søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Get Hard (Blu-ray)

Anmeldelse: Get Hard (Blu-ray)

1

Will Ferrell er så unik en komedieskuespiller, at man direkte kalder hans medvirkninger for ’Will Ferrell’-film. Han rummer en særpræget og original form for humor, som man altid kan genkende i hans roller og enten så hader man det, eller også elsker man det. Jeg er personligt kæmpe Will Ferrell-fan, og har set stort set alle hans komediefilm. Da nyheden om en ny Will Ferrell-film med Kevin Hart som medstjerne så dagens lys, fik jeg lidt bange anelser, da de begge er sjove, men på hver deres usammenhængende måde. Jeg har kigget nærmere på, hvorvidt Get Hard er endnu en Ferrell-succes.

Filmen følger businessmanden James King (Will Ferrell), som lever det luksuriøse liv med stort hus, fed bil og en modelkæreste. Det hele bliver dog taget fra ham, da han en dag bliver anholdt for fusk med bogholderiet – han er dog blevet lokket i en fælde, men beviserne er i mod ham. I stedet for at lede efter de skyldige, forsøger han at forberede sig fysisk og psykisk til tiden bag tremmer. Her laver han en aftale med bilvaskeren Darnell Lewis (Kevin Hart), som ser sit snit til at lokke penge ud af den kriseramte mand.

Først og fremmest skal det pointeres, at det altid er en fornøjelse at se Will Ferrell-film – han får grin frem bare ved at stå foran kameraet. Når det så er sagt, ser er dette nok den mindst sjove Will Ferrell-komedie, jeg har set og det skyldes en række komplikationer undervejs. Det første punkt er tydeligt; han er ikke alene på tronen. Ferrell får ikke ’frie tøjler’ som sådan i denne film, da Hart skal agere hans medpart i en dynamisk duo, som på mange punkter skyder lidt forbi hinanden. Jeg ville hellere have set Ferrell mere i søgelyset frem for at fordele humorsekvenserne mellem de to, og det var også en af de faldgruber, jeg havde bange anelser om fra starten af. De formår at lave nogle solide makkerpar-øjeblikke, og det skal de have stor ros for – deres modsætninger kommer af og til ind på et punkt, hvor komikken slår gnister, men i mange andre øjeblikke er deres tilgange til humoren lidt en skævvridning.

En anden negativ detalje ved filmen er, at Ferrells karakter på mange punkter er lidt for stram og indelukket. Man kunne godt bruge lidt mere vanvid fra hans side, men for folk, som ikke er vant til ham, så synes man nok, at filmen har rigeligt med sortkomisk sindssyge. Selve konceptet minder også meget om en plagiering af filmen Big Stan (2007), som følger nogenlunde samme koncept med en rigmand, der skal forberedes til en stund bag tremmer. Derfor føler man lidt, at man ser noget af det samme blive gentaget, og det er lidt en skam. Kevin Hart i sig selv finder jeg personligt ganske morsom, men mest af alt under hans stand-up-præstationer. Hans roller på film har en tendens til at latterliggøre sig selv ud over det sædvanlige, og det klæder ham ikke – jeg så ham for nyligt i The Wedding Ringer, hvor han var helt eminent som drengerøvsplayboy, og det er den rolle, han bør stræbe efter. I Get Hard laver han også lidt for meget grin med sig selv, og det er lidt en skam.

Heldigvis kommer både Ferrell og Hart frem med nogle solide humorpunkter hele vejen i gennem filmen – specielt i extended edition. Her får de hver i sær lov til at improvisere og vise deres unikke humoristiske særpræg i stor stil. Mest af alt kommer Ferrell frem på skærmen med nogle klassiske scenarier, hvor man tænker glædeligt tilbage på nogle af hans tidligere kreationer. Jeg vil ikke gå så langt som at kalde dem for en dynamisk duo, da deres bromance varierer meget i løbet af filmen, og de formår af og til at spænde ben for hinanden undervejs.

Samlet set er Get Hard nok Will Ferrells mindst sjove komediefilm, da man efter min mening ikke får nok af hans unikke improvisation og særprægede måde at udstille sig selv på. Hart og Ferrell-duoen er en sjov størrelse, som var spændende at se nærmere på, men efter min mening bør blive pakket lidt væk i fremtiden.

Release: 14-09-15 på Blu-ray.

vSe aktuel pris hos PriceRunner

Get Hard trailer