ForsideAnmeldelserAnmeldelse: (500) Days of Summer (DVD)

Anmeldelse: (500) Days of Summer (DVD)

1265287066991194

Kærlighedsfilm må efterhånden være den mest masseproducerede genre i nyere tid, hvilket har gjort, at det kvalitetsmæssige niveau ofte ligger under eller lige i midten. Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og her kan vi heldigvis finde en fantastisk kærlighedsfilm, som har formået at udtrykke en original og nyskabende idé i nyere tid – (500) Days of Summer.

Handlingen følger Tom (Joseph Gordon-Levitt), som reflekterer over sit 500 dages lange forhold med sin store kærlighed, Summer(Zooey Deschanel). Filmen skifter frem og tilbage i disse forskellige dage og perioder, hvilket giver et indblik i deres forhold på både godt og ondt. Tom søger sit livs kærlighed og er sikker på at Summer er den rette – Summer er dog ikke interesseret i et seriøst forhold, så deres ’forhold’ svæver i det uvisse i forhold til fremtidsudsigter. Disse to modsatrettede personers forestilling omkring kærligheden resulterer i en masse hektiske oplevelser, og filmen beskriver hele deres følelsesmæssige rejse.

Filmen kom virkelig som en kæmpe overraskelse, da den blev smidt i maskinen. Udadtil virker den bare som en klichépræget kærlighedsfortælling, som går i dybden med de klassiske, kedelige aspekter af et parforhold. Det var heldigvis en fuldstændig forkert antagelse, da filmen giver et spritnyt og originalt plot, som fanger seeren med det samme. At manuskriptet ikke blev overvejet Oscar-showet det givne år, forstår jeg slet ikke, da hele fortællingen er skruet så djævelsk godt sammen, at man hele tiden fisker efter flere brikker til deres historie. Filmens spillelængde er meget kort, men alligevel formår instruktøren at proppe de vigtigste fokuspunkter i 500 dages parforhold ind i handlingen – uden at det på nogen måde bliver forhastet eller fyldt med huller! Det fungerer helt sublimt og fokusset åbner hele tiden op for nye, spændende aspekter af det i forvejen ret interessante parforhold. Man kan tydeligt relatere til mange af de følelser og tematikker, som dukker op i deres udvikling, og det hele bliver langt mere realistisk. Konceptet er ikke noget overdrevet pladderromantisk stykke klichékage, men fortæller hudløste historien med en virkelighedstro vinkling.

Desuden er plottet drevet en masse flashbacks og flashforwards i en vilkårlig rækkefølge fra seerens synspunkt, og denne struktur åbner langsomt og forsigtigt op for nogle af de mest fremtrædende tabuer i et parforhold. Man får hele tiden dagsnummeret at vide, så man kan holde styr på den tidsmæssige kontekst – og som en sjov ekstra detalje illustreres hvert nummer efter, hvordan stemningen og humøret er i parholdet på det givne tidspunkt. Det bringer smilet frem på læben, og man lever sig fuldt ud ind i den følelsesmæssige rutsjebane for vores uheldige helt, Tom. De glade øjeblikke bliver bl.a. illustreret i skønsang, hvor animationsfigurer byder ind i de rigtige optagelser for at gøre det hele mere euforisk, mens de dårlige øjeblikke bliver illustreret med en masse dystert musik og mørke nuancer i scenografien. Filmen formår på den måde at bruge nogle allerede effektive virkemidler på det originale plot, hvilket resulterer i, at denne sammenhæng sprudler af filmmagi og virkelighedstro kærlighed.

På bonusområdet finder man nogle klassiske slettede scener, som går i dybden med andre aspekter af filmen – det er stort set det eneste, hvilket gør bonusområdet til en lidt tom fornøjelse til sidst.

Gordon-Levitt og Deschanel er de eneste to, som kunne formå at få plottet til at virke så gribende og interessant. De lever sig fuldt ud ind i deres vidt forskellige roller, og i deres indbyrdes interaktioner virker umådelig naturligt og professionelt.(500) Days of Summer er uden tvivl en af nyere tids mest fascinerende kærlighedshistorier, som gudskelov har ladet klichéerne ligge på hyldet og i stedet fokuseret på at indramme de nye følelser, som er gældende for vores tid. Konceptet virker nytænkende og passende til vores nutidige generation, og man kan ikke andet end at holde af de herlige skuespillere og den formidable tilgang til den turbulente kærlighed i vores hverdag.

Release: Udkom i 2009.
Find forhandler og den bedste pris på (500) Days of Summer

(500) Days of Summer Trailer