mandag, maj 6, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Cobbler (Blu-ray)

Anmeldelse: The Cobbler (Blu-ray)

1

Adam Sandler er desværre ikke ligefrem et trækplaster på det store lærred for tiden. Han havde sin storhedstid tilbage i 90’erne, hvor produktioner såsom Billy Madison, Happy Gilmore og The Waterboy gjorde hans film til ’Adam Sandler’-film. Han fik lidt ny energi i 00’erne, hvor han ramte plet med The Longest Yard og You Don’t Mess With the Zohan, men nu har han virkelig ramt bunden. Da hans film Jack & Jill ramte markedet i 2011, var alt håb ude. Nu forsøger han ihærdigt at genfinde sin gnist, og jeg har kigget nærmere på hans nyeste produktion, The Cobbler, for at se, hvorvidt han følger sit spor eller bryder sin dårlige stime.

Filmen følger den almindelige skomager Max (Adam Sandler), som en dag opdager, at hans fars gamle skomaskine i kælderen har magiske egenskaber. Hvis han reparerer sko på denne maskine, så vil han bogstaveligt talt kunne gå i ejermandens sko – både med udseende, stemme og hele molevitten. Max ser sit snit til at leve sit liv gennem andre mennesker, men tingene begynder så småt at gå over gevind.

På papir er denne handlingshistorie ganske interessant og rummer et stort potentiale som en hverdagsagtige eventyrfilm a la Sandlers tidligere film, Click, fra 2006. Desværre er udførslen af filmen dog helt i vasken, da man slet ikke samler op på de punkter, som kunne gøre konceptet interessant på det store lærred. Man ser historien som et middel med uanede muligheder i handlingskonstruktioner, og alligevel formår instruktøren blot at lave en intetsigende fortælling med ufrivilligt uskarpe scenarier. Hele filmen dvæler ved nogle kedelige montager, hvor man ser et minimalt udsnit af, hvilket potentiale de magiske sko har at byde på – resten af filmen er blot én lang kedelige dialog med en uoplagt Sandler, der roder sig ud i nogle usammenhængende, usjove situationer. Normalt forbinder man Sandlers komedier med vanvittige eskapader og alt for overdrevent og søgt humor, men det finder man faktisk ikke i denne. I stedet finder man en tam historie, som virker til at holde Sandler i lænker og hans reaktion er dermed at være ligeglad og monoton hele vejen i gennem.

Filmen forsøger at få alt for mange småhistorier ind i historien, som aldrig på noget tidspunkt bliver forklaret, udpenslet eller udforsket på nogen ordentlig måde, og deres eneste funktion er at distrahere os fra det overordnede plot, som indeholder ligeså mange uforståelige valg og mærkelige drejninger. Det er direkte en svær opgave at finde det egentlige fokus i filmen, og man mister overblikket såvel som interessen i konceptet. Det virker tydeligt til at Adam Sandler slet ikke engagerer sig i projektet i de fleste scenarier, og det er deprimerende at se på. Selvom man normalt kritiserer Sandler-film for at have for mange humorelementer og for meget platkomik, så kommer man til at savne det i denne produktion, som er rippet for al glæde og underholdning i størstedelen af forløbet. Man bliver ret skuffet over, at filmen har så stort et potentiale, og faktisk ville have været noget mere underholdende, hvis folkene bare havde fulgt det normale spor i Sandler-komikken.

Der er så mange fyldscener i løbet af handlingen, at man forvirres over, hvorvidt man skal sætte dem ind i en handlingsrelief, eller om man blot skal afskrive dem som værende fyldstof for at filmen kan nå minimumsgrænsen for en spillefilmslængde. The Cobbler er bestemt ikke en film, som sætter Sandler i det forbedrede lys, som hans karriere så grusomt mangler. Man begynder så småt at undgå film med hans ansigt på plakaten i lige så høj grad som hvis det var Nicolas Cage.

Samlet set er The Cobbler den forventelige skuffelse, som rummer et solidt potentiale, men graver sig selv ned i et hul af ubrugelige handlingsudviklinger. Sandler virker til selv at have givet op i denne produktion, og denne nye film sætter ikke hans karriere ind på noget direkte lovende spor for fremtiden.

Release: 17-09-15 på Blu-ray.

The Cobbler trailer