ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Clown (DVD)

Anmeldelse: Clown (DVD)

1

Hvis man laver en rundspørgen hos folk for at finde ud af, hvad deres største barndomsfrygt var/er, så falder manges valg nok på den klassiske klovneskikkelse – figuren, som ellers skal få børn til at grine. Der er noget over den abstrakte makeup og de overdrevne kostumedetaljer, som gør klovnen til at uhyggelig størrelse og det har gyserinstruktøren Eli Roth valgt at benytte sig af. Med sin sans for splatter og uhygge har han kastet sig over børnefødselsdagens sminkede helt og gjort ham til det onde.

Filmen følger en familiefar, som har sørget for at booke en klovn til sin søns fødselsdag. Da klovnen melder fra i sidste øjeblik, bliver han nødt til at finde på en ny plan. Han er ejendomsmægler og kort inden sønnens fødselsdag befinder han sig i et gammelt dødsbo, som på mystisk vis har et klovnekostume i kælderen. Han tager det på, underholder børnene og sin søn og går til køjs. Alt virker som fryd og gammen, indtil han næste dag ikke kan få kostumet af. Dragten, håret og klovnenæsen begynder langsomt at blive en del af ham, og inden længe dukker en dæmonisk sult op i ham.

Personligt plejer jeg tit at gå uden om disse B-films-lignende gyserproduktioner, da de ofte ikke kommer på banen med et fornuftigt plot og i sidste ende blot leverer nogle forudsigelige gyserdrejninger. Dog har jeg altid været fan af Roths kultgyser Hostel og hans makabre tankegang har ofte udæsket nogle solide handlingsmønstre – og så har jeg også tænkt klovneskikkelsen som den ideelle morder, og derfor gav jeg mig i kast med filmen. Desværre er den ikke ligeså effektiv, som jeg havde håbet på. Den bygger en fin historie op og kommer på banen med et lækkert udviklingsmønster, hvor den kærlige familiefar langsomt bliver opslugt af klovnekostumet. Der er bare ikke nok kul under projektet til, at man kan blive grebet 100 procent af handlingen. Man havde enten forventet en splatterfortælling eller en skarp gyser, men den bringer kun få elementer fra begge lejre i spil – og det ligner ikke Roth. Gysereffekterne er meget lavmælte og ikke decideret skræmmende, hvilket er lidt af en skam. Filmen spiller blot 1 time og 30 minutter, men på den givne tidsramme bliver der ikke leveret særligt mange gysermomenter. Man sidder hele tiden og venter på, at klovneskikkelsen skal bryde frem fra skjul, men det sker for sjældent og for sent.

På mange punkter minder den om en lidt udvandet udgave af et afsnit fra min yndlingsserie Supernatural, da effekterne, udviklingen og selve opbygningen minder utroligt meget om denne serie. Man får et tilfældigt individ, som kastes ud i en unormal situation, hvorefter folk omkring skal gøre det godt igen. Desværre er der en grund til, at Supernatural-afsnit kun er 40 minutter lange – man kan ikke trække mere underholdning ud end det. Clown kommer i starten på banen med en masse myter og skrækhistorier, hvilket ville give et godt fundament for det ondes fremkomst – men denne gyldne mulighed glipper, da filmen blot nævner kort fra myten, og derefter blot lader den moderne verden tage styringen. Det fungerer ikke helt optimalt, da man har brug for at få baggrundhistorien på plads for fuldt ud at kunne forstå, hvorfor der sker de ting, der sker og hvorfor man skal bryde sit hoved om en mand og hans mystiske klovnedragt.

Selve klovnen i sit endelige stadie er ganske veludført og skræmmende, men vi ser den for sjældent. Når vi endelig ser den, er det i en uinteressant, forudsigelig vinkel, hvor man langt hellere ville have en lidt mere jordnær skikkelse, som udnyttede sin udseende til at lokke børn. Klovnen vælter bare rundt som en inficeret zombie, hvorimod man i stedet ville have haft en større gysereffekt, hvis man havde gjort figuren intelligent.

Samlet set er Clown en letfordøjelig gyser, som kommer på banen med den klassiske klovneskikkelse, men mister overblikket over, hvordan gyset skal formidles. Handlingen bliver udvandet, gysereffekterne bliver lavmælte og selve oplevelsen er ganske harmløs – med mindre man sidder en mørk aften alene i et stort hus.

Release: 03-08-15 på Blu-ray.

Clown trailer