fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: I, Frankenstein (Blu-ray)

Anmeldelse: I, Frankenstein (Blu-ray)

I_Frankenstein_BD_3D_scandi

Historien om dr. Victor Frankenstein og hans genoplivning af det døde menneske har været en myte og en historiefortælling, siden den for første gang dukkede op tilbage i 1818. Den mest kendte filmatisering af historien er udgaven fra 1933, hvor Boris Karloff tog verden med storm i form af Frankensteins monster. Nu har instruktør Stuart Beattie forsøgt at genoplive historien med den moderne teknologi, men det går ikke helt efter planen.

Vi følger Frankensteins monster, kaldet Adam (Aaron Eckhart) som efter at være blevet forrådt at sin skaber har søgt mod de fjerneste kroge af verden for at være i fred. Dog finder han snart ud af, at han befinder sig i midten af en ældgammel krig mellem gargoyler og dæmoner. Adam er nemlig nøglen i dæmonernes forskning, da de forsøger at bringe deres soldater ind i menneskeverdenen fra undergrunden. Kan Adam få krigen til at ophøre og kan i sidste ende finde sin plads i samfundet?

Filmen følger en alternativ virkelighed, som efterhånden er en meget hyppig genre på det visuelle medie. Problemet er ofte bare, at det alternative univers ikke byder nok ind med nye idéer eller virkemidler, men i stedet bare koger suppe på nogle allerede brugte koncepter. Den skal dog have ros for en røvfuld fede slagsmål, som både er velkoreograferede og fungerer helt efter hensigten. Der er masser af spændende materiale i konceptet på papir, hvor den klassiske fortælling bliver integreret i nutiden, men det bliver bare ikke udført med kærlig hånd. Instruktøren har ikke udnyttet mulighederne ordentligt, og derfor bliver det lidt en skuffet omgang. Aaron Eckhart føles en smule på udebane i denne film, og selvom han formår at give en hvis ’sjæl’ til skabningen i filmen, så er han slet ikke ideel til denne form for film.

Handlingen følger et decideret anderledes, nærmest bizart plot, som minder om Abraham Lincoln: Vampire Slayer, men det som gjorde den film interessant og seværdig, var det meget snedige plot såvel som Benjamin Walkers fornemme skuespil. Derimod minder I, Frankenstein umådeligt meget om Priest, da den også beskæftigede sig med apokalyptiske tematikker, overnaturlige virkemidler og udelukkende effekter frem for handling. Der er også nogle vilde effekter og flotte scenografier i filmen, og det er også det største trækplaster i filmen. Men på trods af de vilde effekter er den stadig præget af dårligt skuespil, og forsøger desuden at gavne sig af Zack Snyders effekter fra ’300’ i et lidt mere apokalyptisk, men desværre kedeligt omfang.

Dette er et godt eksempel en film, hvor effekter ikke er nok i sig selv. Handlingen mangler dybde, fokus og ikke mindst et omfangsrigt plot, hvor historien har mulighed for at udvikle sig løbende. I denne film er det nærmere bare én stor slåskamp, hvor over hundrede års historisk opbygning bliver kogt ned til 1 time og 32 minutter. Frankenstein-historien har stadigvæk masser af spænding og indhold i sig endnu, og derfor falder denne ’spin-off’ lidt uden for kategorien – den fungerer en smule unødvendig, og formår ikke rigtig at byde ind med noget nyt til historien, men ødelægger nærmere rygtet omkring det klassiske monster i stedet.

Filmen er desuden præget af alt for mange plothuller og detaljer, som ikke har fået en plads i handlingen. Det skyldes uden tvivl, at der ikke er brugt nok tid på karakterdannelser og udviklinger mellem personerne, hvilket ofte er en nødvendig ting. Den virker mest af alt som en hurtig glemt omgang popcorn-underholdning, hvor man kort klapper i hænderne over de vilde effekter, men hurtigt glemmer den få dage efter. Samlet set er I, Frankenstein lidt en skuffelse, da den behandler en god, gammel, klassisk historie, men ikke rigtig kommer til kernen af den eller formår at udfolde den yderligere.

Release: 03-07-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på I, Frankenstein

I, Frankenstein Trailer