ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Bernard & Bianca (Blu-ray)

Anmeldelse: Bernard & Bianca (Blu-ray)

Rescuers_BD_3D_dk

Selvom hverken Bernard eller Bianca er blandt Disneys mest ikoniske figurer blev deres film tilbage fra 1977 faktisk så stor en succes, at det affødte en efterfølger og det var endda før sluthalvfemsernes bølge af billige efterfølgere var ved at devaluere Disneys guldkammer af tegnede klassikere. Vi følger den ungarske agent-mus Bianca og hendes selvudvalgte co-agent, viceværten Bernard, der undersøger sagen om det kidnappede, forældreløse barn, Penny. Dette fører dem på sporet af fruentimmeren Madame Medusa og hendes partner Mr. Snoops, hvor vores to helte hurtigt erfarer, at Penny er blevet kidnappet for at kunne hjælpe Medusa med at finde the Devil’s Eye – verdens største diamant.

Således udfolder det sig ellers på klassisk Disney-manér med sange, slapstick og gags let henhørt over en gang klassisk katten-efter-musen-jagt (eller omvendt?).

Filmen i sig selv har en hyggelig og nostalgisk atmosfære over sig, hvilken muligvis skyldes den stil som animationerne bærer. Solidt håndværk og meget tidstypisk, der bærer præg af den tids tegnefilm fra Disney, som eksempelvis 101 Dalmatinere. Netop denne films klassiske skurk Cruella  De Vil virker til at være blevet klonet i skikkelse af Madame Medusa, der bærer mange af de samme karaktertræk og bevægelser, men dog uden at nå førbævnte til sokkeholderne i mindeværdighed og charme. Det er netop skurkegalleriet der trækker ned for Bernard og Bianca. Der er ikke nok uhygge i de to til at afbalancere den altid nærværende uskyldighed. De to kæle-alligatorer er dog fornuftige, komiske indslag. Det rykker dog ikke ved at der her er tale om en af de få rigtigt gode film fra Disney i en periode hvor deres ”blockbuster” tegnefilm led af dalende kvalitet. Der er godt med humor, ganske glimrende sange, solidt animationsarbejde og en indtagende historie, der nok skal underholde børn og voksne.

Hvis man gerne vil se noget af de materiale, der ikke kom med i den orginiale film ligger der noget her, men man kan godt se hvorfor det ikke kom med. Udover er der en sød, lille kortfilm og noget klassisk Disney sing-a-long.

Ikke en af Disneys største klassikere, men heller ikke en dårlig film på nogen måde. Solid og underholdende, men også nemt glemt igen.

Release: 03-10-13 på Blu-ray.
Find forhandler og den bedste pris på Bernard & Bianca