torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Boys Don’t Cry (DVD)

Anmeldelse: Boys Don’t Cry (DVD)

boys-dont-cry

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og denne gang kigger vi på en af de lidt mere eksperimenterende produktioner omkring en ung kvinde, som forsøger at leve sit liv som en mand.

Vi følger pigen Teena Brandon (Hilary Swank), som forsøger at overbevise alle omkring hende, at hun faktisk er en dreng. Hun spænder sine bryster ind i stramme klæder, fylder sine bukser ud med aflange objekter, og scorer pigerne i den lokale bar. Hun har formået at snyde alle med sin identitet, indtil hun møder den fantastiske Lana (Chloë Sevigny). Deres kærlighedsaffære blusser op som de vildeste flammer, men inden længe mister Teena grebet om sin maske, og byens meget bøvede typer vil ikke finde sig i lesbiske tendenser. Kan hun holde sin identitet hemmelig, eller vil folk i sidste ende accepterer hende, som den hun gerne vil være?

Filmen fortæller en fascinerende historie om en ungdom i oprør. Filmen taget sted i et miljø i de meget fattige dele af Amerika, hvor den klassiske betegnelse ’white trash’ for alvor træder i kraft. Denne usle tilværelse driver de unge ud i adrenalinsøgende oplevelser, og den meget undertrykkede generation af unge mennesker kaster problemerne frem i lyset. Den kønsforvirrende kvinde kommer lige ind i midten af denne kaotiske livsstil, og den psykedeliske tilværelse afspejles i de syrede billedredigeringer. Her kan man se den meget ukontrollerede hverdag med stofmisbrug og dårligt miljø påvirke hovedpersonernes greb om hele situationens alvor. Filmen formår at vise nogle flotte, sammenklippede billeder, som i hver scene er meget sigende om stemningen og følelserne i billedet – farverne giver stærke kontraster i billedet og hele situationens stigende eskalering bliver illustreret gennem en gennemtænkt billedredigering.

Filmen er også inspireret af virkelige hændelser, og når fakta blandes ind i filmens visuelle medie, så bliver hele reaktionen fra seeren altid langt mere intens og voldsom. Det kan man tydeligt mærke i denne film, hvor man kommer helt tæt på den unge, kriseramte kvinde, som slet ikke kan finde noget sted at opholde sig, da hun ikke en gang selv ved, hvem hun er.  Undergrundskulture med et snært af punk-attitude præger denne ungdommelige tilgang til individerne – holdningen er generelt bare ’fuck det hele’, hvilket gør, at Teenas hemmelighed forbliver skjult i den kaotiske hverdag et stykke tid. Hun lever selv i en meget turbulent hverdag på grund af hendes identitetskrise, og hun finder en absurd form for nærvær i de andres kaos.

Hilary Swank formår at ligne en dreng ret godt, hvilket gør det hele meget mere realistisk. Når man kender skuespillerinden kan man selvfølgelig godt se, at vedkommende er en kvinde, men hendes skuespil, attitude og indædte forsøg på at skjule sin feminine side tager for alvor kegler. Hun fik også en velfortjent Oscar tilbage i 2000, da hendes følelsesmæssige indlevelse i karakteren er ufattelig gribende og intens, hvilket resulterer i op til flere klumper i halsen. Film fortæller ikke blot en historie om en pige, som gerne vil være en dreng, men beskæftiger sig også med det klassiske dilemma, hvor individet har svært ved at finde sig en plads i samfundet. Filmen er decideret underholdende, fordi konceptet bærer præg af en anderledes form for kærlighed, som bryder med klichéerne i den klassiske drama-genre. Hvad gør en kvinde, som gerne vil elskes som en mand?

Der ligger hele tiden en eller anden summende fornemmelse under overfladen i hele filmen, da man hele tiden konfronteres med den tanke ’hvad nu hvis hun bliver opdaget, eller hvornår?’. Man ved bare, at det kommer til at ske på et eller andet tidspunkt, og denne uundgåelige, ulykkelige skæbne sætter kul under kedlerne på den hektiske stemning.

Her finder man blot nogle trailers, tv-spots og et kommentarspor. Der er ikke rigtig noget, som stråler i gennem og byder ind med en fin afrundende kommentar til udgivelsen.

Det er ikke så tit, at man ser en film, som decideret følger en transvestits liv, og det åbner op for nye muligheder for det filmiske univers. Kærlighed, løgne og de voldsomme følelser er uden for de normale komfortzoner, som man forbinder med den klassiske kærlighedsfilm, hvilket resulterer i, at denne kreation er anderledes på en forfriskende, ny måde. Filmens behandling af identitetskriser skaber et ubehageligt plot, som man alligevel ikke kan kigge væk fra. Det faktum at filmens fokus ligger på Amerikas meget indskrænkede dele af landet, hvor man ikke er accepteret, hvis man er anderledes, forstærker alle følelserne og er med til at understrege alvoren i krisesituationerne. Denne nye tilgang gør også hele udviklingen decideret uforudsigelig, hvilket får filmen til at overraske en hele tiden. Samlet set er Boys Don’t Cry en skjult lille filmperle, som ikke blot underholder visuelt, men sætter tankerne i gang efter rulleteksterne har ramt skærmen.

Release: Udkom i 1999.
Find forhandler og den bedste pris på Boys Don’t Cry

Boys Don’t Cry Trailer