ForsideAnmeldelserAnmeldelse: A Cure for Wellness (BD)

Anmeldelse: A Cure for Wellness (BD)

Gore Verbinski har stået for et utal af forskellige eventyr i tidens løb, hvor Pirates of the Caribbean uden tvivl er blevet de mest populære på hans CV. Derudover har han også arbejdet med blandt andet animationsfilmen Rango, og den lettere kedelige og ligegyldige reboot, The Lone Ranger. Nu er han gået til mystikgenren og forsøgt sig med en meget mærkværdig og anderledes form for eventyr og gys.

Filmen fokuserer på den unge, spirende forretningsmand Lockhart (Dane DeHaan), som rejser til et afsides wellnesscenter i Østrig for at hente en vigtig kollega tilbage til USA. Han bliver dog hurtigt fanget på wellnessopholdet – først af forsinkelser og mystiske visioner, men inden længe finder han ud af, at stedet gemmer på en grusom hemmelighed.

Selve filmen emmer af mystik og konspirationer fra start til slut og første halvdel af filmen er egentlig meget interessant og nytænkende. Selve dualiteten mellem det stressede forretningsliv og opholdet på et wellnesscenter giver grobund for at skabe noget spænding. Selve konceptet går i dybden med afmagten og menneskets skrøbelighed, hvilket gør filmen til en kunstnerisk lille sag – en kunstfilm, hvor man dog får en forklaring på den mærkværdige scener frem for blot at lade det stå hen i det uvisse.

Det skal filmen have ros for – den prøver at komme lettere prætentiøst til værks på konceptet, men sørger alligevel for at alle kan være med i sidste ende. Dog bliver handlingen ikke mindre mærkelig og speciel hen i anden halvdel af filmen, hvor tingene måske bliver kørt lidt for langt ud over stepperne. Det hele bliver lidt for bizart på en eller anden måde, hvor man burde have holdt sig til det lavmælte og spændingsfyldte i handlingen – frem for at forsøge at strikke så mange små ender sammen i et kæmpe plottwist til sidst.

Den prøver lidt for meget henimod slutningen, og det gør, at det ellers så fine momentum bliver en smule overgearet og knapt så interessant og nervepirrende. Vi får utrolig mange små historier, som langt hen ad vejen hænger fint sammen i ét stort mystisk komplot – men selve udførslen af det meget besværlige netværk af små røde tråde halter gevaldigt.

Overordnet set er filmen på mange punkter meget spændende og betagende, da den på mange punkter er både smuk og grim på samme tid.

Det er lidt sjovt forsøg på at forene kunstfilm med makaber mystik, og det er også denne eksperimentelle tilgang som gør, at den ikke flopper helt. Den er ikke så skarp som ønsket, men formår alligevel at vende nogle interessante tematikker i det krystalklare virvar af mystik. Samlet set er A Cure for Wellness en film, man skal tage sig sammen til at se – den er lang, fyldt med småhistorier, et langsommeligt tempo og desuden meget mærkelig i sin form. Tager man sig tid til det, vil man i sidste ende ikke fortryde det, men noget mesterværk er den heller ikke.

Release: 06-07-17 på Blu-ray.

A Cure for Welness trailer