søndag, maj 19, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Mafia (DVD)

Anmeldelse: Mafia (DVD)

movie_files_2248

Siden Ving Rhames for alvor brød igennem i Pulp Fiction og Mission: Impossible har han altid været en fint bekendtskab i større eller mindre biroller, hvor han typisk altid spiller stærk mand, naturligvis grundet sit kantede udseende. I Mafia har han en af de bærende roller  og uanset hvor meget man egentlig kan lide manden må man erkende at han ikke slipper så heldigt fra det. Filmen omhandler mafiatiden i 70’erne, hvor Ving Rahmes spiller mafiabossen Renzo Wes, der håndterer byens gader med hård hånd. Syndikatets forretninger indeholder alle de klassiske elementer som stoffer, drab og dummebøder og i det blodige spor efterlader de sig betjent Womacks partner. Dette starter jagten på Renzos syndikat, som Womack sammen med sin kollega Dupree – en aldrende Robert Patrick – forsøger at optrevle.

Det skal være sagt med det samme: Trods mafia temaet er der uendeligt langt til Godfather og Rhames er ikke i nærheden af at være troværdig som mafiaboss. Man sidder nogen gange og tager sig selv i at vente på den rigtige mafiaboss dukker op fordi Rhames stadig mest minder om en håndlanger. Mafia indeholder et par fine voldsscener, men ellers er der ikke vanvittigt meget at hente. Filmen er kort, karakterne er meget overfladiske og skuespillet er ikke noget at skrive hjem om. Det virker ikke til at Mafia gerne vil sige noget, fortælle en pointe eller noget andet i den dur. Derfor sidder man lidt tilbage med en ret ligegyldig følelse over for filmen og dens karakterer.

Der formås ikke rigtig at opbygges noget rigtig suspense og det gør Mafia til en ret flad oplevelse, hvor man lidt sidder og venter på noget der aldrig kommer.

Der er ingen ekstramateriale på denne DVD-udgivelse.

Det er nok egentlig et plus at Mafias spilletid ikke er længere en 78 minutter. Den har tydeligvis ikke særlig meget på hjerte og så er det måske det bedste at slutte af så hurtigt som muligt.