onsdag, maj 1, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Jupiter Ascending (Blu-ray)

Anmeldelse: Jupiter Ascending (Blu-ray)

1

The Wachowskis er et søskendepar på filmmarkedet, som har lavet nogle ret unikke og originale historier gennem tidens løb – mest kendt er de nok for Matrix-trilogien, som for alvor frem i søgelyset. Matrix-filmenes originalitet har de længe forsøgt at genfinde i nye projekter, men det har aldrig rigtig været muligt for dem at ramme så meget plet, som de gjorde med den første film tilbage i 1999. Denne gang har givet sig i kast med projektet, Jupiter Ascending, som åbner op for endnu et nyt univers med helt nye karakterer.

Filmen følger den unge Jupiter Jones (Mila Kunis), som allerede fra fødslen blev bestemt til at skulle være noget helt specielt. Da hun er blevet voksen, er det gået op for hende, at hun bare er en helt almindelig pige. Den trivielle hverdag blev dog hurtigt afbrudt af den mystiske Caine (Channing Tatum), som forklarer hende, at hendes specielle skæbne ligger andre steder end på vores planet. Samtidig finder hun ud af, at en intergalaktisk hersker forsøger at slå hende ihjel – kan hun opfylde sin forudbestemte placering blandt stjernerne, eller vil de onde vinde over hende i sidste ende?

I Jupiter Ascending støder man hurtigt på det genkendelige faktum fra deres seneste film, at de prøver for meget på at overgå dem selv og finde på noget helt nyt og anderledes. Det bliver en smule for meget. Det så man i filmen Cloud Atlas (2012), hvor deres uforståelige og psykopatisk indviklede historieplot blev for stor en mundfuld for både instruktør og tilskuer. I Jupiter Ascending er universet også alt for vidtrækkende til blot én spillefilm, og man føler nærmest, at de selv har forventet, at der vil komme efterfølgere hurtigst muligt. Der er nemlig utroligt mange elementer, som ikke bliver forklaret eller som nærmest ’gemmes til senere’, hvilket gør at selve filmen i nuet bliver lidt en kedelig og bizar affære.

Den skal dog have ros for nogle ufatteligt fede effekter hele vejen i gennem – selve omdrejningspunktet i filmens scenografi er ’udenjordiske’ og placeret uden for vores normale fatteevne, hvilket er noget, Wachowski-familien har styr på. Vi bliver introduceret til nogle fede karakterer som nærmest ligner symbioser mellem drager og mennesker, mens universet bliver udvidet med cool gadgets og seje, nye muligheder i fortællingen. Universet fejler ikke noget i forhold til sin æstetiske instans, men forklaringen og selve omfanget af den er alt for langt ude. Filmen varer godt nok lige over 2 timer, men alligevel er dette alt for kort tid til at udlægge så stort et projekt til folket. Man får ikke tid nok til at blive bekendt med karaktererne eller danne et reelt overblik over udviklingen.

Den blandede landhandel på rollebesætningen er en lidt mærkelig sammensætning af forskellige skuespillere, og det hele spiller ikke rigtig sammen. Filmen bevæger sig godt nok af sted i et fornemt tempo, men man er alt ikke engageret i figurerne, da de af og til virker lidt latterlige. Det er tydeligt at se, at Wachowski-familien har mistet fokusset og blot beskæftiget sig med at skabe en visuelt fængende historie. De glemmer de små sammenhænge og brikkerne, som skal få historierne til at glide afsted – man bliver i stedet introduceret til utallige karakterer i utallige forskellige situationer, og pludselig er det hele slut i en eller anden form for happy ending. Den er utrolig kaotisk og skal selvfølgelig også have ros for sine af og til overdådigt vilde effekter, men det er bare ikke nok til at hive niveauet op på et intelligent luftlag.

Samlet set er Jupiter Ascending en skuffelse, da instruktørerne har mistet grebet om deres handling og selve strukturen til fordel for nogle æstetiske skønheder. Skuespillet er monotont, handlingen er kedelig og uforståelig og alt i alt bliver deres nyeste sci-fi-kreation en for stor mundfuld for alle.

På bonusområdet finder man nogle ganske spændende ekstraklip, som går i dybden med, hvordan The Wachowskis formår at vække deres fantasi til live på det store lærred. Derudover er der nogle interessante aspekter i forhold til, hvorfor historien er bygget op, som den er, men der er ikke flere timers underholdning at finde. Samlet set en fin lille afslutning på udgivelsen.

Release: 29-06-15 på Blu-ray.

Jupiter Ascending trailer