onsdag, maj 8, 2024
ForsideAnmeldelserTest: SteelSeries Rival 5 gaming mus

Test: SteelSeries Rival 5 gaming mus

SteelSeries præsenterede os for deres multifunktionelle gaming mus i form af Rival 5 for ikke så længe siden og den har vi så haft til test her på siden. Musen skulle være egnet til flere genrer af spil, så dét og en masse andet har vi testet for i denne omgang.

Hvad er der i æsken?

Rival 5 kommer i den nye type af æske, som SteelSeries har valgt for deres gaming mus. Den skiller sig ud fra andre unboxing ved at låget løftes op og så er musen placeret på en slags flad base og fuldt synlig for dig. Det er en lille detalje, men jeg synes faktisk den er ret fed. Indholdet består dog “kun” af mus og manual, hvilket er beskedent, men vel egentlig alt, hvad man skal bruge.

Design

Rival 5 har visse SteelSeries træk over sig af den nyere “skole”. Det vil sige den minder slet ikke om de Sensei mus, som mange stadig forbinder med SteelSeries, men derimod er den helt i tråd med de øvrige Rival mus fra producenten. Det er blandt andet den matte og nærmest bløde plastik, som musen er udført i. Selvom det hele er plastik, så føles det ret godt stykket sammen og knapperne hverken rasler eller bevæger sig uden input fra brugeren.

I venstre side af musen har man en sølvgrå knap, hvilket er det eneste, som sådan set skiller sig ud farvemæssigt på Rival 5. Det vil sige indtil man tænder for lyset, for musen har naturligvis også RGB-effekter, da vi i modsat fald ville være i tvivl om, hvorvidt vi befandt os i herrens år 2021.

Lyseffekterne er dog i SteelSeries Rival 5 en del udover det sædvanlige for den har hele ti farvezoner, som man kan styre individuelt gennem SteelSeries Engine softwaren, som vi kommer nærmere ind på senere. Selvom det virker til at være to simple lyskæder ned ad ryggen på musen startende oppe i front, så er der altså adskillige LED-lys, som sørger for at man altså kan få disse mange overgangseffekter og regnbuer om man vil. Det ser i hvert fald ret fedt ud må jeg
erkende, selvom jeg selv kun bruger lys til at vide, hvilken profil, der er aktiv.

Det som jeg studsede over ved Rival 5s design var i øvrigt også at den virker meget mindre end den faktisk er. Når man kigger på den ser den væsentligt mindre ud end eksempelvis en Logitech G502, som den ses ved siden af i nedenstående billede. Det er dog ikke tilfældet når man får hånden omkring den, hvor den fylder rigeligt i både højde og bredde. Breddemæssigt mangler min lillefinger en my støtte, men det er jeg vant til, da jeg har lidt større hænder en gennemsnittet. Hvis man skulle være i tvivl, så er Rival 5 en mus til højre hånd og den er mega akavet at holde med venstre

En af de andre forcer ved Rival 5 er dens mange knapper. Den har hele 9 af slagsen og de er alle programmerbare, hvilket i øvrigt er dét som gør at denne mus netop er så multifunktionel som den er. Knapperne er af forskellige størrelse og placering. De har faktisk kun det til fælles at de føles præcise og vandringen ensartet, men ellers er der en del forskel. Den sølvgrå knap jeg nævnte tidligere aktiveres eksempelvis med tommelfingeren som en slags løftestang. Dertil er der to knapper i siden, som aktiveres på almindelig vis ved tryk og agerer som frem og tilbage knapper. Over disse to knapper er der en aflang knap, som løftes op og ned for aktivering. Derudover er der de to primære knapper og knappen på scroll-hjulet og så en enkelt knap bag scroll hjulet. Den lille knap på toppen er en smule svær at nå, såvel som den sølvgrå knap, så dem anbefaler jeg man holder til funktioner, som ikke er så kritiske, såsom skift af DPI eller profil.

De mange knapper er dog ikke helt problemfri når det kommer til stykket. Især knapperne på siden af musen kan være svære at kende fra hinanden og når de tilmed aktiveres på forskellig vis, så løftes forvirringen på et højere niveau. Jeg ramte i hvert fald forkert mange gange, selv efter at have spillet i en del timer, så var knappen som skulle løftes op og ned ikke en jeg blev helt venner med.

Hvorom alting er at Rival 5 er en rigtig flot mus. Den virker virkelig veludført og så er den flotte belysning blot prikken over i’et. Det ydrer fejler altså ikke noget. Det skal da lige være at man bliver uvenner med knapperne i siden, som jeg gjorde det, men rent visuelt så er Rival 5 en af de flottere mus med så mange knapper, som den er bestykket med. Det er som om der er designet omkring at inkorporere knapperne så de virker mindre fremtrædende.

Som en sidebemærkning, så gør mine billeder ikke denne mus nogen tjenester. Den er en del flottere i virkeligheden end det som billederne viser. Den matte overflade på musen gør bare at det ikke fremstår sådan.

Funktionalitet

Med de næste afsnit ser vi så på anvendelsen af SteelSeries Rival 5, hvor jeg hovedsageligt har smidt den gennem nogle spil og især FPS af slagsen. Det er længe siden jeg har spillet MOBA og andre genrer, men jeg kastede mig for god ordens skyld også over et par spil League of Legends for ligesom at se musen i aktion i lidt forskellige miljøer, så at sige.

Software

Først og fremmest er det anbefalelsesværdigt at installere SteelSeries Engine appen på din computer. Ikke fordi det er nødvendigt, men fordi det åbner op for indstillingsmulighederne for denne mus og det falder lidt til jorden ikke at kunne udnytte dem, når nu man har betalt for dem. Det skulle da lige være at man udelukkende har erhvervet sig Rival 5 grundet det fede design og formen.

