ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Paranormal Activity 1-6 (Blu-ray)

Anmeldelse: Paranormal Activity 1-6 (Blu-ray)

1

Tilbage i 2007 kom gyseren Paranormal Activity på banen med et koncept, som skilte vandene. Enten kedede man sig, eller også sov man ikke de næste mange nætter. Uanset hvad så blev filmen en vanvittig finansiel succes og det har resulteret i hele fem efterfølgere. Jeg har kigget nærmere på den samlede boks.

Gældende for stort set alle seks film er en mystisk aktivitet hos uvidende familier, som langsomt bliver invaderet af en dæmon, der terroriserer deres hverdag og nætter. Hemmeligheden bag hvorfor visse familier er blevet udvalgt bliver langsomt afsløret i løbet af filmenes udvikling og konceptet forvandler sig til en heftig omgang dæmonbesættelse, hekseri og en satanisk kult.

Med så stor en finansiel såvel som underholdningsmæssig succes kunne man med garanti forvente efterfølgere, men et omfang af hele fem følgende film er overraskende. Man kan også godt mærke, at udviklingen i filmene ikke rigtig formår at holde den originale gejst ved lige og halter lidt i forhold til at videreudvikle på konceptet.

Dog skal det siges, at filmene på trods af nogle skavanker i den narrative og visuelle del formår at bygge et ret komplekst univers op på et meget sparsommeligt grundlag. Filmene hænger sammen med en rød tråd, der faktisk giver mening og i sidste ende lige formår at få det hele til at give mening i en højere gyser-enhed.

Den første film i rækken er selvfølgelig den bedste. Den kommer på banen med et sprødt, originalt koncept, som sørger for manglende nattesøvn i flere uger efter. Toeren minder lidt om en gentagelse i en anden familie, men formår alligevel at bygge videre på konceptet med nogenlunde samme præmisser. Treeren er en lidt mere kedelig affære, hvor filmen tror, at den skabe gys blot ved at gøre små børn uhyggelige. Det bliver lidt banalt, men den rummer også nogle gode ‘spejl-effekter’ på gyserfronten.

Fireren er en uheldig størrelse, som forsøger at ramme det unge publikum med webcam-optagelser og en ung, naiv teenagepige. Slutningen leverer dog noget af det uhyggeligste, man ser i franchisen. Den femte film er en spin-off, som er den dårligste i rækken. Den forsøger at forbinde elementer fra superheltekonceptet i Chronicle med gysermomenterne, hvilket bliver en lidt mærkværdig Jackass-lignende B-film.

Den sjette film i rækken trækker gevaldige røde tråde tilbage til sine forgængere og leverer faktisk nogle overraskende positive elementer på den narrative front. Den mister lidt af franchisens originale uhygge, da man for første gang ser aktiviteten, men det er blevet konstrueret på en ret overbevisende måde.

Paranormal Activity er overordnet set en succesrig gyserfranchise, som formår at presse citronen til det ypperste uden at hælde konceptets integritet fuldstændig i vasken. Konceptet rummer så stort et potentiale, at man ikke kan fortælle det på blot én film. Denne boks giver flere timers solid gys for alle pengene, men det afhænger selvfølgelig af, hvorvidt man skræmmes af det overnaturlige og de små, mystiske lyde i natten. Samlet set er denne boks en lækker samling af eksperimentelle gyserfilm, som nok har potentiale til at frarøve dig flere ugers søvn i fremtiden.

Release: 21-03-16 på Blu-ray.

Paranormal Activity trailer