ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Arrow: Sæson 2 (Blu-ray)

Anmeldelse: Arrow: Sæson 2 (Blu-ray)

1

Mens Marvel drøner henover det store lærred med utallige filmproduktioner og enormt succesfulde franchise-film, formår DC Comics at kommer ind i kampen på seriefronten. Med hitserier såsom Gotham, Arrow og den nyeste produktion, the Flash, er selskabet begyndt at lave deres eget sammenflettede univers på serieformatet. Nu er anden sæson af den underholdende superheltehistorie Arrow kommet på banen, og jeg har kigget nærmere på sagerne!

Serien følger endnu en gang superhelten Arrow og hans kamp for at skabe retfærdighed i byen. Efter hans seneste kamp mod skurkeverdenen er han blevet hyldet af folket, men det varer ikke længe, før gamle bekendte og nære venner muligvis skifter side og vender sig i mod ham. Kan Arrow fortsat holde styr på byen?

Det første man lægger mærke til ved anden sæson, er, at tempoet stadigvæk er intakt og serien har videregivet den samme gnist fra første sæson. Man er allerede blevet bekendt med de forskellige karakterer i DC-universet, og derfor kan sæsonen bruge sin energi på at dyrke de forskellige karakterers indbyrdes interaktioner samt videreudvikle historierne til et mere omfattende niveau. Det fede ved DC Comics’ seriearbejde er, at de forskellige serier kommer til at krydse indover hinanden i forskellige specialepisoder, og det er bestemt noget jeg sætter pris på. De forskellige helte og superhelte får nogle forskellige cameos af og til, og dette sammenflettede univers smitter meget af på handlingens intensitet.

Sæson 2 åbner op for endnu mere action end etteren, og det skyldes uden tvivl også den succesfulde medfart på de afsnit – der er langt mere styr over handlingsudviklingen og tingene er blevet mere finpudset og nærgående i forhold til de vigtigste aspekter af historien. Selvom serien er utroligt underholdende, så lever vi efterhånden i en serietidsalder, hvor de fleste produktioner blot strækker sig over et antal afsnit på mellem 8-13 pr. sæson. Når Arrow stadigvæk holder fast i den klassiske struktur med 23 afsnit på ca. 40 minutter hver, kan man godt køre lidt træt i det. Det er en meget stor mundfuld og kan godt afskrække folk fra at begive sig ind i universet. Jeg har personligt også lidt svært ved at være standhaftig hele vejen i gennem, og man trænger ofte til en pause midt inde i det hele. Heldigvis er serien ganske fremragende og yderst spændende, hvilket sørger for, at man har lyst til at se den færdig uanset hvad.

Selve serien kan ikke måle sig med Marvels triumfer på det store lærred, men formår alligevel at bevæge sig op i de højere luftlag gradvist. Det er svært at sammenligne de to forskellige sæsoner, da de udvikler sig på meget forskellige niveauer – sæson 1 introducerer karaktererne med en meget fængende historie, men toeren åbner op for en fantastisk udvidelse af universet. Sæson 2 kobler lidt flere elementer på handlingen, så den overhaler muligvis sin forgænger med nogle få skridt. Serien er en af de første tiltag indenfor DC Comics intertekstualitet på både film og seriefronten, og det er fantastisk at se. Det største trækplaster ved serien fortsætter i sæson 2 med utallige plottwists, som hele tiden udvikler handlingen i forskellige retninger og hæver underholdningsniveauet gradvist. Stephen Amell fortsætter på fornemmeste vis sit portræt af superhelteskikkelsen, og det hele spiller sammen på en lækker drengerøvskombination af superhelteaction og macho-action.

Samlet set er sæson 2 af Arrow bestemt en værdig fortsættelse af DC Comics mest interessante superhelteserie på markedet lige nu – der er fart over feltet, nye historier, nye personer og ikke mindst et fandenivoldsk tempo hele vejen i gennem.

Release: 13-04-15 på Blu-ray.

Arrow s. 2 trailer

Tidligere artikel