lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: 101 Dalmatinere (Blu-ray)

Anmeldelse: 101 Dalmatinere (Blu-ray)

101Dalmatinerna_BD_3D_dk

Walt Disney har i sin levetid leveret et utal af uforglemmelige filmoplevelser, og hans arvtagere af firmaet har virkelig ført magien videre i den nyere tid. Disney-selskabet har heldigvis smidt en masse klassikere i gennem restaureringsmaskinen, og udsendt de gamle kendinge på Blu-ray. Denne gang kigger vi nærmere på en klassiker fra 1961, 101 Dalmatinere.

Vi følger dalmatineren Pongo, som lever med sin herre, Robert. Pongo synes så småt at Roberts ungkarleliv trænger til at blive ændret, og et pludseligt møde med den charmerende hund, Perle, fører begge parter sammen. Efter noget tid får Perle 15 små hundehvalpe, og alt lover fryd og gammen. Men den onde Cruella De Vil har spottet disse små hunde for længe siden, og vil gøre alt for at lave dem op til pelsdragter. Pongo og Perle må gøre alt for at holde på familien og sørge for, at den onde kvinde aldrig får bugt med deres afkom.

Filmen i sig selv er en herlig oplevelse af karismatiske tegninger og hjertevarme komponeringer, som kendetegner de klassiske kreationer fra en tid, hvor Walt Disney stadigvæk levede. Musikken skaber en hyggelig såvel som dyster stemning i handlingen, og de gammeldags stemmer på figurerne gør det hele til et rent nostalgi-trip. Filmen er som så mange andre Disney-film bygget op med den klassiske hjem-ude-hjem-skabelon, hvor en forfærdelig situation ender i et øjeblik, hvor heltene redder dagen for alle. Denne klassiske opbygning virker måske klichépræget i dag, men dengang var det ren filmmagi – og det er det heldigvis også stadigvæk i dag, da disse kreationer per definition er udødelig og tidsløs magi.

Selve filmen er blevet restaureret i bedre kvalitet, og hele opsætningen virker helt i gennem fantastisk uden at miste det klassiske særpræg og Walt Disneys unikke tegnestrøg. Der er kommet en langt større dybde i billedet på trods af, at alle scenerne er tegnet i hånden. Der er ikke nær så mange blyantfejl eller udviskede objekter i opbygningen og det hele ser fornemt ud. Filmen i sig selv er definitionen af barndom for mange, og konceptet spiller på en sublim familieunderholdning for børn og voksne.

Klassisk for disse gamle Disney-produktioner er deres lighed til de små, korte tegnefilm, som i bund og grund skabte mulighederne for Disneys succes. Film som denne er derfor en slags overgangsfilm fra kortfilm til mere avancerede Disney-produktioner, hvor 101 Dalmatinere står på listen som en fantastisk hyldest til Walt Disneys første kreationer. Desuden er denne udgivelse også meget nytænkende i forhold til tidligere kreationer, da det ikke længere bare er fantasi, men mere har et fokus på virkelighedens spænding, detektivsager og thriller-effekterne. Filmen er spækket med masser af klassiske, finurlige biroller og alle sammen bidrager til den herlige, hjertevarme humor.

Selve filmen giver et interessant indblik i dyrenes verden, hvor hunde, katte og heste er forbundet gennem et dyreværn, som hjælper alle dyr rundt omkring i landet. Denne opsætning er utroligt gennemtænkt og formår at underholde børn med sine sjove figurer, mens de mere voksne seere kan glæde sig over det opfindsomme plot og originale handlingsforløb.  Filmen rummer desuden en masse vigtige værdier i livet, som virkelig kommer til sin ret gennem de herlige hundes eventyr – kærlighed, omsorg og det faktum at man bør hjælpe sine nærmeste, når de er i nød, er få eksempler på de positive, moralske undertoner i filmens værdi.

På bonusområdet finder man en formidabel dokumentar, som går i dybden med tilblivelsen af filmen, hvor man virkelig kommer tæt på de forskellige nye teknikker og penselstrøg, som blev brugt til denne film. Derudover kan man se en række klassiske trailers, tv-spots og radioudsendelser fra datidens lancering, og kan desuden opleve et par interessante klips, som går i dybden med karaktererne og musikken. Som det sidste finder man et kort, men interessant portræt af Walt Disney, og alt i alt er bonusmaterialet præcis den mængde og underholdningsværdi, som man kunne ønske.

På trods af den korte spillelængde på blot 1 time og 15 minutter formår filmen alligevel at åbne op for et fantastisk univers mellem menneskes og dyrenes verden, som leverer solid spænding for alle aldre. Samlet set er 101 Dalmatinere uden tvivl en af de bedste Disney-klassikere, og fremtidens generationer vil sætte pris på denne ny-udgivelse, som altid vil bringe magien videre.

Release: 16-01-14 på DVD og Blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på 101 Dalmatinere