tirsdag, maj 7, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Horrible Bosses 2 (Blu-ray)

Anmeldelse: Horrible Bosses 2 (Blu-ray)

1

Da Horrible Bosses dukkede op tilbage i 2011, var jeg flad af grin over den dynamiske trio og deres mærkværdige forsøg på at slippe af med deres dårlige chefer. Filmens historie var tilpas åndssvag, bizar og grænsesøgende til, at jeg var underholdt fra start til slut – og ikke mindst på grund af de fantastiske cameos af Kevin Spacey, Jennifer Aniston og Colin Farrell. Sidste år dukkede efterfølgeren op, og det kunne man selvfølgelig have forudset. Spørgsmålet er bare, hvordan man fortsætter en historie, som nærmest var skrevet udelukkende til én film? Det har jeg kigget nærmere på.

Vi følger endnu en gang Nick (Jason Bateman), Kurt (Jason Sudeikis) og Dale (Charlie Day), som er sluppet fri fra deres modbydelige chefer og har kastet sig ud i opfinderbranchen. Da de kommer op med konceptet ’Shower-Buddy’, forsøger de at finde investorer – forretningsmanden Bert Hanson (Christoph Waltz) og hans søn Rex (Chris Pine) går med på projektet, men røvrender dem til sidst. Den dynamiske trio sidder i gæld op til halsen og må finde på en plan til at kunne få Hanson-familien ned med jakken – vil det lykkes?

Det er heldigvis et glædeligt gensyn med de tre dumrianer for mit vedkommende, men underholdningsniveauet følger ikke helt trop. Deres karakterer er stadigvæk sjove, skæve og underholdende på hver deres måde, men man kan tydeligt se, at de i mange scener overspiller deres attributter lidt for meget – mest af alt Charlie Day, som er kendt for sin skingrende stemme, da han virkelig skruer op for stemmebåndet og råber sin vej gennem filmen. Jason Sudeikis har dog fået lidt mere rådighed over dialogerne, og formår at sige nogle ganske skarpe ting i sin komiske situationer, men Bateman stjæler alligevel rampelyset. Han er den mest fornuftige i gruppen og hans reaktion på sine kammeraters idiotiske udsigelser priceless – han kan virkelig leve op til konceptet underspillet, sarkastisk ’stoneface’.

Desværre er handlingen ikke rigtig interessant i det overordnede billede, og virker egentlig bare som et tynd forsøg på at gøre kunsten efter fra etteren – denne gang er det dog ikke tre forskellige chefer, men derimod et overordnet ’chefmonster’, som de alle tre skal bekæmpe. På den måde er den lidt anderledes og bevæger sig i lidt andre retninger af samarbejde, men det er ikke nok til at få lattermusklerne på overarbejde. Christoph Waltz virker malplaceret i denne sammenhæng – han gør det fremragende som modbydelig forretningsmand, men passer ikke ind i det bøvede univers. Chris Pine er desværre også skudt helt ved siden af, da han er alt for overgearet og et klart forsøg på at videreudvikle på den karakterinstans, som Colin Farrell leverede i etteren. Han er skarp i starten af filmen, men det hele bliver en smule for grotesk, da han virker til at have indhaleret alt for meget fjolletobak, før han trådte på settet. På det punkt er rollebesætningen lidt en fejlsatsning, og filmen mister muligheden for at byde ind med noget nyt. Kevin Spacey og Jennifer Aniston har deres gyldne øjeblikke i filmen, men det er alt for kortvarigt.

Processen i filmen er også den samme, men på en alt for langtrukkent måde. Filmen varer næsten 2 timer i forlænget udgave, og der kan man tydeligt mærke, at der er mange overflødige scener på tapetet. En humor så plat som denne kan bare ikke rumme en spilletid på højde med dramafilm og andre storfilm – hvis de havde holdt sig til den klassiske 1 time og 30 minutter-model, så ville det have været meget skarpere og mere koncentreret humor. Selvom de tre hovedpersoner stadigvæk trækker humoren frem i lyset, så kan de ikke bare vægten og fundamentet af hele filmen, når de andre elementer ikke spiller sammen. Samlet set er Horrible Bosses 2 en forventet middelmådig sequel, som lige strækker sig et stykke over middel for personer, der var fan af etteren. Den har sine gyldne momenter, hvor man lige får grint igennem, men ellers kører filmen meget i det samme spor af mystiske handlingsøjeblikke og uhåndterbare udviklinger – for både tilskuerne og personerne i filmen.

Her finder man nogle småklip som bringer smilebåndet på overarbejde, da de fraklippede scener faktisk næsten er sjovere end filmen – derudover finder man lidt flere videreudviklinger fra filmen, hvis man skulle have savnet yderligere udpensling af nogle af de mærkelige ting i løbet af handlingen. Samlet set en nogenlunde bonussektion med lidt flere grin til ’dessert’.

Release: 27-04-15 på Blu-ray.

Horrible Bosses 2 trailer