ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Vintage Mickey (DVD)

Anmeldelse: Vintage Mickey (DVD)

VintageMickey_DVD_3D_dk

”I only hope that we don’t lose sight of one thing – that is was all started by a mouse”. Med disse ord opsummerer Walt Disney selv meget godt, hvad denne udgivelse egentlig handler om – en lille hyldestkavalkade til Mickey Mouse, der kickstartede verdensfirmaet Disneys lange række af klassiske og elskelige figurer. Der er dog ikke tale om et udvalg af Mickeys bedste set over hele karrieren, men mere det bedste udvalg af den tidlige start. Det indebærer blandt andet Steamboat Willie, Plane Crazy og de Oscarnominerede Mickey’s Orphan og Building A Building. Alle milepæle inde for tegnefilmsfortællingens historie. I alt er det blevet til 9 film på en samlet spilletid på ca. en time.

Der er ingen tvivl om at disse film alle har haft en plads i historien og på sin tid var kvantespring for det tegnede medie. Men man kan også tydeligt se, at de er mellem 70 og 85 år siden de blev lavet, hvilket de unægtelig bærer præg af. Tempoet er noget kluntet og gagsene naturligvis harmløse og ekstremt familievenlige og ser man dem med øjne fra det nye årtusinde virker filmene en smule kedelige efter vore dages standarder. Så man skal tage filmene for det de er: pionerer, der tog de første skridt for de tegnefilm vi kender i dag. Hvis man ser dem i gennem disse øjne, ser man hvorfor de er blevet klassikere og hvorfor folk den dag i dag stadig husker og elsker vores lille mus.

Dog tror denne skribent ikke, at eksempelvis børnene vil værdsætte disse film, grundet førnævnte problemer og almindelig tegnefilmsseere vil muligvis ide under det samme. Udgivelsen er således kun egnet til fans, nostalgikere og des lige.

Vintage Mickey rummer kæmpe potentiale for at lave en lækker udgivelse. Tænk hvis man havde smidt klassikere fra hele Mickeys karriere ind og spækket skiven med ekstramateriale. Nu fremstår den desværre bare som et halvhjertet forsøg på at hive penge hjem på Mickeys navn. Filmene er indiskutabelt klassikere, men deres relevans begrænser sig kun til fans. Og da det netop er målgruppen burde man måske have smurt lidt ekstra guf på udgivelsen.

Release: 10-10-13 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på Vintage Mickey