ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Pan (Blu-ray)

Anmeldelse: Pan (Blu-ray)

1

Den klassiske historie om Peter Pan skrevet af J.M. Barrie, er blevet fortolket på utroligt mange måder i forskellige medier gennem tiden. Alt fra Disneys klassiske animationsfortælling til Steven Spielbergs nytænkende videreudvikling af historien i filmen Hook. Nu har den kære forældreløse igen fået nyt liv på det store lærred i filmen, Pan.

Filmen følger en flok forældreløse børn under 2. verdenskrig, som bor på et børnehjem bestyret af onde nonner. Heriblandt er Peter, som sammen med sin bedste ven beslutter sig for at finde ud af, hvad der sker af mystiske ting om natten. Børn forsvinder i ly af mørket og inden længe finder de ud af, at de bliver fragtet til et mærkværdigt sted på nattehimlen kaldet Ønskeøen.

Filmen går i dybden med tiden før Peter Pan og Kaptajn Klos klassiske dueller, hvilket får universet til at se helt anderledes ud og med nogle andre tilgange til konceptet. Det puster nyt liv i fortællingen og giver faktisk nogle fine inputs til, hvordan Ønskeøen er kommet til at se ud, som man har set i de mere klassiske Peter Pan-film. Desværre er denne genvurderede konceptfortælling ikke nok til at gøre filmen til en seværdig størrelse på det overordnede niveau.

Historiens udvikling er alt for karikeret, børnevenlig og utrætteligt opsat på at genopfinde den dybe tallerken på trods af at der ikke er noget at komme efter. Den nyintroducerede skuespiller Levi Miller er desværre også noget af en skuffelse, da han med sit mekaniske skuespil og alt for overdrevne mimik mere underminerer charmen ved Peter Pan. Filmen har nogle solide skuespillere i ryggen, men deres karakterer er så indskrænkede og uambitøse, at man aldrig får noget solidt skuespil at se. Lige bortset fra Hugh Jackman, som virkelig giver den gas som den modbydelige kaptajn Sortskæg – her får han frie tøjler til at vise sit vanvid og med et solidt skud makeup formår han at være det største trækplaster i filmen.

Den visuelle front var det punkt i filmen, som jeg forventede ville trække den største wow-faktor. Desværre er det nærmest lige det stik modsatte. Man bliver torpederet med så mange visuelle effekter, at det til sidst ligner noget fra et dårligt computerspil. Kvaliteten af effekterne og den halvamatøragtige brug af ‘green screens’ er ret irriterende, og man bliver ofte skuffet over udfaldet af den ellers så fantasifulde Ønskeøen. Over halvvejs inde i filmen dukker der dog nogle solide effektfremvisninger op – specielt når holdet møder det mystiske stammefolk, som med deres hyppige brug af farver og remedier giver et ganske flot indskud til filmens æstetiske værdi.
Samlet set er Pan en skuffelse, som ikke formår at kaste nyt og spændende lys over den klassiske eventyrfigur. Historien er langtrukkent, effekterne er middelmådige og kun Hugh Jackman formår at bevare tilskuerens blik på filmen indtil rulleteksterne.

Release: 29-02-16 på Blu-ray.

Pan trailer