søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Here comes the Boom (DVD)

Anmeldelse: Here comes the Boom (DVD)

Scott Voss (Kevin James) in Columbia Pictures' HERE COMES THE BOOM.

Man kan sige meget om Kevin James, men alsidighed er ikke noget han besidder. Han har for efterhånden længe siden forladt rollen som Doug Heffernan i Kongen af Queens, men stadigvæk har det hidtil været ham man har set i alle de film James har medvirket i siden. Han er simpelthen bare bedst som den lidt kiksede, men oprigtige, godhjertede og bamsetykke Doug og det skinner igennem i alle hans film. Jeg er dog en af dem, der altid har syntes Kevin James var god i den lille niche han havde placeret sig selv i, så derfor var det da også med en vis forventning Here Comes The Boom røg i afspilleren – mest af alt en forventning om noget velkendt.

Filmen handler om Scott Voss, en skolelærer der er kørt fast og mangler inspiration i sit job. Hans eneste lyspunkt er de utallige, mislykkede forsøg på at invitere den hotte skolesygeplejerske Bella ud – i øvrigt spillet af en evigt smuk Salma Hayek. En dag kræver budgetnedskæringer at Scotts gode ven, musiklæreren Martys stilling bliver nedlagt og Scott kommer lidt uvildigt i en situation hvor han ender med at være eneansvarlig for at samle de nødvendige penge ind. Løsningen bliver et bekendtskab med MMA, da Scott i sine unge år var en habil bryder. Som en anden Rocky skal han nu vinde mod overmagten og vinde sin egen selvrespekt og sine omgivelsers anerkendelse tilbage.

Here comes the Boom er en glimrende komedie i den helt lette ende, hvor der knapt nok er blod inde i MMA-ringen. Man skal ikke vente noget hverken nyskabende eller mindeværdigt efter filmen er færdigset, da den følger alle genrens trin for op- og nedture, klimaks og sluttelig forløsning. Samtidig bliver den også meget pladdersentimental og er en traditionel, ærkeamerikansk komedie helt efter bogen. Det som får den til at skille sig ud er Kevin James’ spil af rollen, samt nyhedsværdien i at han har smidt mange kilo op til indspilningen af filmen. Glimtet i øjet og varmen gør Scott Voss morsom og så er Salma altid rar at have med i film. Deres sammenspil giver nogle situationer, der kan få en til at trække lidt på smilebåndet, men mere bliver det heller ikke til. Karaktererne er for overfladiske, historien er alt for spækket med klichéer og i det hele taget virker filmen som taget ud af en skabelon, den skal overholde.

Hvor filmen ikke rigtig forlader sin skabelon skiller ekstramaterialet sig positivt ud, med en masse lækre MMA-relaterede featurettes, som nok skal underholde især fans af kampsporten. For os andre kan de fungere som et indblik i en verden, hvor mand mod mand virkelig tages bogstaveligt. Det er en både sjov og underholde gang ekstramateriale

Det gode ekstramateriale, Kevin James og Salma Hayek bærer en udgivelse der ellers bærer præg af metervare og serieproduktion. Hvis man kan overse de overfladiske karakterer og undgå at blive irriteret over de tilbagevendende klichéer er her faktisk en fin komedie for hele familien.

Udkom på DVD, Blu-ray og On Demand d. 11 Juni 2013.
Vejlendede pris: DVD: 149,- / Blu-ray: 199,-

Find forhandler og den bedste pris på Here comes the Boom