ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Trance (Blu-ray)

Anmeldelse: Trance (Blu-ray)

trance_2013_movie-wide

Instruktøren Danny Boyle har i gennem tiden stået bag helt fantastiske storfilm såsom Slumdog Millionaire, Trainspotting og 127 Timer, mens lidt mere ukendte produktioner såsom A Love Less Ordinary også rummer den helt fantastiske sammensætning, som kun Boyle kan kreere – et pulserende virvar af forskellige billeder og optagelser, som nærmest danner handlingsgrundlaget ud fra collage-opsætninger og et hektisk plot. Denne gang har den dygtige instruktør taget hånd om den menneskelige psyke i filmen Trance, og seeren kommer for alvor på prøve i forhold til opfattelses evnen.

Handlingen tager sit udgangspunkt hos den unge Simon(James McAvoy), som arbejder som en auktions handler med speciale i dyrebare malerier. Da et famøst Goya-maleri er på nippet til at blive stjålet, ser Simon ingen anden udvej end at udtænke en plan for at gemme det bedst muligt. Virvaret ender i et slagsmål, hvor Simon får en hjernerystelse og vågner op med hukommelsestab. Med en række hårdkogte kriminelle i nakken tvinges han til at få terapi hos en psykolog kaldet Elizabeth(Rosario Dawson), som skal hente hans minder tilbage. Det hele ender i et komplet kaos af virkelighed kontra drømme tilstande, som for alvor sætter Simons opfattelses evne på prøve.

Filmen starter stille og roligt ud med et forståeligt plot og konkrete udgangspunkter, hvorefter der dannes et ufatteligt indviklet plot næsten halvvejs inde i filmen, hvor man ligesom hovedpersonen har svært ved at vide, hvad der er virkeligt og uvirkeligt. Filmen leverer solidt skuespil fra bl.a. James McAvoy og den sexede Rosario Dawson, som begge danner det vigtigste grundlag for filmen. McAcoy er formidabel i rollen som den mystiske personlighed, der så småt danner sig et overblik over, hvordan tingene egentlig hænger sammen. Der fremstår en tydelig gnist mellem disse to stjerners skuespil, og deres indbyrdes interaktioner lokker seeren til skærmen for at se nærmere på deres sprudlenede talenter.

Filmen udforsker ikke blot de uransagelige veje af forbryderverdenen og konsekvenserne af gambling-misbrug, men går mest af alt i dybden med den menneskelige psyke, og hvor skrøbeligt såvel som magtfuldt sindet kan være. Kameraet bevæger sig i gennem et utroligt hektisk virvar af scener og billeder, som kun svagt bliver relateret til den sande betydning – seeren skal selve være 100 % fokuseret for at kunne finde hoved og hale i filmens anden halvdel. Dette værner om den klassiske Danny Boyle-opstilling i handlingsforløbet, hvor en række sammenflettede scenarier danner grundlaget for forståelsen af det overordnede billede. En række brikker som til sidst samler det samlede billede og danner et overblik over meningen.

Konceptet baseres på seerens forvirring overfor hovedpersonens forvirring, hvilket skaber en forbindelse mellem afsenderen og modtageren på en måde, så man får et tættere forhold til handlingen. Men forvirringen bliver ofte en tand for kaotisk til, at man kan følge med, hvilket til tider gør det anstrengende at holde fokusset. Instruktøren skulle have været lidt bedre til at smide brødkrummer ud til seeren, men hvis man er ihærdig nok, kan man alligevel godt holde sit fokus til slutningens klimaks. Problemet bliver bare, at man ikke får en konkret slutning, hvilket åbner op for selvstændige og individuelle fortolkninger af meningen med det hele. Det fungerer på sin vis rigtig godt, men man burde bare alligevel have haft lidt mere indblik i meningen for at kunne danne sin egen, selvstændige forklaring på hele virvaret.

I denne sektion finder man bl.a. en spændende lille dokumentar, som går i dybden med Danny Boyle og hans film i retrospektivt fokus, hvilket giver et fascinerende indblik i hans film og ikke mindst hvordan han kom frem til sine kreationer. Derudover er der en række klips, som går i dybden med tilblivelsen af filmen og ikke mindst en række slettede scener. Som det sidste prik over i’et byder bonussektionen på en interessant lille kortfilm kaldet Eugene, som fornemt afrunder udgivelsen.

Samlet set er Trance langt fra Danny Boyles bedste film, men leverer alligevel en solid thriller med rødder i hans klassiske kendetegn. Skuespillet er brandgodt, handlingen er interessant men til tider alt for forvirrende og hele opsætningen af filmen udstråler ægte instruktørkunst, men måske en smule for forvirrende i det store hele.

Vejledende pris: 199,-

Find forhandler og den bedste pris på Trance (Blu-ray)

Trance trailer