fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Universal Soldier: Day of Reckoning (Blu-ray)

Anmeldelse: Universal Soldier: Day of Reckoning (Blu-ray)

universal-soldier-day-of-reckoning_2012-2-1200x781

Sylvester Stallone pustede i den grad nyt liv i de sygnende, aldrende og nærmest kitschede action-helte fra 80’erne og 90’erne, da han begyndte sin Expendables-franchise. De besidder en særlig charme, netop fordi de er selvbevidste om, hvad de er og hvad de lever på: Nostalgi. Derfor tager de ikke sig selv for højtidligt og det gør, at de faktisk fungerer. Den første Universal Soldier-film havde også en form for futuristisk tiltrækningskraft, hvor der helt sikkert var blevet skelet meget til Arnolds Terminator-film. Desværre falder det nye afsnit i serien til jorden som en hel forfærdelig omgang tarvelig suppekogning af et ben der for længst har mistet næring. Filmen omhandler stadig Luc Deveraux (van Damme) og Andrew Scott (Lundgren), selvom sidstenævnte er blevet splitte fra hinanden intet mindre end to gange i filmserien, dog med meget mindre skærmtid til dem begge end man umiddelbart skulle tro når man ser på filmens omslag. Faktisk omhandler filmen i virkeligheden John, hvis familie brutalt er blevet myrdet, åbenbart af Deveraux. Samtidig er en UniSol, kaldet Magnus på jagt efter John. Handlingen udspiller sig omkring John, der får stykket sin virkelighed sammen og langsomt opdager, at Deveraux og Andrew Scott er i gang med at skabe anarki på Jorden, for at skabe en ny verdensorden med UniSols på toppen.

Historien er vanvittig tynd, klichéfyldt og kedelig. Selv i selskab med van Damme og Lundgren som undertegnede er blevet underholdt af i deres tidligere film føler man sig nærmest dummere efter at have set dette makværk. Fans af ligegyldig action vil muligvis synes, at den er tålelig, men de fleste andre bør holde sig væk. Usandsynligt tidspilde.

Der er intet på ekstramateriale på blu-ray udgivelsen.

Manglen på ekstramateriale og et tåleligt plot trækker drastisk ned. Dog må man give lidt kredit for det nostalgiske gensyn med van Damme og Lundgren, men man føler ligesom man har fået nok (og bedre) nostalgi i The Expendables. Actionscenerne er ganske glimrende skruet sammen.

Set til 180,-
Find forhandler og den bedste pris på Universal Soldier: Day of Reckoning

Trailer