mandag, maj 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Hitchcock (DVD)

Anmeldelse: Hitchcock (DVD)

ny_hitchcock_237766

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og denne gang kigger vi på den filmiske historiefortælling om en af tidens største instruktører. Den engelskede filminstruktør Alfred Hitchcock har en vigtig plads i filmens verden som pioneren indenfor mange aspekter af spænding og psykologiske thrillere. Han formåede at instruere 50 spillefilm i sin karriere, men den film, som har givet ham den mest prestigefyldt omtale, er uden tvivl den psykologiske thriller, Psycho. Arbejdet bag denne produktion har en meget hektisk historie, og denne film fortæller om, hvor mange problemer og op- og nedture instruktøren sammen med hans kone Alma oplevede under optagelserne.

Vi følger den aldrende instruktør Alfred Hitchcock (Anthony Hopkins), som sammen med sin kone er på toppen af deres karriere med et utal af seværdige klassikere. Folk begynder så småt at insinuere, at Hitchcock bør gå på pension, mens legen er god, men den karismatiske instruktør har stadig blod på tanden. En dag falder han over en roman kaldet ’Psycho’, som med det samme fanger hans opmærksomhed. Alle folk omkring ham forsøger at tale ham fra at gå videre med denne makabre idé, men med støtte fra sin kone, Alma(Helen Mirren) og med penge fra egen lomme begraver han sig i dette psykologiske, intense spil. Filmen følger derefter de meget personlige forhold mellem Alfred og Alma, samt hvordan skuespillerne interagerer i denne hektiske tid fra idé til mesterværk.

Selve handlingen fokuserer meget på det personlige forhold mellem Alfred og hans kone, hvor man kan se, hvor meget den personlige sfære kan gå ind og påvirke det produktive arbejde. Deres forhold er meget unikt, da de deler en fælles interesse, men der dukker en masse splid op under arbejdet med denne hektiske film. De befinder sig alle sammen udenfor deres komfortzone, og det er interessant at se, hvor mange problemer der egentlig opstod under optagelserne til en film. Normalt så ser vi jo kun det endelige produkt i biografen, så det er forfriskende nyt at komme tæt på selve personerne bag – man bliver overrasket over, hvor tæt filmen egentlig var på at blive kasseret. Filmen er optaget på den måde, at Alfred Hitchcock visualiserer hændelserne omkring den bestialske hovedperson i plottet, og på den måde kommer på tæt fod med selve produktionen, mens optagelserne er i fuld gang.

Skuespillerne leverer nogle ret solide præstationer, men det er ikke Oscar-værdige præstationer. Hopkins lever sig fuldt ud ind i den meget mystiske mandsperson og indadvendte personlighed i den flommede Hitchcock, og med en masse formidabel make-up-arbejde virker det hele meget overbevisende. Helen Mirren leverer sin klassiske selvstændige kvindeskikkelse med en rapkæftet attitude, og generelt er sammenspillet mellem filmens ægtepar helt formidabelt. Selve filmen virker meget tidsmæssigt korrekt, og fremviser nogle fremragende farverige omgivelser fra datidens Hollywood. På visse punkter kan filmen dog blive lidt for ’fin’ på den visuelle side, da man måske havde forventet lidt mere makaber stemning i selve produktionen i forhold til filmens unikhed. Nu fokuserer filmen jo selvfølgelig mest af alt på forholdet mellem Alma og Alfred, med filmen som den baggrundsmæssige kontekst, så man kan nok ikke forvente en blodig indfaldsvinkel til selve strukturen i filmen.

Her finder man de klassiske små-klips, som går i dybden med selve produktionen af denne historie om produktionen af ’Psycho’. Her får man et indblik i, hvordan de formåede at lave en historie i en historie. Derudover går bonusområdet i dybden med skuespillernes forberedelse til rollerne samt en lille dokumentar, som går i dybden med detaljerne i Alfred Hitchcocks erindringer. Samlet set et ret underholdende bonusmateriale.

Filmen er rigtig god og underholdende i forhold til aspekterne bag ’Psycho’, men man havde alligevel forventet lidt mere dybdegående detaljeside omkring det hektiske forløb fra idé til virkelighed. Man kommer tæt på personerne, historierne og virkemidlerne bag filmens endelige udseende, men man kunne godt ønske, at filmen ville ridse lidt dybere ned i overfladen og vise historien fra en mere dyster side. Men bortset fra det er Hitchcock en meget underholdende film på de præmisser, at man fokuserer på det hektiske ægteskab, Hitchcocks meget sorte humor og ikke mindst den meget anderledes tilgang til det visuelle medie.

Release: Udkom i 2012.
Find forhandler og den bedste pris på Hitchcock

Hitchcock Trailer