mandag, maj 6, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Poly Studio P15 speakerbar

Test: Poly Studio P15 speakerbar

Er du “fanget” i at skulle sidde foran computeren hjemme mere end den gennemsnitlige dansker og har du brug for ordentlig billede og lyd, så er Poly 15 et kig værd.

Poly Studio P15 er ikke nogen lille sag og derfor er æsken til den det heller ikke. Der gemmer sig nemlig selve enheden, strømforsyning og et USB-C kabel til opkobling foruden naturligvis papirarbejdet. Strømforsyningen er ikke så lækker som det øvrige udstyr, men er til gengæld med et ret langt kabel, som du også kan skifte grundet standard-stik, hvis du ønsker noget længere/kortere.

Poly er ret glade for deres beige-farve, som ligner lidt at der er tale om genbrugsplastik, for den går igen på en del af deres produkter og nu altså også på P15. Fronten er koksgrå med stofsovertræk og med kameralinsen i midten af det hele.

Over kameraet er der et lille lys, som er et indikationslys og dette lyser forskelligt afhængigt af hvilket program du er inde i og om programmet understøtter denne feature. Poly Studio P15 er certificeret med zoom og Microsoft Teams, så under Teams lyser lampen eksempelvis grøn under et opkald, men skifter til rød skulle du vælge at slukke for dit kamera i appen. Der er dog ikke nogen farve, hvis du muter lyden.

Med sine 42,5 cm i bredden er Poly Studio P15 ikke nogen lille sag at have stående på sit hjemmekontor. Det gik for mig da jeg til dagligt sidder på en 34″ skærm, men alt under det tænker jeg ville være for stor en kontrast. Det spiller for mig, men kun i testøjemed. Jeg ville langt hellere montere kameraet på en tripod eller lignende eller sågar under skærmen, men det giver til gengæld en underlig effekt når man snakker med folk.

Pladsen er dog også udnyttet på Poly Studio P15 for bagsiden er nemlig udstyret med to USB 2.0 porte, således at enheden kan virke som en USB-hub for de enheder, der ikke kræver den store båndbredde, såsom mus og tastatur eksempelvis. Jeg ved ikke helt hvad jeg dog synes om at portene peger nedad, for det kræver at man har plads til dem bag sin skærm. Det burde man have for portene er placeret tilpas langt tilbage, men jeg kan ikke umiddelbart gennemskue om det vil volde udfordringer for andre end mig.

Hele bagpartiet er så i dette beige-hvide look, som jeg egentlig synes ser ganske pænt ud. Det hele oser af plastik og kun linsen i midten føles en smule mere kvalitet. Dermed ikke sagt at Poly Studio P15 ikke føles lækker, for det gør den, men da det er plastik, så er niveauet også begrænset.

Selve kameraet er udstyret med en ring omkring linsen, som du kan dreje på. Denne gør dig i stand til at slå kameraet fra og denne virker i øvrigt både digitalt og fysisk. Det vil sige at du kan ikke se gennem den plastik, der kommer foran kameraet, men dit operativsystem bliver også fortalt at kameraet er midlertidigt slået fra.

Poly Studio P15 er også udstyret med en fod. Denne fod kan du enten bruge til at montere kameraet på toppen af skærmen eller til at lade kameraet stå på skrivebordet og pege eksempelvis opad. Via foden kan du også skubbe selve P15 enheden frem og tilbage, så du kan montere den mere passende i forhold til tykkelsen på netop din skærm. Du kan naturligvis også bare tage foden helt af, hvis du har helt andre planer for montering.

Poly Studio P15 understøtter Poly Lens, hvilket gør dig i stand til at indstille kameraet lidt mere i detaljer end dit gennemsnitlige webcam. Det som Poly Lens også gør er at det gør det muligt at overvåge flere kameraer på samme netværk, men det er mindre relevant for os og denne test.

Det smarte ved indstilling gennem poly appen er ikke kun at du kan indstille kameraet til at være med den rette mængde, lys, farve og kontrast, men også at du kan gemme fem profiler, som du kan skifte mellem. Det vil sige at du ikke behøver skifte indstillinger hver gang du skifter lokale eller lyset ændrer sig. Du kan simpelthen have profiler klar til forskellige brugscenarier. Det kan også være, hvis du streamer eller gør andet med kameraet, så kan du have forskellige profiler til kameraet afhængigt af hvad du laver.

Selve billedet med Poly Studio P15 er ret flot. Der er tale om et 4K kamera, som skalerer billedet så det er dig, som snakker, der er i fokus. Hvis kameraet kan se flere ansigter på billedet så zoomer det ud og kommer du alene for tæt på kameraet, så zoomer det automatisk ud. Denne funktion virker umiddelbart uden forsinkelse på andet end få sekunder.

Med indbyggede mikrofoner kan du bruge Poly Studio P15 som en helheds løsning så du ikke behøver at have headset på hovedet. Jeg kender det selv og er temmelig træt efter en dag med møder og arbejde, hovr headsettet har været på hovedet hele dagen.

Egentlig kalder Poly selv P15 for “Personal Video Bar” og tanken er også at den kan bruges på et kontor af en enkelt, men du kan altså også bruge det i et lille lokale og være flere på kaldet.

Indstillingerne i Poly appen rækker faktisk udover blot indstilling af billedet. Det er også muligt at indstille lyden på højtaleren og også mikrofonerne. P15 bliver aldrig uanset indstillingerne en højtaler du kan bruge til musik. Dens lyd er middelmådig for så vidt angår både detaljegrad og dybde og selvom det kan justeres så er det ikke nok til at jeg kunne nyde min musik. Det er fint til baggrundsmusik, hvis man foretrækker at arbejde med lidt, men man skal ikke sætte sine favoritnumre på for ikke at “ødelægge” dem.

Lyden bliver væsentligt forvrængt når man skruer helt op også, så dét kan heller ikke anbefales. Lyden er dog god til stemmer og kraftig nok til at man kan høre dem man snakker med ganske tydeligt. Man skal i øvrigt vænne sig til at Poly Studio P15 kun er udstyret med én højtaler i venstre side, hvor lyden så kommer fra.

Du kan sætte mikrofonerne til at benytte en form for AI til at fjerne støj fra din lyd i dine optagelser og snakke via Zooms og Teams. Min erfaring var at der var en del baggrundsstøj, som blev fjernet, men dette gælder ikke tastatur- og musklik eller deciderede samtaler.

Du kan lytte til en lydindspilning lavet med Poly Studio P15 i nedenstående, hvor lyden egentlig er ganske glimrende, når man tænker på at den står på toppen af min skærm under optagelse.

Poly Studio P15 gør en masse rigtigt ved at lade dig som bruger have kontrol over indstillinger af kamerabilledet og jeg er især glad for at man kan gemme flere profiler for indstillingerne. Billedekvaliteten er ganske fin og kameraet fokuserer og tilpasser ret hurtigt. Dertil zoomer kameraet selv ind på dit ansigt, så selvom du bevæger dig foran kameraet følger det med. Poly P15 fylder en del, så det skal du være klar på at “ofre” dig, men udover dét er det en god komplet løsning, som kan erstatte et kamera og headset i ét forudsat du sidder i et lukket lokale til formålet.

• Gode indstillingsmuligheder
  • Godt billede
  • God lyd