True Detective – Sæson 1 trailer