fredag, maj 17, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: El Dorado (Blu-ray)

Anmeldelse: El Dorado (Blu-ray)

el-dorado-bluray

Clint Eastwood er uden tvivl den mest karakteristiske figurer indenfor spaghetti-western-genren, men hvis man vender snuden mod de amerikanske og mere konventionelle westernproduktioner, regerede John Wayne som den største western-helt nogensinde. John Wayne medvirkede i omkring 170 spillefilm på blot 50 år, og vi kigger nærmere på en af hans klassikere – El Dorado.

John Wayne spiller enspænderen Cole Thornton som driver sit daglige liv af sted ved at leje sig ud som pistolmand og hjælpe folk i nød. Hans gamle ven sherif J.P. Hara er knibe på grund af sit alkoholproblem og ikke mindst på grund af den stigende trussel fra en rivaliserende ranch-ejer. Cole beslutter sig for at slå pjalterne sammen med denne undertrykte sherif, og sammen med en ung hævnsøger(James Caan) drager de ud på et togt for retfærdighed i byen.

Filmen følger det klassiske plot, hvor en eller flere personer skal hjælpe de undertrykte eller udsatte. Plottet er simpelt, men alligevel fængende nok til at man interesserer sig for, hvordan det kommer til at gå for helten. Den overordnede handling deler sig ofte ud i små bi-historier, som bygger momentum op til den endelige duel til allersidst. Disse små sidehistorier giver nogle solide muligheder for at værne om Waynes benhårde attitude, fede replikker og ikke mindst hans ufattelige skydeevner.

Det er uden grund, at John Wayne blev så stort et ikon, som han er – hans kølige attitude, maskuline stemme og ikke mindst det ærkeamerikanske udseende gør ham ideel som karakter i midten af Det Vilde Vesten. Det er nærmest som om, at western-genren kan defineres ud fra John Wayne selv, da han rummer hele essensen af disse klassiske filmkreationer. Skuespillet er helt eminent i denne film, og deres indbyrdes interaktioner giver en sublim dybde i historiefortællingen – karaktererne er mindst lige handlingsdannende som handlingen selv og man uddrager meget af plottet fra deres karakteristiske attituder.

El Dorado er ikke den bedste produktion fra Waynes side, da plottet langt fra er så opfindsomt og interessant som f.eks. True Grit, The Searchers og The Man Who Shot Liberty Valance. Men hvis man har en svaghed for western-film, er dette uden tvivl en af de bedre film i gennem tidens løb. Selvom den måske ikke ville ligge på en top 10, kan man ikke andet end placere den på top 20! Tempoet er nok det største problem i denne produktion, da meget af handlingen bevæger sig i sneglefart. Normalt hænger western-film sammen med et langsommeligt plot, men i denne film går det lidt for langsomt til, at man kan holde gejsten højt i to timer.

Filmen er dog en interessant mulighed for at se en ung, blomstrende James Caan i en af de første spillefilm, som så småt gjorde ham til en rigtig stjerne. Han leverer en fornem præstation som den unge, dumdristige og ivrige rytter, som vil gøre alt for at hævne sin ven, og man forstår udmærket godt, hvorfor Francis Ford Coppola tilføjede ham til rollelisten på The Godfather senere i 70’erne.

Filmen rummer en fantastisk flot scenografi og landskabsbilleder, som er kendetegnet for de klassiske western-film og på blu-ray-udgaven bliver hele billedet fremhævet på fornemmeste vis. Man bliver overrasket over, hvor mere detaljereret og visuelt imponerende en så gammel film kan blive med dette nye medie. Filmen skaber det helt rigtige billede af et lidt mere moderne western-samfund, hvor man kan se byen i udvikling – man tyer dog stadigvæk til pistolerne frem for diskussionerne, men konceptet fungerer helt efter planen.

Samlet set hører El Dorado til listen over klassiske, amerikanske westernfilm, og selvom den måske ikke ligger lige så lunt i svinget, som mange andre produktioner i samme kategori, gør John Wayne filmen til en sand oplevelse for filmelskere.

Release: 20-10-13 på Blu-ray

Find forhandler og den bedste pris på El Dorado

El Dorado Trailer