mandag, maj 6, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Trust Taxon 2K webcam

Test: Trust Taxon 2K webcam

Trust er også klar med et nyt webcam til det voksende marked med flere hjemmekontorer og vi har fået lov at se lidt nærmere på deres Taxon 2K webcam her på sitet.

Den hollandske producent er kendt for at være beskeden og simpel i både design og indpakningen, mens fokus og kost bliver lagt på selve produkterne, hvilket også afspejler sig i denne omgang, hvor indholdet kun består af selve kamera og en kort manual, som nok kun er med fordi det er et krav flere steder.

Trust har valgt at Taxon webcameraet skal være med et helt sort design, hvor plastikken varierer i overflade og nuance, men foruden Trust logoet i gråt og “2K QHD” betegnelsen over mikrofonerne i højre side. Alt andet er altså sort, men det gør faktisk heller ikke så meget for det bevirker at kameraet står temmelig diskret på toppen af din monitor, som oftest også vil have en sort ramme.

Taxon kameraet er ikke et stort af slagsen og måler 5 x 6,5 x 9 cm (H x D x B) når det blot står på sin fod foldet sammen. Den er dermed på flere måder ikke iøjefaldende hverken på skrivebordet eller på toppen af skærmen. Grunden til bredden på næsten 10 cm er dog at den har en fint stor linse og også mikrofoner i begge sider af kameraet.

Løsningen som Trust er gået med er en multifunktionel fod, som altså foruden at være hægtet på toppen af din monitor også kan placeres fladt på skrivebordet eller pege opad mod brugeren om man vil. Samtidigt har Trust husket at give kameraet mulighed for at dreje, så du ikke behøver have kameraet direkte foran dig, som vi ellers har set andre producenter glemme. At man så i udgangspunkt anbefaler at kameraet befinder sig foran brugeren fordi det virker mere personligt når man kigger ind i kameraet under et videoopkald er jo så noget andet.

Den nævnte fod er fint fleksibel og står også fint fast på skrivebordet, så det er nemt at placere som det passer brugeren. Den er også fleksibel nok at den kan monteres på buede skærme, som i mit tilfælde, hvor de kan stikke en del bagud. Foden er i øvrigt også kompatibel med tripods med standard kvart tomme gevind, skulle man alligevel ikke få foden til at passe lige dér, hvor man skal bruge kameraet.

Trust Taxon er udstyret med et fysisk privacy filter. Et vigtigt element i ethvert moderne webcam, som Edward Snowden whistlebloweren blandt andre har illustreret vigtigheden af. Denne shutter-knap er monteret øverst på kameraet og du kan slide et stykke plastik foran kameraet, så du kan være sikker på at ingen kan se dig, hvis du ikke vil have det. Knappen i toppen ødelægger lidt designet, idet det stikker et par millimeter op, men tænker de fleste er villige til at betale en pris for at få privatlivs sikkerhed.

En til tider overset detalje er det kabel, som udstyr, der kobles til en PC er udstyret med, men hos Trust Taxon er det på 1,8 meter og dermed rigeligt langt til at blive brugt med en stationær computer under skrivebordet om nødvendigt også.

Under min test af Trust Taxon forsøgte jeg mig med forskellige scenarier, som jeg kunne forestille mig ville opstå under ens brug af et webcam.

Generelt er billedkvaliteten i Trust Taxon en positiv overraskelse. Billedet er klart og med masser af detaljegrad på mig som bruger, om end jeg også konstaterede at til tider overeksponerede den farverne. Vendte jeg eksempelvis håndfladerne mod kameraet var mine hænder langt mere røde end de i virkeligheden er.

Her ses Trust Taxon ved siden af det noget større Logitech Brio 4K

Ved samme bevægelse med håndfladerne foran linsen opdagede jeg at Trust Taxon, til trods for at den skulle have autofokus, ikke er særlig glad for at fokusere på objekter tæt på den. Underligt nok hvis jeg bragte mit ansigt tæt på kameraet så var det tydeligt, men forsøgte jeg at vise et objekt foran kameraet for folk at se, så ville den ikke fokusere på dette, selvom jeg i baggrunden flyttede mig, så den ikke kunne se at der var en person bagved. Objekter bag mig som bruger var dog tydelige og klare.

Dens autofokus kan man se i aktion når man netop bevæger sig væk og foran kameraet eller ansigtet tættere på, så kan man se at fokus skifter gradvist. Denne autofokus er en smule langsom, men den virker og jeg oplevede i min test ikke at komme ud af fokus decideret set.
For hvad det er synes jeg faktisk at Trust Taxon håndterer direkte sollys temmelig fint. Det er generelt en dræber for billige webcams, hvor deres evne eller mangel på samme kommer til udtryk, når de bliver stillet overfor direkte lys som befinder sig bag brugeren. I nedenstående billede har jeg stillet mig således at min ryg vender mod mit vindue, hvor der kommer lys ind udefra og alligevel er det til at se mit ansigt nogenlunde.

For dem, som ønsker at slippe for at have en mikrofon separat eller gennem et headset, så er Trust Taxon også udstyret med indbyggede mikrofoner. De to mikrofoner sørger for at fange lyden temmelig fint når man tænker på at det er et kamera, som befinder sig cirka en arms længde væk fra din mund. I nedenstående kan du lytte til en indspilning foretaget med kameraets indbyggede mikrofoner. Som det kan høres kan det godt bruges til konferencekald, men sammenlignet med et dedikeret headset så er der en smule støj på linjen.

Trods den kompakte størrelse så er Trust Taxon faktisk fyldt med en del features, såsom en opløsning over gennemsnittet på 2560×1440, selvom den i denne opløsning kun giver en video i 30 FPS, så er billedet klart og detaljeret. Kameraet håndterer fint lysindfald fra forskellige vinkler, om end man kunne tænke sig den var lidt hurtigere til at tilpasse skiftende belysning, men alt i alt er der tale om et ganske fint webcam, som har en god og fleksibel fod samt en privacy shutter indbygget.

• Simpelt
  • God klarhed og billedkvalitet generelt
  • God fod