fredag, maj 17, 2024
ForsideAnmeldelserTest: ROCCAT Leadr Wireless

Test: ROCCAT Leadr Wireless

Er den trådløse teknologi i dag virkelig kommet så langt at vi som gamer kan betro vores kills og chancen for sejr til den? Det mener man i hvert fald hos tyske ROCCAT, som jeg snakkede med for nogle år siden og der sagde de at trådløse mus ikke var på tale, men man føler nu med ROCCAT Leadr musen at teknologien er fremme nok til at man kan stole på den til gaming også. ROCCAT Leadr er en trådløs gaming mus i den traditionelle forstand så at sige og der er en ladestation til musen, som man også har på skrivebordet til opladning og det trådløse signal. Det vigtigste er dog hvordan musen fungerer og hvordan den er at bruge, hvilket vi kigger nærmere på i denne test.

Hvad er der i æsken?

Ligesom alle andre æsker til ROCCAT mus jeg har haft mellem hænderne så er kassen til ROCCAT Leadr også lidt kantet i den højre side og er dermed ikke en helt firkantet boks. Det er nærmest et signatur-træk fra den tyske producent og de har holdt ved i den tid jeg har kendt dem. Det samme gælder i og for sig deres blå og sorte farveskema, som de ligeledes har haft siden jeg første gang fik lov at lege med deres produkter for næsten et årti siden.

Selve indpakningen er på den måde intet nyt under solen, men det er også helt fint. Æsken til ROCCAT Leadr er en smule stor taget i betragtning at vi har med en gaming mus at gøre. Dog medfølger der til ROCCAT Leadr både mus, opladekabel og ladestation, så den fylder naturlgvis også i indpakningen. Udover dette er der det obligatoriske papirværk og klistermærke.

Design

Starter vi med produktet i centrum, musen, så er der tale om et design, der låner temmelig kraftigt fra en anden mus vi også har testet, nemlig ROCCAT Tyon. Den helt store forskel er i virkeligheden blot at ROCCAT Leadr nu er trådløs og ikke har en RGB ring omkring bunden af musen, men dens RGB effekter er koncentreret omkring toppen af musen, hvor scroll-hjulet og det store logo lyser op.

Nu vi er ved lyset, så er der tale om en RGB-belysning med overraskende meget lysstyrke når man tænker på der er tale om en trådløs mus og man vil helst have så få ting, der dræner batteriet som muligt. Dette har ROCCAT altså valgt ikke at gøre og vil give brugerne muligheden for at lyse deres udstyr op. Hvorvidt det har en betydning for batteritiden vil vi se nærmere på i en af de kommende afsnit. Dog vil jeg nævne at sammenligner man farven på sin skærm når man leger med RGB-belysningen og den farve man endeligt får ud af musen, så er det ikke altid helt man kan sammenligne det. Om det skyldes at de to dioder indvendigt i musen rammer ind over hinanden har jeg svært ved at bekræfte, men det kunne godt tyde på det, idet en hvid farve altid var en smule påvirket af den anden farve man valgte. Fx hvis jeg valgte at scroll-hjul skulle være rød og logo hvidt, så var logoet også en smule rødligt.

Som nævnt låner ROCCAT Leadr af designet på Tyon og det betyder at der er tale om en mus, som er en smule større end ROCCATs mest populære mus-serie, navnlig Kone, som i øvrigt fås i forskellige versioner og som vi også har testet en del af her på siden. Størrelsen vil naturligvis ikke behage alle da ROCCAT Leadr både er en smule højere og bredere end mange andre mus jeg selv har testet. Personligt synes jeg størrelsen er spot on og den fylder min hånd ud uden at jeg samtidigt ikke kan nå de forskellige genvejstaster.

Genvejstaster er der i øvrigt rigeligt af for ROCCAT Leadr er udstyret med 14 knapper. De kan alle programmeres og den del kommer vi nærmere ind på under funktionalitetsafsnittene, hvor vi også kigger på softwaren, der kan installeres for at personificere musen. Du kan naturligvis bruge musen uden at gøre dette, men der er naturligvis nogle begrænsninger. Knapperne på ROCCAT Leadr er i henhold til producenten ergonomiske, hvad det så end betyder i denne sammenhæng. Ergonomi er både en personlig vurdering og noget som ikke er helt så nemt at definere, så jeg vil hverken argumentere for eller imod. Det jeg vil pointere i designmæssig sammenhæng er at knapperne er meget godt placeret. Det er i hvert fald tilfældet for mit vedkommende og hvis det skulle betyde noget så har jeg en relativt stor hånd og bruger “palm-grip” når jeg griber om musen. Fra denne position har jeg nemt ved at nå alle tasterne, på nær finnen i toppen af musen.

Den nævnte finne er lavet sådan at den befinder sig mellem de to fingre man hviler på de to primære knapper. Knappen er på den måde ikke i vejen og jeg har ikke på noget tidspunkt kommet til at aktivere dens funktion ved en fejl. Det kræver faktisk at jeg rykker på min hånd for at aktivere denne tast, så den genvej man har hér er nok ikke en, som skal være altafgørende for ens spil.

