søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Blended (Blu-ray)

Anmeldelse: Blended (Blu-ray)

1

Når man nævner navet Adam Sandler, ruller enten med øjnene eller mindes en nostalgisk tid, hvor Sandler var kongen af komik. Jeg hører til den sidstnævnte kategori, da jeg er en stor fan af hans tidlige film i 90’erne såsom Billy Madison, Happy Gilmore og The Waterboy. Desværre må jeg også erkende, at denne herlige komik fuldstændig har mistet sin gnist i Sandlers nyeste film, men jeg har ikke givet op endnu. Jeg har fået fingrene i hans nyeste film, Blended, og kigger nærmere på, hvorvidt Sandler stadigvæk har et par esser i ærmet.

Vi følger Jim (Adam Sandler) og Lauren (Drew Barrymore), som mødes på den værste blind-date nogensinde. Da en fælles bekendt ikke har tid til at tage på sin betalte rejse til Afrika, beslutter de hver især at få en bid af kagen, så rejsen ikke går til spilde. Det ender uheldigvis i den situation, at både Jim og hans familie såvel som Lauren og hendes familie ender på samme ferie, på det samme hotel og i den samme suite. Deres had til hinanden sættes på prøve i Afrikas romantiske omgivelser og inden længe bliver følelserne skiftet ud med nogle andre.

Drew Barrymore og Adam Sandler havde ret god kemi sammen i filmen 50 First Dates tilbage i 2004, men her virker gnisten til at have mistet noget af sin kraft. Men man kan godt mærke deres tidligere arbejde har sat deres præg, da de alligevel virker til at klikke på alle tidspunkter på både godt og ondt. Man kan i hvert fald se, at de har haft det sjovt med optagelserne til denne film, og det smitter af på produktionen. Filmen følger de klassiske Adam Sandler-jokes på både godt og ondt, hvor man enten hører en skarp sarkastisk bemærkning, eller krummer tæer over nogle pinlige falde-på-halen-øjeblikke, som slet ikke hører til moderne komediefilm. Det er generelt problemet med Sandlers nyere medvirken i film, da han har svært ved at slippe 90’er-mentaliteten og udvikle sig. Derfor får man en blandet fornemmelse af denne film, hvor man på den ene side kan spotte nogle mindeværdige Sandler-øjeblikke, men på den anden side oplever en film, som slet ikke rammer tidsånden.

Sandler er lidt mere skarp i vendingerne i denne film i forhold til nogle af de film, som ellers har været i omløb de seneste år. Den minder på sin vis om nogle af de positive aspekter i hans nyere film såsom Grown Ups og Just Go With It, som jeg personligt var ret vilde med. Desværre har den stadigvæk en hæmsko i form af en umiskendelig lighed med nogle af hans katastrofale produktioner i nyere tid såsom Jack & Jill. Derfor bliver filmen en bumpet underholdningsrejse, hvor man af og til krummer tæer, mens man i andre øjeblikke griner og anerkender en solid komik. Overordnet set bliver den en hyggelig komediefilm, som man kan slå hjernen fra til – sådan er det ofte med Adam Sandler-komedier, bortset fra at hans seneste film såsom Jack & Jill og That’s My Boy var så tåkrummende dårlige, at man nærmest fik det dårligt af at se dem. Derfor er det rart at se, at Sandler måske er ved at komme ind på det rette spor igen. Drew Barrymore er derimod lidt for overdrevet i sin rolle og virker faktisk til at skabe sig endnu mere end Sandler – hvilket er et særsyn!

Man kommer ikke udenom, at humoren til tider er yderst tåkrummende og meget påtaget – der er simpelthen ikke nok guf på filmens skelet og derfor bliver jokesene ret overfladiske. Det forventer man også af en film af denne kaliber, men ikke nær så meget. Dog er denne haltende humordel ikke altdominerende, da der op til flere gange kommer nogle ret skarpe øjeblikke – Terry Crews’ minirolle i filmen er priceless og man griner hver eneste gang, han dukker op på skærmen.  Filmen beskæftiger sig generelt med en lidt støvet komik, og overordnet set mangler den intelligens og timing. Den er meget sketch-præget og meget ’mekanisk’ i nogle opstillede scener og scenarier. Den rummer også en god bunke klicheer, men alligevel er der nogle, man gerne vil se som en form for guilty pleasure. Samlet set er Blended ikke den helt store skuffelse, som så mange andre af Sandlers nyere film, da den alligevel rummer en herlig feel-good-følelse. Den er langt fra en solid komediefilm, da den rummer en masse rookie-fejl, men overordnet set passer den perfekt til en Sandler-fan på en tømmermændsdag!

Her kan man se et par klips, som bl.a. går i dybden med gensynet mellem Barrymore og Sandler, samt en række nærmere fokuseringer på deres brug af Afrika som location. Derudover er der blot de klassiske, slettede scener samt nogle sjove småklip med solid humor – det er det generelle udbud, man forventer fra en komedieudgivelse og bonusguffet er generelt meget middelmådigt som forventet.

Release: 10-11-14 på DVD og blu-ray.

Find forhandler og den bedste pris på Blended

Blended Trailer