fredag, maj 17, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Grudge Match - Tilbage i Ringen (blu-ray)

Anmeldelse: Grudge Match – Tilbage i Ringen (blu-ray)

GrudgeMatch_3d_bd_flixter_a15ceda4

Siden The Expendables drønede henover skærmen tilbage i 2010, så har filmmarkedet år efter år været præget af flere aldrene skuespillere, som sammen beviser over for seerne og deres loyale fans, at de stadigvæk har nogle esser i ærmet. Clint Eastwood gjorde det i storfilmen Gran Torino, Bruce Willis og co. gjorde det i RED og nu er turen kommet til en bokseduo bestående af Sylvester Stallone og Robert De Niro. Det er tydeligt, at denne film forsøger at trække tråde tilbage til Scorseses storfilm Raging Bull fra 1980 og ikke mindst Stallones film Rocky fra 1976 – på den måde føler man lidt, at man kommer til at se en kamp, som man aldrig nogensinde havde troet ville blive til en virkelighed. Desværre er det bare ikke altid, som man havde forestillet sig.

Filmen følger de afdankede bokseveteraner Billy ‘The Kid’ McDonnen (Robert De Niro) og Henry ’Razor’ Sharp (Sylvester Stallone), som har noget af en historie i baggagen. De har hver især vundet én gang over hinanden, men da den tredje og altafgørende dyst skulle løbe af stablen, valgte The Kid at aflyse. Filmen åbner langsomt op for detaljerne omkring aflysningen, og handlingen viser, at en masse personlige stridigheder mellem de to stjerner resulterede i det uafsluttede arbejde. 30 år efter den aflyste kamp begynder det så småt at krible i boksehandskerne igen, og inden længe har disse to dinosaurer valgt at gå all-in i en sidste og endelig boksekamp mellem giganterne – hvem løber med bæltet i sidste ende?

Handlingen i sig selv forsøger at koble stjernerne fra Raging Bull og Rocky i én og samme film til den ultimative dyst. Den forsøger at efterligne den følelse, man havde, da man så både Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger og Sylvester Stallone i samme scene for første gang i The Expendables, men den har bare ikke helt den samme slagkraft. Humoren i filmen er en negativ hæmsko om handlingens integritet. Vittighederne og de komiske inputs er alt for underdanige og uinspirerende i forhold til, hvor meget underholdning de reelt set kunne have fået ud af denne produktion. Kevin Hart leverer et solidt komisk afbræk i filmen, og de andre stjerner forsøger at følge med, men det er tydeligt, at det ikke er deres normale boldgade. Disse to solide hovedroller er vant til lidt mere velskrevne manuskripter, og på trods af nogle solide præstationer med de remedier, de har til rådighed i denne film, så kan det ikke redde filmen fra at være lidt af et amatørprojekt. Den generelle humor i filmen er alt, alt for plat i de fleste scener, og man undrer sig lidt over, hvorfor instruktøren ikke har benyttet muligheden til at skabe lidt mere intensitet og seriøsitet i konceptet, når nu disse to gamle, klassiske skuespillere har sagt ja til at dukke op på samme film.

Filmen giver dog en smule sprængfarlig underholdning for flere generationer i løbet af filmen – den giver bl.a. nogle små hentydninger og referencer til stjernernes tidligere film, samtidig med at den leger med idéen om en rigtig drengerøvsdyst. Handlingen viser en film med gamle kendinge, og at der stadigvæk er krudt i de gamle drengerøve. Produktionen hører ind under en efterhånden selvstændig genre, hvor aldrene action-stjerner samles og sparker røv langt over den forventede aldersramme. Desværre er selve tematikken i filmen præget af alt for mange klichéer, og på trods af at man aldrig har set dem bokse sammen før, så føler man lidt, at størstedelen af filmen er deja vu. Filmen har dog en masse lyspunkter, som specielt kommer fra de dygtige skuespillere – bl.a. Sylvester Stallone som i bedste Rocky-stil formår at drikke et helt glas rå æg. De tager både pis på sig selv, men formår også at vise, at de bag humoren og den rynkede hud rummer et hjerte af guld og energi svarende til en 21-årig.

Der er desuden en lækker kemi mellem skuespillerne – specielt mellem Robert De Niro og Jon Bernthal (The Walking Dead), hvor deres indbyrdes interaktioner kommer helt naturligt og virkelig udstråler en rigtig god forbindelse mellem dem. Filmen får også sine lyspunkter fra De Niro og Stallones kølige og ligeglade attitude, som i visse øjeblikke bryder de kedsommelige klichéer. Desværre er filmen dog tynget af alt for mange klicheer, som følger i fodsporet af mange andre film. De få lyspunkter gør filmen værd at se i det store hele, men selve produktionen bliver aldrig nogensinde en storfilm. Den passer perfekt til hardcore fans af disse to dygtige skuespillere, eller hvis man trænger til at koble hjernen fra i en hektisk hverdag eller under en kritisk tømmermændsdag.

Bonusområdet byder på en masse interessante behind-the-scenes-optagelser, hvor vi bl.a. får en række bonusøjeblikke med Stallone og De Niro. Derudover får man også meget mere underholdning med Kevin Hart, hvor man virkelig ser hans dygtige talent. Derudover kan man se en række slettede scener og alterantive scener, som giver et mere omfangsrigt billede af filmen. Som noget af det sidste kan man se et lille interview med instruktøren, som fornemt afrunder filmen.

Release: 13-05-14 på blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Grudge Match

Grudge Match Trailer