lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: American Hustle (blu-ray)

Anmeldelse: American Hustle (blu-ray)

movie_files_2658

David O. Russell er for alvor blevet en af Oscar-juryens rigtige kæledægger de seneste par år, da han har lavet en række fantastiske film, som virkelig rammer plet på både det kunstneriske og underholdningsmæssige niveau. Han har haft kæmpesucces med bl.a. sportshistorien fra det virkelige liv i The Fighter og ikke mindst den mest fantastiske skæve kærlighedshistorie i Silver Linings Playbook. Denne gang er den dygtige instruktør gået tilbage i tiden og lavet en film om bedrageri og tricks i 70’er-miljøet.

Vi følger den dygtige hustler Irving Rosenfeld (Christian Bale), som lever af at snyde folk for penge sammen med sin forførisk smukke partner, Sydney Prosser (Amy Adams). Snyderiet får dog en pludselig ende, da en af deres ofre viser sig at være den snarrådige FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper), som stiller dem et ultimatum – enten ryger de i spjældet, eller også skal de hjælpe ham med at fange nogle af de større fisk med deres viden og ekspertise indenfor svindleri. Småsnyderierne bliver pludselig til jagt efter mafia-bosser og skræmmende nye horisonter, og alle folk indblandet kommer hurtigt længere ud, end de kan bunde. Kan de slippe levende ud af deres dilemma med loven, eller ender de med at ryge i deres egen fælde?

Det første man lægger mærke til i filmen, er den voldsomt velskabte scenografiske opbygning af den klassiske tidsalder i 70’er-atmosfæren. Instruktøren er gået all-in med detaljerne i forhold til de tidstypiske træk såsom stort krøllet hår, pangfarvede tøjsammensætninger og ikke mindst en masse flødebollecharme. Det skal filmen virkelig have ros for, da den i sig selv er en fantastisk visuel rejse tilbage i tiden, hvor disko-feberen tog verdenen med storm. David O. Russell har samlet størstedelen af alle de dygtigste skuespillere fra hans tidligere storfilm, og det præger virkelig filmens professionelle integritet. Christian Bale gør det formidabelt som den lettere overvægtige svindler, og med endnu en mærkbar kropsforandring på cv’et drøner han indover skærmen med en herlig charme og en klassisk karakter. Derudover er Amy Adams virkelig i sit es, da hun er trukket i sit stiveste pus og får alle mænd til at gispe efter vejret i hendes nedringede kjoler. Dernæst er Bradley Cooper som altid en klassisk drengerøv med ild i røven, og hans tidligere medspiller på Silver Linings Playbook, Jennifer Lawrence, giver som altid en seværdig præstation – denne gang som en gedigen drukkenbolt af en parasit-hustru.

Filmen følger et meget langsommeligt plot, som beskæftiger sig med en masse detaljerede aspekter af de helt store svindlernumre. Det resulterer i, at tempoet er en smule sløvt, da konceptet fokuserer meget på personligheder og karakterdannelser – filmen er derfor ikke for alle, da man ikke skal forvente et tempofyldt plot, men i stedet forberede sig på fantastiske karakterdannelser og nogle voldsomt seværdige interaktioner mellem ikoniske karakterer. Desuden er filmen præget af voldsomt velskrevne dialoger og en masse sprudlende replikker, som virkelig rammer lige i solar plexus. Det er ikke O. Russells bedste film, men er uden tvivl den mest visuelt imponerende på hans CV. Personligt synes jeg, at The Fighter og Silver Linings Playbook – og hans lettere ukendte Three Kings – er noget bedre end denne film, da de har en særdeles original gnist. Det har American Hustle på sin vis også, men der mangler alligevel på visse punkter en lille form for gnist, som skal sætte alle de velfungerende elementer sammen – filmen rummer så ufatteligt mange gode elementer, men jeg savner personligt en lidt mere hårdtslående sammenfletning i en større helhed.

Samlet set er American Hustle er særdeles underholdende film, som brillerer på den scenografiske front og ikke mindst viser, hvorfor O. Russell er en særdeles dygtig instruktør. Filmen blev nomineret til hele 10 Oscars, men det faktum at den ikke vandt nogle, kan på visse punkter indikerer min holdning om, at der skulle være en lidt mere velstruktureret sammenhæng mellem de små elementer. Skuespillet er dog helt i top og kemien er på plads, så hvis man er i humør til lidt retro-underholdning og nogle solide karakterer, som er American Hustle en sikker vinder.

Her finder man blot nogle få interessante slettede scener samt en lille dokumentar, som går bag om filmen. Det er Ikke det helt store udvalg, men en interessant omgang.

Release: 22-05-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på American Hustle