mandag, maj 20, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Last King of Scotland (DVD)

Anmeldelse: The Last King of Scotland (DVD)

the-last-king-of-scotland

Som en del af Fox Searchlight Pictures 20 års jubilæum har vi valgt at fokusere på nogle af selskabets største titler, og denne gang kigger vi nærmere på det politiske billede af diktatoren Idi Amin i filmen, The Last King of Scotland.

Vi følger den unge nyuddannede læge Nicholas (James McAvoy), som føler sig indelukket i familiens pres for at tilføje ham til deres forretningsnavn. Han flygter langt væk fra alle sin rødder, og lander i Uganda, hvor han hjælper de frivillige læger i deres kamp for at holde styr på befolkningens fattigste medlemmer. Da han bliver kaldt ud til den skadede præsident Idi Amin, som netop er kommet til magten, påbegyndes et venskab mellem disse to. Nicholas ser Amin som en stor leder og kærlig ven, men venskabet bliver sat på prøve, da Nicholas for alvor for øjnene op for, hvordan en diktators liv egentlig foregår.

Filmen følger en ung læges naive syn på diktatorens ud af til sympatiske ydre, som langsomt bliver mere og mere opmærksom på, at der ligger meget værre ting under overfladen. Alt virker til at være fryd og gammen for udefrakommende, som ser den stærke ledertype, der har ledt den tidligere diktator og menneskeundertrykker væk fra landet. Men inderst inde fortsætter den næste diktator på samme måde under andre præmisser, og ubarmhjertigheden viser sig først, når man kommer helt tæt ind på sjælen bag ansigtet i medierne. Luksus og uendelige mængder penge har drevet mange af de fattige mennesker i landet til at kravle sig op af mudderet og ind i regeringen for at en bid af kagen – diktatoren kommer selve fra svære kår, og derfor er hans reaktion på denne magt korrumperet af hans egen had til livet. Det formår filmen at illustrere til punkt og prikke, og giver et betagende indblik i livet som en diktator set udefra såvel som indefra.

Forest Whitakter leverer sit livs præstation, som den utilregnelige diktator Idi Amin, og man bliver nærmest rystende chokeret over at se, hvor tæt hans præstation er på den virkelige diktators attitude.  Hans mørke udseende og centralafrikanske dialekt giver en gysende flot præstation, som formår at skildre den hårfine balance mellem venlighed og usympatisk adfærd. Man kan spore hans venlighed, som man så i bl.a. The Butler, men samtidig kommer man også tæt på hans skuespiltalenter i form af en skræmmende, usympatisk mandsperson. Han formår virkelig at skildre en mands utilregnelige dualitet, som giver et realistisk billede af en mentalt forstyrret diktator, der har set meget lort i gennem hele sit hektiske liv. James McAvoy som den unge læge gør også en fremragende indsats, da han fungerer som den uskyldige i hele scenariet, og er med til at sætte tingene langt mere i perspektiv.

Filmen er optaget med en voldsom intensitet i billedredigeringerne, hvor der er blevet gjort meget brug af zoomeffekter på ansigter og mimikken, hvilket får intensiteten til at eskalerer i voldsomme scenarier. Billedsiden giver et formidabelt indblik i kontrasten mellem den fattige del af Uganda og diktatorens egen oase midt i al kaosset. Med stor magt følger et stort ansvar, og filmen viser tydeligt, hvordan visse mennesker ikke er egnet til så meget magt over et land. Filmen fortæller historien om diktatoren, men går også i dybden med den menneskelige psyke, og hvad man gør i en situation så hektisk som et præsidentskifte i et ofte meget korrupt land.

På bonusområdet finder man en lille dokumentar, som går i dybden med selve den virkelige skikkelse Idi Amin, og så får man også en ret så interessant optagelse med Forest Whitaker, som beskriver hvor meget han forberedte sig til rollen. Samlet set ikke det helt store udvalg, men der er fokus på kvalitet frem for kvantitet.

Handlingen giver en interessant skildring af Uganda på godt og ondt, hvor man virkelig får et indblik i kulturen i alle aspekter og lærer meget om de historiske aspekter af landets udvikling. Man kommer helt tæt på de forskellige lag af det sociale netværk i landet, og det skyldes et utroligt velskrevet manuskript såvel som imponerende scenografiske iagttagelser. Skuespillet er som prikken over i’et, der får det hele til at spille sammen og virke fandens til realistisk. Samlet set er The Last King og Scotland en utrolig spændende historie om magt, korruption, venskab og den menneskelige psyke. Man kan ikke rose Whitaker nok for sin rolle som den modbydelige og dog ud af til venlige diktator, og filmen vil for altid stå i hukommelsen som hans absolut bedste film nogensinde.

Release: Udkom i 2006.
Find forhandler og den bedste pris på The Last King of Scotland

The Last King of Scotland Trailer