ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Big Hero 6 (Blu-ray)

Anmeldelse: Big Hero 6 (Blu-ray)

disneys_klassiker_53_big_hero_6_bd_dk-30828535-frntl

Disney har længe været min helt store favoritkilde til fantastiske animationsfilm, da de virkelig har formået at bibeholde en unik, ikonisk atmosfære og stemning siden deres spæde start på det store lærred med Snehvide i 1937. DreamWorks, Pixar og alle de andre selskaber er også fremragende, men der er ikke nogen som Disney, som har formået at rumme en grundlæggende rød tråd gennem alle filmene i en hjertevarm sammenhæng. De to sidste år bød på Wreck-it Ralph og Frozen, som var kæmpesucceser, så derfor lå der et ret stort pres på den nye film, Big Hero 6. Jeg har kigget nærmere på denne kobling af Marvel og Disney, og det ser lovende ud!

Vi følger det unge geni Hiro, som forsøger at finde sin vej frem i livet. Hans forældre døde, da han var meget ung og nu bor han hos sin tante. Han er dygtig til at bygge ting, men bruger dem i ulovlige sammenhænge. Heldigvis har han sin bror Tadashi ved sin side, som hjælper ham på rette spor. En tragisk ulykke skiller dem ad, og Hiro er pludselig alene – troede han. Tadashi havde nemlig bygget en hjælperobot ved navn Baymax, som langsomt danner en unikt venskab med Hiro. Der lurer dog en mystisk skurk ude i byen, som forsøger at overtage Hiros teknologi – Hiro beslutter sig for at bruge Baymax som sin personlige helterobot, og inden længe er han og storebrorens kammerater på vej ud i en hektisk kamp mellem det gode og det onde.

Tegnestrøgende og de klassiske ’Disney-øjne’ kommer virkelig til sin ret i denne film, og på trods af handlingens ofte meget dystre temaer, så er filmen en af nyere tids mest karismatiske og kærlige animationskreationer. Filmen skal have enormt stor ros for den formidable, visuelle side hele vejen i gennem. Man glemmer tit, hvor godt Disney er, og så er det heldigt, at man bliver påmindet og dette hvert år. Man kan tydeligt se, at Disney og Marvel har ladet sig inspirere af hinanden i dette hektiske univers, da man får de hjertevarme karakterer fra Disney blandet med de hektiske, overvældende flotte universer fra Marvel. Selve historien om ’Big Hero 6’ er oprindeligt fra Marvel, og denne sammensmeltning er faktisk ganske lovende. Man får de bedste elementer fra begge sider, uden at filmens momenter mister deres integritet.

Selve koblingen er ganske opfindsom, og giver solid grobund for en formidabel fortælling med de klassiske moralske undertoner. Humoren er uden tvivl i højsædet i denne film, og med de sædvanlige hjerteskærende momenter formår Big Hero 6 at være endnu et Disney-pletskud. Man kan dog ikke komme udenom, at man allerede fra starten af havde gættet mange af filmens ’plottwists’ og udviklingsmønstre, og det er en smule ærgerligt. Der kunne godt have været lidt flere overraskelser i handlingen, men ellers er den ganske underholdende.

Det største trækplaster i filmen er uden tvivl den fantastiske Baymax, som er den selvoppustelige hjælperobot ved Hiros side. Allerede da man så den flommede hyggefætter på plakaten, kunne man forudse, at figuren ville stjæle alles hjerter – og det gjorde den. Den er tilpas naiv, dumdristig, irriterende og utroligt morsom til, at man kan kalde den en ny ’Olaf’, hvis man som mig var kæmpefan af Frozen. Den er krammevenlig, fornuftig og det uskyldige element i filmen, som enhver Disney-film rummer. Man kan ikke andet end at elske denne overdimensionerede krammebamse, som leverer størstedelen af filmen humor. Jeg havde dog på trods af filmens fantastiske historie og underholdningsværdi ikke regnet med, at den ville vinde Oscaren for årets bedste animationsfilm. Der havde jeg sat mine penge på How to Train Your Dragon 2, som efter min mening var meget mere dybdegående, rørende og ikke mindst den bedst tænkelige fortsættelse af en succesfuld animationshistorie. Big Hero 6 er anderledes, spændende og nytænkende, men på mange måder også meget ’det sikre valg’, hvilket også efter min mening var tilfældet i 2013, hvor Brave vandt over Wreck-It Ralph. Det var i år dog et meget tæt løb og jeg er sådan set bare overordnet tilfreds med, at enten Big Hero 6 eller How to Train Your Dragon 2 løb med statuetten i sidste ende.

Big Hero 6 er samlet set en fantastisk fortælling om det gode mod det onde leveret i en klassisk Disney-beklædning af moraler, hjertevarme historier og ikoniske biroller. Den er ikke efter min mening så mindeværdig som f.eks. Wreck-It Ralph, men fortsætter heldigvis Disneys stigende kæmpesucces med nyere produktioner.

På bonusområdet finder man kortfilmen, Feast, som vandt for bedste animerede kortfilm – og man forstår godt hvorfor. Den er helt i gennem fantastisk, og man føler sig nærmest nødsaget til at knibe en lille tåre over den smukke fortælling. Her brager Disney virkelig i gennem! Derudover finder man de klassiske klip med behind-the-scenes-optagelser af animationsprocessen med fokus på tilblivelsen af historien og karaktererne. Derudover er der en lille Mickey Mouse-kortfilm og nogle sjove, slettede scener – samlet set en lille omgang bonusguf for alle aldre.

Release: 08-06-15 på Blu-ray.

Big Hero 6 trailer