søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Terminator: Genisys (UHD)

Anmeldelse: Terminator: Genisys (UHD)

Tilbage i 1984 kom en af tidens bedste sci-fi-actionfilm på banen eskorteret af en af Hollywoods store actionkanoner Arnold Schwarzenegger. Her taler vi selvfølgelig om Terminator. I 1991 kom toeren på banen, som i manges øjne faktisk er endnu mere fantastisk – mig selv inkluderet – og som forventet udæsker det en række sequels. en treer og en firer blev det til, indtil man i 2015 fik hevet gamle Arnold tilbage i trøjen. Jeg har kigget nærmere på den sidstnævnte i forhold til, om konceptet stadig holder.

Handlingen fokuserer på øjeblikket i 2029, hvor T-800 skal sendes tilbage for at dræbe Sarah Connor i 1984, hvorefter John Connor selv sendes tilbage for at stoppe det. Da de ankommer, udspiller det sig dog helt anderledes end i den originale film. Tidsmaskinen er blevet modificeret og nu er spillereglerne for alvor anderledes, da Sarah Connor er klar til at kæmpe mod Skynet sammen med ‘pops’ – en gammel aldrende udgave af T-800.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg elsker at se alt med Arnold Schwarzenegger, og gensynet af ham i Terminator-rollen er som altid en fornøjelse. Han er lidt mere anderledes, medgørlig og sjov i denne film, hvilket både er godt og skidt for den samlede oplevelse. Selve filmen er nemlig ganske underholdende, men egentlig også ret langt ude i forhold til resten af franchisen.

Selve franchisen bygger nemlig på præmissen i 1984’er-filmen, hvor man i denne 2015-udgave sletter hele ‘historikken’ i samme omfang som i f.eks. X-Men: Days of Future Past. I Genisys fungerer det dog bare meget vagt, da man på den måde fjerner hele den intense, originale fortids/fremtids-tematik – det bliver en smule for nemt at bygge videre på historien fra nu af. Man kunne godt have brugt lidt mere tid på at snedkerere en lidt mere dybdegående og sofistikeret handling, hvilket de to første film bar tydeligt præg af. Her bliver det lidt mere en undskyldning for at føre franchisen videre baseret på action-delen og dermed kunne åbne op for nye muligheder med en ny historie.

Visuelt er den ganske fremragende og desuden ekstra interessant på UHD-skiven – man får en fantastisk dybde og en stærk håndtering af den heftige dosis CGI i filmen. Det bliver en meget intens oplevelse på actionfronten, og det er også den faktor, som gør, at filmen ikke flopper fatalt. Den rummer humor, action, spænding og ikke mindst en Schwarzenegger i topform.

Samlet set er Terminator: Genisys en underholdende størrelse, som dog slet ikke lever op til intensiteten, originaliteten og spændingen i de første film. Den er derimod anderledes, mere moderne og fyldt med lækker visuel action, som til trods for nogle trivielle tidsrejse-ødelæggelser formår at skabe nogle ret interessante scener og historier.

Release: 06-07-17 på Blu-ray.

Terminator 5 trailer