ForsideAnmeldelserMus og tastaturTest: Logitech G213 Prodigy gaming tastatur

Test: Logitech G213 Prodigy gaming tastatur

Gaming tastaturer findes efterhånden i mange afskygninger, hvilket gør det svært at vælge det helt rigtige til ens behov og præferencer. Med Prodigy serien fra Logitech G skal det gøres nemmere for begyndende gamere at erhverve sig godt udstyr i en acceptabel prisklasse med de funktioner de kender til. Logitech G213 er del af denne Prodigy serie og svarer til beskrivelsen, idet den er udstyret med baggrundsbelysning og makroindstillinger for en gaming optimeret oplevelse. Du kan lære mere om det ved at læse min anmeldelse af det her.

Eftersom Logitech G213 er i ét stykke uden ekstra tilføjelser, så er der i æsken faktisk ikke andet at finde end selve tastaturet og en kort manual.

Logitech G213 er et membrant og så at sige almindeligt tastatur, hvor alle taster er på én plade. Det er der som sådan intet i vejen med, hvis hardware og software spiller godt nok sammen, således at man ikke oplever at tastaturet er for langsomt eller ikke registrere det man trykker ned.

Designet i sig selv er ret forsimplet, hvilket vi tydeligvis kan se at Prodigy serien bærer præg af. I hvert fald, hvis man sammenligner med Orion Spark tastaturet eller Proteus Spectrum musen. Med dette diskrete og simple design appellerer Logitech G213 til en bredere målgruppe efter min mening. Der er færre som kan blive skræmt af et for iøjefaldende design, men samtidigt er det “gaming” nok i udseendet at det også kan tiltrække dem der netop ønsker lidt specielt design.

g213-prodigy-gaming-keyboard-1

g213-prodigy-gaming-keyboard-2

Til trods for at Logitech G213 er med membrane taster, så vejer den alligevel et kilo. Det synes jeg jeg er mere end hvad det føles som og det er lidt overraskende. Logitech G213 er ret robust bygget til trods for at der er tale om plastik hele vejen, men alligevel vejer den altså et kilo. Det betyder dog at tastaturet er solidt og står på sin plads mens man bruger det, hvilket man ikke skal undervurdere vigtigheden af. Det er nemlig rart at tastaturet ikke flytter sig med hænderne når det går hektisk for sig i spillene.

Når vi nu snakker om at det kan gå hektisk for sig, så er det også nogle gange man risikerer at sidde med en sodavand på skrivebordet mens man spiller. Det er ikke just at anbefale, men jeg gør det nu også selv ofte om end jeg forsøger at holde drinks væk fra hardwaren, så er det måske ikke alle, som er ligeså opmærksomme altid. Med Logitech G213 behøver man dog ikke bekymre sig om væskespild, i hvert fald ikke i forhold til tastaturet for det er designet så det modstår væske. Denne del af testen har jeg dog ikke tænkt mig at efterteste, men her må man stole på producenten og ellers dækker garantien vel.

g213-prodigy-gaming-keyboard-3

Håndledsstøtten i Logitech G213 er indbygget og kan ikke afmonteres. Den er samtidigt udført i hård plastik, som giver fin støtte til hænderne i forhold til hældning, men den hårde plastik er ikke den mest behagelige jeg har hvilet mine hænder på. Dermed ikke sagt at den er ubehagelig eller decideret ukomfortabel, men den er bare lidt hård – og kedelig.

img_3678

I den anden ende, altså i toppen af tastaturet, har man til højre nogle medietaster, som er forprogrammeret til at styre ens musik i Windows. Kanpperne er tilgængelige også mens man spiller, så det vil sige at man kan skifte sange, imens man spiller. Disse taster er med lidt lavere profil og dermed mindre vandring. Muligvis for at man nemmere skal kunne identificere disse taster.

Ovenstående identifikation af taster i mørke er naturligvis ikke noget problem, hvis man aktiverer baggrundsbelysningen i Logitech G213, som har to “niveauer”. Rettere sagt kan man enten tænde eller slukke belysningen på Logitech G213, hvilket er at gå tilbage i udviklingen lidt for det er generelt med baggrundsbelyste tastaturer at man kan vælge lidt flere niveauer. Baggrundsfarven kan man selv vælge blandt alle regnbuens farver som man siger, men det gør sig ikke gældende for tasterne individuelt. Det vil sige man kan ikke vælge en separat farve for hver tast. Derimod har man fundet en mellemting på Logitech G213, hvor det altså er muligt at vælge baggrundsfarve i fem zoner. Denne effekt kunne i og for sig være acceptabel nok, hvis baggrundsbelysningen blot var en smule kraftigere. Med det baggrundslys, der er i Logitech G213, så er det lidt svært at skælne mellem farverne med mindre man vælger to vidt forskellige farver da lyset er lettere vagt.

img_3676

For mit eget vedkommende betyder design en del, også ved gaming produkter, hvor det naturligvis er vigtigst at man kan pwne i stedet for at blive owned. Design er dog en del af funktionaliteten direkte, idet de taster man skal til at trykke på kan være placeret uhensigtsmæssigt i forhold til hinanden osv.

