ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Chasing Mavericks (Blu-ray)

Anmeldelse: Chasing Mavericks (Blu-ray)

chasing-maverick03

Gerard Butler har siden hans ultimative gennembrug i 300 slingret igennem en vals af romantiske komedier og ”Feel Good”-film. Chasing Mavericks er endnu en i rækken af sidste nævnte, selv om det egentlig ikke burde være sådan. Chasing Mavericks er baseret på en sand historie og har som præmis langt mere potentiale end hvad der bliver vist på de 116 minutter filmens varer. Vi følger hovedpersonen Jay, der som ung bliver reddet af surfer-veteranen Frosty Hesson (Butler) og tilfældigvis finder ud af, at de er naboer. Igennem Jays opvækst er Frosty passiv tilskuer til Jays frustrerende familieliv med en voldelig stedfar. En nat hvor Jay er oppe opdager han Frosty og hans legendariske røde surfbræt på vej ud med nogle venner for at surfe og bliver vidne til de største bølger hans nogensinde har set – de såkaldte ”Mavericks”. Da Frosty opdager Jay forklarer han ham, at han ikke vil have at andre finder ud af disse vilde, farlige og mytiske bølger eksisterer. Som modpant for at tie beder Jay Frosty om at lære ham at blive en bedre surfer, lære ham mere om havet og hvad der til hører.

Der er ingen tvivl om, at Frosty bliver Jays nye faderfigur og han underviser ham med alle de tilhørende klichéer, hvilket gør filmen ekstremt forudsigelig og ganske kedelig. Der er naturligvis også interaktion fra Jays venner og rivaler, hvilket resulterer i, at hemmeligheden om ”Mavericks-bølgerne” bliver afsløret.

Problemet med ”Chasing Mavericks” er ikke så meget skuespillet. Butler og Jonny Weston i rollen som Jay gør det skam hæderligt. Problemet er, at meget af dialogen er bygget op af floskler, nogen så flødeskumsovertrukne, at man får kvalme – som når Jay siger at Frosty kan være hans ”fifth pillar of surfing” at støtte sig til i svære tider. Samtidig er fortællingen om denne overgangsrite fuldstændig blottet for overraskelser og gennemtraver genrens klichéer efter behag. Det er simpelthen ikke ambitiøst nok.

Der var ingen ekstramateriale på denne Blu-ray udgivelse

En film som har et godt præmis og en ærlig fortælling, taber desværre sig selv i en omgang sødsuppe, der nærmest forsøger at tvinge feel good ned i halsen på en. Det kan blive for meget og det bliver det også. Lyspunkterne er skuespillet og den sidste epilog med den rigtige Jay Moriarty, som filmen er baseret på.

Udkom d. 07-05-2013.
Vejledende pris: 199,-

Find forhandler og den bedste pris på Chasing Mavericks