Knapperne på ROCCAT Leadr er placeret rundt omkring på musen, men er som nævnt, generelt godt placeret så man kan nå dem ved ellers at beholde en naturlig positionering af fingrene på musen. Dette opnås til trods for at de mange knapper er vidt forskellige. Eksempelvis er de fire knapper omkring de primære knapper korte og høje sammenlignet med de andre knapper. De to frem/tilbage knapper i siden er flade, tynde og lange for ikke at tale om den flap, som kan bevæges op og ned og er placeret lige over de to frem/tilbage knapper. Alligevel føles det kun som noget rod når man kigger på musen, men ikke når man bruger den. De mange knapper virker en smule intimiderende ved første øjekast, men man lærer dem ret hurtigt at kende faktisk.

Undersiden af en gaming mus plejer aldrig at være alt for spændende. Det er naturligvis interessant at se hvor store fødder producenten har placeret i bunden da det har indflydelse på både holdbarhed, men også den modstand man vil opleve når man bevæger musen henover sin musemåtte. I ROCCAT Leadrs tilfælde er der dog lidt mere at finde på undersiden foruden de fire fødder af forskellige størrelse. Det er nemlig også her man finder tænd/sluk knappen til musen samt parre-knappen. Sidstnævnte skal sørge for at parre musen med ladestationen, hvis de skulle miste forbindelsen og det er naturligvis rart at man kan slukke musen så den ikke bruger strøm, hvis man skal transportere den et sted hen. Derudover er der en skinne i bunden med to connectorer, som skal forbindes til ladestationen når man vil lade op. Designet af disse er lavet sådan at opgaven med at sætte ROCCAT Leadr til at lade er ganske nem og hurtig. Man skal ikke være uhyre præcis for at musen glider på plads i ladestationen, hvilket man ellers kunne frygte.

Funktionalitet

Nu hvor vi har set, vendt, drejet og følt på ROCCAT Leadr bevæger vi os ligeså småt over i de kategorier, som har mere fokus på netop sidstnævnte, berøring, og de funktioner som musen her byder på. Det tyske selskab kender vi for at være ret grundige og for at skabe holdbare produkter. Tager man ROCCAT Leadr op i hånden og ryster med den så er det også umiddelbart kun scroll-hjulet man kan høre rasle. Resten virker meget robust og kompakt.

SWARM software

Meget gaming udstyr i dag er bedst når det bliver brugt med den software, som er udviklet til den. Dette er ikke mindst tilfældet med ROCCAT Leadr, som med sine 14 programmerbare knapper vil have begrænset fleksibilitet, hvis ikke man kunne lege med de knapper efter eget ønske. Mange spil tillader at man binder sine musetaster til forskellige funktioner, men det er en smule mere begrænsende, end hvis man har en dedikeret software at tweake disse indstillinger i efter min mening.

ROCCAT Swarm er en software, som har været længe undervejs og blev lanceret i 2015. Den første software til ROCCAT produkter var jeg personligt ikke besynderligt imponeret af og det krævede separat software for hver ROCCAT enhed man havde. Det er ikke tilfældet med ROCCAT Swarm, der dog kræver at man installerer moduler inde i softwaren for hver enhed når man tilslutter den. Det er ganske befriende at man ikke installerer software eller delelementer som man ikke ønsker.

Swarm er ret enkelt at gå til og man kan sætte softwaren til at synkronisere indstillingerne i realtid eller når man trykker på knappen selv. Automatisk synkronisering gav lidt performance-udfordringer og softwaren blev til tider inresponsiv, men endte med at virke efter nogle sekunder. Overskueligheden i de forskellige undermenuer er hvad der faktisk gør ROCCAT Swarm til en stærk app, der er nem at have med at gøre. Det er i Swarm at man kan indstille hastigheden på sensoren, genveje, makroer, lys med mere. Det er også her man kan sætte forskellige lyde op og andre ligegyldige funktioner, men altså mulighederne foreligger og er mange.

En af de smartere funktioner ved ROCCATs produkter og som understøttes af ROCCAT Leadr er EasyShift+. Denne funktion gør dig som bruger i stand til at have en aktiveringstast, der aktiverer alternative genveje for hver af de resterende 13 taster mens du holder EasyShift+ tasten nede. Fx kan man i League of Legends lave en knap være Q og med EasyShift+ aktivere SHIFT+Q så den enkelte ability bliver opgraderet. Mulighederne er mange med EasyShift og det virker bare uden nogen form for forsinkelse. I hvert fald ikke noget jeg kunne måle.

Foruden EasyShift+ understøtter ROCCAT Leadr også ROCCAT Talk. Det er en integration, der gør det muligt for mus, tastatur og headset at snakke sammen eksempelvis. Det vil sige man kan lade EasyShift+ knappen aktivere gennem tastaturet, men det aktiverer alternative taster på musen.

Selvom ROCCAT Leadr har mange taster og de alle er programmerbare, så er det efter min mening nævneværdigt at den vipbare knap i siden ikke kan bruges til alle typer af funktioner og genveje. Den kan kun bruges til at vippe, scrolle og andre lignende funktioner, mens den ikke kan bruges til at binde én enkelt tastaturtast til den.

