torsdag, maj 16, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Knock Knock (Blu-ray)

Anmeldelse: Knock Knock (Blu-ray)

1

Eli Roth har været kendt for nogle ret skræmmende bizarre film i længere tid og det ser ikke ud til, at han har tænkt sig at stoppe sit groteske koncept. Med film såsom Hostel og Clown på bagen kan man altid forvente et eller andet overdrevent, grotesk eller grænseoverskridende i filmen. Det ses tydeligt i hans seneste film, Knock Knock, som dykker ned i de fatale konsekvenser for en mand, der bukker under for fristelser.

Filmen følger familiefaren Evan (Keanu Reeves), som er bundet af sit arbejde over weekenden, mens hans kone og deres to børn tager på et weekendophold. Fordybet i sit arbejde bliver Evan pludselig afbrudt af nogen, som banker på døren. To forførende kvinder er mødt op for at låne en telefon og inden længe udvikler det sig til en hektisk elskovsaffære. Evan bukker under for fristelsen – dagen efter ville han ønske, han aldrig havde åbnet døren!

Filmen har på trods af sin lidt hårde medfart i kritikernes øjne faktisk stablet et ganske godt koncept på benene. Den er uhyggelig, men ikke ‘splatteruhyggelig’, som Roth ellers har været mest kendt for. Selve konceptet er derfor noget mere intelligent anlagt og giver langt flere overvejelser på den etiske front. Filmen viser et ekstremt scenarie, som på sin helt egen måde viser hvor katastrofal en påvirkning utroskab kan have på livet. Det er moraliserende fortælling på visse punkter, men i sidste ende bliver det egentlig også bare en vanvidsoplevelse blandet af sprut, sex, blod og sindssyge.

Handlingen viser på mange måder en meget ambivalent oplevelse, hvor man på den ene side ‘forføres’ af de samme fristelser som hovedpersonen, men i samme omgang føler ubehaget ved konsekvenserne heraf. Det havde man ikke forventet af en film som denne, og derfor overrasker Knock Knock ganske positivt. Keanu Reeves er lidt indelukket i sin karakter, men det fungerer egentlig bare ganske fint til hans image som den rolige familiefar.

Til sidst bliver filmen dog lidt overdrevet og langtrukkent i sin jagt på retfærdighed og man mister intensiteten i handlingen. Den er lige 5-10 minutter for lang, og hvis man havde skåret lidt ned på den klassiske katten-efter-musen-jagt, så ville intensiteten være bevaret og den realistiske uhygge ville have en langt større effekt på afslutningen. Filmen formår dog overordnet set at vise kombinationen af en klassisk mandlig fantasi og mandens værste mareridt på en meget bestialsk og ubehagelig måde, og det skal den have ros for.
Samlet set er Knock Knock en positiv overraskelse – på ydersiden ligner den en alt for letfordøjelig B-film, men ved nærmere eftersyn formår Roth at sætte nogle interessante tanker og koncepter i spil i hans psykedeliske univers. Filmen har utroligt meget gåpåmod og et stærkt ensemble og på trods af nogle få problemer med at bevare intensiteten, så formår Knock Knock at være en seværdig lille produktion.

Release: 10-03-16 på Blu-ray.

Knock Knock trailer