tirsdag, maj 14, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Kung Fu Panda 1-3 (Blu-ray)

Anmeldelse: Kung Fu Panda 1-3 (Blu-ray)

kung_fu_panda_1-3_3_disc_blu-ray_dk-37736018-frntl

DreamWorks har gennem tiden leveret nogle utroligt mindeværdige produktioner såsom Shrek, How to Train your Dragon og ikke mindst Kung Fu Panda. Tilbage i januar fik den elskværdige panda sin tredje film og jeg har kigget nærmere på, hvorvidt trilogien holder stik.

Selve konceptet fokuserer på en fedladen panda, Po, som drømmer om at være kung fu-mester. Ved et tilfælde bliver han udnævnt som den nye dragekriger og må for alvor mande sig op for at kunne leve op til sin nye titel. Filmene går i dybden med, hvordan identitet skabes krydret med en masse moraler, humor og utroligt flotte animationer.

Den første film er efter min mening den bedste i trilogien – den viser pandaens udviklingstrin og filmen besidder den nødvendige tålmodighed, det kræver, hvis man skal lære karaktererne at kende ordentligt. Den er spækket med klassiske kung fu-elementer svøbt i fantastiske animationer og klippeteknikken såvel som originaliteten i historiens udvikling gør den til en af DreamWorks bedste produktioner.

Toeren bevæger sig videre i historien og formår at gøre det, som mange animationsefterfølgere glemmer – fornyer sig. Historien bliver ikke bare gentaget med et nyt, simpelt plot, men videreudvikler i stedet på historien og skaber en fornem fortsættelse. Toeren går mere i dybden med Pos traumatiske barndom og sætter flere historiske aspekter i spil mod den nye fjende. Historiemæssigt er toeren mere dybdegående, men charmen og den originale klippeteknik har sat bremserne lidt mere på arbejde i forhold til sin forgænger.

Treeren vender tilbage til charmen og det hyggelige i konceptet. Hvor toeren mere er den mørke efterfølger, er treeren en mere forløsende affære, der bringer os helt tilbage til Pos oprindelse. Originaliteten er måske ikke så overvældende på denne film, da man træder rundt i nogle af de lidt mere gængse fortællestile – men den tredje film er i sig selv langt fra en overflødighed, da den bringer nye aspekter til Kung fu-historien og bygger videre på de narrative aspekter af Pos turbulente historie.

Samlet set er trilogien af Kung Fu Panda en omgang animationsunderholdning, der passer til alle aldre. Små børn vil sætte pris på de sjove animationer og figurer, mens den mere voksne målgruppe sætter pris på meningen, symbolikken og ikke mindst det uhyre flotte arbejde, klipperne har lagt i de vanvittigt velkoreograferede bevægelser. De er sjove, skarpe, velkomponerede og ikke mindst et godt eksempel på, hvorfor vi stadig ser animationsfilm fra DreamWorks.

Release: 21-07-16 på Blu-ray.

Kung Fu Panda trailer