Jeg fik Logitech G213 gennem møllen med både at skrive nogle anmeldelser, men i den grad også med at spille nogle spil. Det eneste sted jeg måske følte at Logitech G213 svigtede mig en smule var i StarCraft II, men det skyldes at jeg nu så længe har spillet med mekaniske taster og deres taktile feedback er blevet uundværlige for mig. Jeg er ingenlunde en pro gamer, men vandringen i Logitech G213 er simpelthen for blød til min spillestil eller præference. Jeg ved dog også at andre har det på modsat vis og helst vil have netop denne vandring, da vi jo er mennesker og har forskellige behov og ønsker.

g213-prodigy-gaming-keyboard

Det som dog er vigtigt med et gaming tastatur er dens evne til at blive tilpasset og skræddersyet til ens forskellige spil. Især, hvis man som jeg spiller forskellige spil og ikke binder sig til et, så er det vigtigt at tastaturets (og i og for sig resten af udstyret) funktioner kan være forskellige afhængigt af hvad man spiller.

Softwaren

Logitech Gaming Softwaren installeres på computeren for at give brugeren adgang til tastaturets så at sige skjulte funktioner. Her får man en oversigt over tastaturets mange muligheder med indstilling af genvejstaster og baggrundsbelysning.

Man kan have forskellige indstillinger for sine taster afhængigt af sine spil og vanen tro giver Logitech ikke mulighed for at man kan indstille hver enkelt tast. Det er dermed kun F1-F12 tasterne, som kan få tildelt specielle funktioner og makroer. Logitech forklarer det med at professionelle gamere under turneringer ikke må benytte sig af disse genveje, men hvad om man gav den almene gamer et valg? Nu er Prodigy serien jo også tiltænkt up-coming stars og ikke de professionelle.

//media.ereviews.dk/#!album-221

Det er også muligt at aktivere en heatmap under sin spilsession, som kan vise hvilke taster man anvender mest når man spiller et bestemt spil. Måske opdager man at man som Medic i Battlefield bruger health pack oftere end reload og godt kunne tænke sig at tasten for dette så også var nemmere at nå eller hvad ved jeg. Så kan man lave en analyse af sit spil og optimere herefter. Det synes jeg er meget smart og jeg bør også selv være bedre til at bruge det.

Tasterne

De membrane taster i Logitech G213 er med en relativ høj vandring efter min mening, men dette kan sagtens være en individuel vurdering. Når der er tale om disse membrane taster og aktiveringen ikke kan mærkes, som det kan på et mekanisk tastatur, så har jeg det sådan at så ser jeg helst vandringen er lidt kortere for man har måske en tendens til at trykke tasterne ned til bunden alligevel.

Tasterne på Logitech G213 følte jeg var nemme at både spille på og skrive på. De har ikke den optimale vandring for min personlige smag, men afstanden mellem tasterne er lige tilpas og det føles rart at spille og skrive på det. Nu hvor Battlefield 1 lige er blevet lanceret fik jeg sat mig ned i nogle timer og spillede på en enkelt dag og konstaterede at jeg ingen ubehag følte med at bruge dette tastatur, hvilket er et godt tegn.

img_3675

Den sorte coating, som tasterne i øvrigt er udført med viste sig at være fedtfingermagneter. Det må være en ny teknologi som Logitech har opdaget for hold da op, hvor gik det stærkt med at smudse dette tastatur ind og det selv med min regel om at jeg ikke spiser mad foran tastaturet så fingrene ikke er mere fedtede end hvad normalt er.

Jeg bliver måske ved med at gentage mig selv, men jeg føler virkelig at Logitech G213 er et simpelt tastatur, som er lige til at gå til. Så kan man spørge sig selv, hvad skulle gøre et tastatur svært at finde ud af eller på anden vis ikke simpelt. Jeg vil blot frem til at Logitech G213 ikke har en hulens masse ekstra funktioner i form af dedikerede makro-taster, individuel baggrundsbelysning og med timere, men der er derimod tale om et tastatur, som er dejligt at skrive og spille på, mens det er relativt simpelt at sætte op med de få genveje man måtte skulle bruge. Baggrundsbelysningen kan gøres personlig da man kan vælge alle farver i verden til at lyse op og så er der ikke mere i det. Baggrundsbelysningen synes jeg er en smule skuffende i sin styrke og her sammenligner jeg ikke kun med dyrere produkter. Logitech G213 er ikke et perfekt tastatur, men med Prodigy serien forsøger man også at give så mange features som muligt uden at prisen skydes i vejret. Dette lykkedes man med delvist for Logitech G213 er ikke billigt og er begrænset med funktioner, så man rammer en smule ved siden af på begge fronter. Dermed ikke sagt at Logitech G213 ikke er et godt tastatur, for det er det, men der er også plads til forbedring og til pengene er der selv hos Logitech efter min mening bedre gaming tastaturer.

• Simpelt design
  • Gode taster til skriv/gaming
  • Logitech Gaming Software til indstilling