Ydelse

Udstyret med ROCCATs egenudviklede Owl-Eye sensor er ROCCAT Leadr en mus der har en sensor med op til 12.000 DPI. Interessant nok anbefaler producenten selv at man bruger en DPI mellem 400-3000 for optimal ydelse. Det har jeg det ganske fint med da jeg personligt er en low-sens spiller, men jeg oplevede nu heller ikke udfordringer med ROCCAT Leadrs præcision eller tracking selvom jeg satte følsomheden helt i top.

I denne mus gemmer der sig en Owl-Eye optisk sensor, som ROCCAT selv har udviklet og er temmelig stolte af. Den har 1:1 tracking, hvilket vil sige den genskaber de bevægelser man laver med den videre til skærmen. Der er ikke noget acceleration eller lignende, der får musen til at opføre sig uhensigtsmæssigt. Sådan er det på papiret og det var også min oplevelse med musen. Den performede som forventet. Havde jeg ikke haft en del succesfulde trådløse mus mellem hænderne efterhånden, så ville jeg nok være mere skeptisk til at starte med, men mine forventninger til ROCCAT Leadr var tværtimod høje, eftersom jeg har set andre producenter skabe trådløse gaming mus, der ikke fejlede.

 

Trods den trådløse forbindelse har ROCCAT Leadr en opdatering på 1000 Hz, hvilket vil sige den er ligeså hurtig som ens computer egentlig tillader den at være gennem USB-porten. De fleste gode gaming mus er 1000 Hz eller også har man mulighed for at justere denne, hvilket man også har mulighed for på ROCCAT Leadr. Mindre kan også gøre det for de fleste af os, men oplever man at ens computer ikke kan følge med af mærkværdige årsager så kan man starte med at sætte denne opdateringshastighed lidt ned.

Ladestation

Med ethvert trådløst produkt er der spænding omkring batteritiden. Hvis denne ikke er tilfredsstillende kan de andre ting være nok så gode. Det ville eksempelvis ikke nytte noget, hvis man ikke engang kunne spille gennem en hel dag uden at skulle lade ROCCAT Leadr op. Ganske vidst har man mulighed for at bruge og spille med musen ved at slutte kablet direkte ind i musen og lade den op den vej, men det synes jeg kun bør være en backup-løsning i tilfælde af at man glemmer at lade sin mus op eller lignende.

Batteritiden som ROCCAT selv proklamerer med på deres hjemmeside lyder på 20 timer. Denne batteritid afhænger naturligvis af om man bruger RGB-lyset i musen og om man kører den fuldt ud til de nævnte 1000 Hz eller ej. Uagtet så var jeg i stand til at trække langt mere end 20 timer ud af musen her og det til trods for at jeg ikke brugte sluk-knappen i bunden og lod den blot stå henover natten uden at smide den i opladeren.

På selve basestationen er der fire blå lys, der fortæller om batteristatus på musen. Man kan også lade musens RGB-lys fortælle om batteristatus, hvis man hellere vil det. Det vil sige at hvis du husker at smide musen i opladeren, så burde du ikke opleve at batteriet går dødt.

Konklusion

Til at starte med var jeg ikke den store fan af den ladestation, som følger med ROCCAT Leadr. Jeg tænkte initialt at den fylder på skrivebordet og ikke er pæn, men sammenligner man den med andre trådløse mus’ lademulighed, hvor der skal kabel i, så er det slet ikke en tosset løsning. At der findes mus, som er trådløse og blot kræver en speciel musemåtte er en helt anden sag også.

ROCCAT Leadr skuffer bestemt ikke med sine mange programmerbare knapper, stærk software og præcis sensor og ydelse. Softwaren driller nogle gange med småting når man skifter fra profil til profil, men det er det mindste. Til gengæld har man med EasyShift+ hurtig adgang til alternative knapper og så tilgiver man dens små udfald.

Der er tale om en solid, trådløs gaming mus med alle de nødvendige og forventede funktioner. Den er trådløs, men uden at sensoren eller ens spil lider under det. Batteritiden er tilfredsstillende og den er tilmed meget behagelig at have i hånden samtidigt med at knapperne er nemme at nå. Scroll-hjulet er ikke det titan vi ellers kender fra andre ROCCAT mus og det kan desværre mærkes, men alt i alt en ganske fornuftig trådløs gaming mus.

[checklist]

  • God størrelse
  • Mange knapper
  • Knap-placeringer
  • Ladestation
  • Batteritid

[/checklist]
[badlist]

  • RGB-lys ikke 1:1 som på skærm
  • Scroll-hjulet

[/badlist]

Pris og tilgængelighed

Set til 1.299,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Er den trådløse teknologi i dag virkelig kommet så langt at vi som gamer kan betro vores kills og chancen for sejr til den? Det mener man i hvert fald hos tyske ROCCAT, som jeg snakkede med for nogle år siden og der sagde...Test: ROCCAT Leadr Wireless