torsdag, maj 9, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Forrest Gump (Blu-ray)

Anmeldelse: Forrest Gump (Blu-ray)

11351042_700x700min_2

Der findes en masse film, som underholder og fornøjer seeren i biografmørket såvel som hjemme i stuerne, men der findes også en beskeden skare, som brænder i gennem som helt i gennem fantastiske klassikere. Winston Groom skrev i 1986 romanen ’Forrest Gump’, som faktisk kun solgte omkring 30.000 eksemplarer, men da instruktøren Robert Zemeckis tog hånd om værket og fjernede nogle skarpe kanter, viste værket sig at være en usleben diamant. Med et solidt manuskript og dygtige skuespillere blev værket filmatiseret i 1994 og filmen står stadigvæk i hukommelsen som et vaskeægte mesterværk.

Filmen følger den utrolige historie om Forrest Gump (Tom Hanks), som i sine unge dage fik konstateret en lav IQ i forhold til menneskene omkring ham. Hans mor dækker over livets grufuldheder gennem en masse små, hvide løgne og denne balance mellem fantasi og virkelighed gør Forrests livsforestilling til en særegnet tilgang til hverdagen. På hans gamle dage sidder han med en æske chokolade på et busstoppested og deler sine livhistorier til heldige forbipasserende. Han får langsomt stykket historien sammen frem til hans nuværende position i livet og man får alle hans unikke detaljer med – hans livs kærlighed, hans tid i krigen og ikke mindst hans heldige placering i nærmest alle de vigtige begivenheder i hans livstid. Handlingen bliver på den måde en rørende fortælling, som holder seeren tryllebundet fra start til slut.

Robert Zemeckis og Tom Hanks har tidligere arbejdet sammen på den fremragende film ’Cast Away’, og dette fine samarbejde formår også at bære frugt i denne fantastiske film. Tom Hanks ER Forrest Gump og hans indlevelse i denne charmerende, fantastiske og betagende personlighed kunne ikke være blevet portrætteret bedre. Tom Hanks er uden tvivl en af tidens dygtigste skuespillere, og i denne film formår han virkelig at levere hele sit arsenal af talent. Han leverer en utrolig realistisk præstation som ’den glade tåbe’, der på trods af en mangelfuld intelligens, alligevel har hjertet med sig og kommer frem i livet på de mest fantasifulde måder. Der er ingen tvivl om, at denne dygtige skuespiller er en stor brøkdel af den samlede succes for filmen i gennem tiden.

Det mest fantastiske ved filmen er uden tvivl den visuelle rejse gennem en mands liv, hvor man både følger den røde tråd i form af hans kærlighed til hans elskede Jenny, men også får inddraget den historiske kontekst. Forrest Gump dukker altid op i forskellige vigtige begivenheder i Amerikas historie, og filmens effekt-hold har formået at kreere en masse fiktive optagelser, hvor Gump er til stede i de rigtige optagelser. De skaber en formidabel dybde i historien, og da Gump er uvidende om situationens alvor i de mest vigtige situationer i historien, bliver filmen en afslappet og uprætentiøst underholdningsbombe. Desuden er hele scenografien og de opfindsomme kameravinkler helt i gennem formidable, og billedsiden fortæller nærmest en ligeså vigtig historie som selve handlingen og dialogerne. Filmen giver et statement om, at selvom livet skal tages seriøst og behandles varsomt, så er der også plads til en tåbe og hans kærlighed.

Forrest Gump er mest af alt kendt for den klassiske replik, ’ Life is like a box of chocolates… you never know what you’re gonna get’ og denne saying beskriver egentlig essensen af selve filmen. I filmens 2 timer og 22 minutter får man ’smagt’ på alle ’chokoladerne’ i livet, da handlingen beskæftiger sig en bred vifte af følelser, hændelser og virkemidler. Filmen er en uforudsigelig herlighed, som får sin energi af det pulserende plot samt de betagende skuespillere i løbet af Gumps liv. Filmen rummer alle de ingredienser, som man forbinder med et vaskeægte mesterværk – handlingen tryllebinder seeren fra start til slut og personerne såvel som situationerne udfolder en så episk historie, at hver eneste detalje eller brik passer perfekt ind i den overordnede sammenhæng.

Samlet set fungerer filmen på så mange niveauer i løbet af handlingen, at der ved siden af den overordnede historie udfolder sig et utal af små, charmerende historie, som løbende bidrager med underholdning og ikke mindst understreger den røde tråds værdi. Tom Hanks og resten castet er bjergtagende i deres roller, og hele handlingsopbygningen glider af sted i et sådant tempo, at man føler sig helt salig, når rulleteksterne rammer skærmen. Forrest Gump er uden tvivl en af tidens største mesterværker på dramaniveauet, og vil altid blive husket for alle sine fantastiske virkemidler, handlinger og skuespillere. Den vil i hvert fald altid have en særlig plads i mit filmhjerte, og Hanks’ præstation vil for altid ligge på førstepladsen over skuespillerens største bedrifter.

Release: Udkom i 2009 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Forrest Gump

Forrest Gump Trailer