søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The DUFF (Blu-ray)

Anmeldelse: The DUFF (Blu-ray)

1

Ungdomsfilm har haft sine generationsprægede klassikere gennem tiden – 80’erne havde Porky’s og The Breakfast Club og 90’erne havde de ikoniske American Pie-film og Van Wilder. I 00’erne har udbuddet ikke været det helt store, men alligevel er mange ungdomskomedier fundet vejen frem til succes – bl.a. The Perks of Being a Wallflower og The Girl Next Door. Med en stadigt stigende teknologisk udvikling er generationsfortællingerne også nødt til at blive optimeret – der sker blandt andet i The DUFF, hvor en nytænkende idé blandet med ungdommens sociale medier ser dagens lys

Filmen følger den unge pige Bianca (Mae Whitman), som lever et helt almindeligt liv – indtil hun en dag finder ud af, at hun er det, man kalder en DUFF: Designated Ugly Fat Friend. Hun er altså den faktor i en given vennegruppe, som skal få de andre til at se bedre ud i lyset af hendes ’grimhed’. Hele hendes verden ramler, og hun søger trøst og hjælp hos hendes nabo Wesley (Robbie Amell), som er skolens sportsidiot. Sammen forsøger de at gøre Bianca til en mere populær pige, men som tiden går, finder de ud af, at omdømmet og andres vurdering ikke er det vigtigste i verden.

Da jeg satte filmen på maskinen, havde jeg ikke de vildeste forventninger til, at filmen kunne levere andet end en klichéfyldt omgang teenagepladder. Udadtil virkede den blot som en lamt forsøg på at skabe lidt dårlig humor omkring den nye generation, men jeg blev på mange punkter klogere i mine fordomme. Filmen åbner op for en ganske fremragende konceptudvikling, som tager udgangspunkt i DUFF-begrebet. Jeg har aldrig hørt om dette før, og hvorvidt det er en rigtig ting, skal jeg ikke kunne vurdere – men det fungerer for filmen, og man formår at sætte teenage-livet i et helt andet perspektiv. Man er ikke længere sportsmanden, nørden, freaken eller cheerleaderen – nu er det mere lagdelt i forhold til, hvordan man agerer indenfor de givne grupper. Filmens første halvdel giver en meget skæv og morsom historie om, hvordan man ville reagere på at få at vide, at man egentlig er den grimme i sin venindegruppe. Handlingen fungerer ganske uforudsigelig og man får mange interessante overvejsler i spil på ungdomsfronten.

Handlingens originalitet drives af den dynamiske duo bestående af Mae Whitman og Robbie Armell, som ved første øjekast ligner de største klichéstereotyper, men egentlig rammer deres figurer spot-on med skæve vinkler og gode improvisationsteknikker. De formår virkelig at slå gnister i deres skuespil, og giver sig i kast med en meget underforstået, skarp og sortkomisk humor, som er meget situationspræget. Enhver kan fyre en joke af, men når det virker naturligt, så fungerer det hele bare meget bedre. De er absolut de to største trækplastre i filmen, og står i fin kontrast til ’fjenden’ i form af skolens dulle, som absolut ikke rummer et snært at skuespil, men i stedet agerer irriterende type uden fyld mellem ørene.

Desværre formår filmen ikke at bevare den originale og skarpe gnist, men falder på trods af ihærdige forsøg at falde i den evindelige klichéfælde. Man håber og bliver nærmest overbevist om, at skæbnen for vores unge skolepige bliver uventet, anderledes og gennemtænkt, men så snart man kommer over halvvejs ind i filmen, klapper fælden. Det er lidt en skam, da filmen alligevel har et solidt fundament og skarpt potentiale, men i sidste ende falder over den ting, som den i starten for alt i verden forsøger at undgå. Selvom skuespillet fortsætter på højt niveau og humoren alligevel rammer plet på de fleste punkter, så orker man ikke at gense det samme historiemønster, som man har tæsket i gennem så mange gange før. Man ser den stadigvæk til ende, men slet ikke med den samme gejst og forventning, som man glædeligt fik i starten af filmen.

Samlet set er The DUFF en interessant lille fortælling om følelser, teenagelivet og de klassiske hierarkier i skolen på en ny måde. Den rammer plet på mange punkter i forhold til formidling gennem skuespil og originalitet, men mister gejsten halvvejs og glipper muligheden for at ramme i mål i sidste ende.

Release: 20-08-15 på Blu-ray.

The Duff trailer