SteelSeries Engine har jeg ofte rost, som værende en af de mere nemme apps at gå til fra gaming-producenterne og det holder jeg fast i. Det er en meget nem app at navigere rundt i og finde de indstillinger man måtte have brug for på én samlet skærm. Med de mange knapper på Rival 5 bliver det dog en smule for tæt, men er altså til at overkomme alligevel.

Gennem appen kan du indstille musens følsomhed og hastighed. Det er også muligt at pille ved acceleration og deaccelartion, hvis du skulle mene det er relevant at pille ved. Selv mener jeg at det burde forbydes, men for nogen giver det helt sikkert mening. Det er også muligt at indstille knappernes funktion til det man nu engang ønsker det skal være og det kan sågar være en indspillet makro, således at én knap kan gøre adskillige kombinationer. Alle funktioner er på en skærm og det er slet ikke så forvirrende, som det kunne lyde til. Til venstre aktiverer man så profiler, hvis man skulle have lavet nogle forskellige til forskellige formål. Det kan eksempelvis være at musens knapper og farver har én kombination til et slags spil og noget helt andet til andre spil.

Det er også i softwaren at man kan justere RGB-belysningen i de forskellige zoner, som det er inddelt i. Det fremgår af billedet forneden, hvordan man gør netop dét og det er ligeså nemt som at indstille knapperne. De forskellige zoner gør at man kan lave nogle ret vilde effekter og ret unikke også.

Sensor

Med sine 18.000 CPI og modstandsdygtighed overfor 40 G er TrueMove Air sensoren i Rival 5 helt klar til dine spil. Du kan sætte følsomheden helt op, hvor du nærmest ikke behøver bevæge musen for at lande et 360, men du kan også sætte den helt ned til sniper-præcision. Sensoren er med 1:1 tracking, hvilket vil sige den gør lige dét du beder den om. Det kan jeg også vouche for. Mine skills er måske ikke pro-level, så tag det med i betragtningen, men jeg kunne ikke tvinge denne mus til at lave fejl uanset, hvor meget jeg lavede hurtige bevægelser og retningsskift. Sensoren fejler altså ikke noget og jeg prøvede af på flere musemåtter og direkte på skrivebordet også.

Knapper

I mit daglige setup bruger jeg tilbageknappen på min gaming mus til at pinge i Warzone. Det vil sige en knap som bliver brugt ofte til at fortælle mine holdkammerater, hvor der er fjender eller hvor jeg er på vej hen. Lige dette krævede en smule tilvænning på Rival 5, for dens sideknapper har en smule blød vandring. Det vil sige når den skal dobbeltklikkes, så kan man godt komme til at missclicke og lave fejl, fordi den er mere egnet til enkelte klik ad gangen. Det er svært at sætte ord på og skal opleves for det er ikke dermed sagt at tasten er upræcis på nogen måde eller at den ikke er responsiv. Den giver bare minimal feedback på, hvornår den er aktiveret og deaktiveret.

Ellers er knapperne ret faste og især de primære knapper er fine i både størrelse og form. For mit vedkommende betyder det i hvert fald at mine fingrer sidder godt fast og har god kontrol. Sideknapperne skal man lige føle sig lidt mere frem med.

Komfort og brug

SteelSeries har en fin størrelse. Den er også ret let med sine 85 gram så for dem, der foretrækker en tungere mus, mig selv inklusive, så er der altså lige lidt at vænne sig til her. Efter at have testet mus nede ved de 50 gram, så er det helt klart nemmere at skulle vænne sig til 85 af slagsen, men det er alligevel langt fra de 128 gram min G502 vejer (med vægte), som jeg spiller med til dagligt.

Rival 5 er både let og nem at bevæge rundt fordi den ligger rigtig godt i hånden og fylder. Nogle af knapperne er en anelse svære at nå, såsom den sølvfarvede og det bliver ikke bedre af at man spiller i længere tid. Disse lidt “off” knapper er placeret så de hæver antallet af knapper, men er tiltænkt til de funktioner, hvor man ikke er helt så afhængig af at det skal gå stærkt eller præcist.

Konklusion

Rival 5 er en fin addering til SteelSeries’ i forvejen stærke lineup af gaming mus. Det er fedt at se en mus i denne klasse have så mange funktioner og tilmed et smukt design at “gemme” det hele i. Man ser nemlig slet ikke Rival 5 som en mus med hele 9 programmerbare knapper da de er godt integreret i designet, som i øvrigt med sine RGB-effekter og zoner er mega flot. Der er ikke meget at sætte fingere på ved Rival 5. Det er en let mus, men den del er jo en smagssag. Knappen der skal bevæges op og ned for aktivering blev jeg aldrig fan af, så lige dér synes jeg ikke at SteelSeries har ramt rigtigt, men på den anden side kan man bruge den knap som de øvrige ekstra knapper til noget, som er mindre risikofyldt og så er alt vel godt. Form, design, software og sensor fejler absolut intet, så jeg vil påstå at Rival 5 helt klart er anbefalelsesværdig til at gå op imod de populære mus for tiden.

Positivt

  • Flot design og RGB effekter
  • God sensor
  • Stærk og smart software
  • Gode knapper (på nær én)

Negativt

  • Knappen i siden til op og ned
  • Let (smagssag)

Pris og tilgængelighed

Vejledende udsalgspris: 599,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

SteelSeries præsenterede os for deres multifunktionelle gaming mus i form af Rival 5 for ikke så længe siden og den har vi så haft til test her på siden. Musen skulle være egnet til flere genrer af spil, så dét og en masse andet...Test: SteelSeries Rival 5 gaming mus