søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Flight (Blu-ray)

Anmeldelse: Flight (Blu-ray)

Flight - Stills - 13

Flight må siges at være en af undertegnedes mest ventede film, da den udkom. Både pga. af instruktør Robert Zemeckis (manden bag Forrest Gump), men også for at se Denzel Washionton tilbage i en rolle, hvor han virkelig kan være i hopla. Denzel er klart bedst i de roller, hvor han spiller hårdkogt og arrogant udenpå, mens hans i virkeligheden er sårbar inden i. Som man eksempelvis tidligere har set ham i bl.a. Training Day og The Hurricane, som er blandt hans bedste præstationer. I Flight spiller han piloten Whip Whitaker, en mand med en seriøs hang til stoffer og lette damer skyllet ned med anseelige mængder alkohol. Som mange andre misburger skjuler han det og nægter samtidig helt at indse, hvor langt nede i sølet han er. Da vi møder Whip, har hans kone og søn allerede forladt ham. Dog har han stadig sit gode renommé som en rutineret og dygtig pilot, der er velset blandt sine kollegaer.

På en skæbnesvanger dag, der indledes med bl.a. en bane kokain til morgenmad, skal Whip på arbejde som pilot. Under den obligatoriske information til passagererne bliver Whip appelsinjuice fyldt godt op med vodka og så er han ellers klar til at flyve. Noget går dog galt med flyet og hans tvinges til at lave en af de mest afsindige landinger i flyhistorien, hvor han iskoldt får reddet noget nær alle ombord sikkert ned. Fire passagerer og to besætningsmedlemmer begrænser dødsfaldet sig til og siden det potentielt kunne have været alle, der omkom bliver Whip nu hyldet som dagens helt. Lige indtil havarikommisionen får efterset hans blodprøve og finder ud af hvor påvirket han egentlig var.

Zemecki leverer fra start til slut en billedeskøn film, fyldt med drama, suspense og fremragende klipning. Selve nødlandingen af flyet er formidabel og skal nok få et par hjerteslag til at blive sprunget over derude. Denzel Washingtons præstation er også fejlfri og man kan mærke han er som en fisk i vandet i rollen som den arrogante, men sidenhen selvmedlidehedsfulde Whip. Det er netop Whips to kontraster, der desværre gør, at Flight ikke når de allerhøjeste tinder. Inden styrtet er hans en selvforherligende verdensmand, efter styrtet er han en trist eksistens, der nægter at se sandheden i øjnene, som beskylder alt og alle omkring sig for sin dårlige situation og som ikke vil hjælpes. Det gør at filmen får to forskellige tematikker: Whips kamp mod sig selv og sit misbrug og spørgsmålet om Whip netop kunne lande flyet fordi han var så påvirket. Der fokuseres klart mest på første emne, hvor netop diskussion i det sidste emner havde været langt mere spændende at udforske. Samtidig er der også lidt overflødige karakterer. Bl.a. Whips co-pilot får for megen plads og John Goodmans Harling er også for karikeret og ligegyldig.

Her er nogle spændende features i fin HD-kvalitet omkring det tekniske bag filmen og flystyrt generelt.

Flight er en solid, spændende film, med nogle relevante spørgsmål, som desværre ikke besvares til fulde, hvilket er lidt synd. Men man bør se den alene for Denzel Washingtons præstation.

Udkom på DVD og Blu-ray d. 27 Juni 2013.