fredag, maj 17, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Predator 3D (Blu-ray)

Anmeldelse: Predator 3D (Blu-ray)

predator-3d-blu-ray

Hvis man forsøger at lave en top 10-liste over de bedste action/drengerøvsfilm nogensinde, er der altid et par stykker, som er en obligatorisk del af inventaret. Bruce Willis med Die Hard, Sylvester Stallone med Rambo og ikke mindst Arnold Schwarzenegger med Predator. Schwarzeneggers østrigske accent og kampdygtige muskelopbygning gør ham til en af tidens største action-helt, og nu er en af hans største klassikere blevet genudgivet på Blu-ray.

En kommando-gruppe ledet af Dutch (Schwarzenegger) bevæger sig ind i en jungle i Sydamerika i håbet om, at der stadigvæk er overlevende efter et helikopterstyrt.  Sammen med CIA-agenten Dillon (Carl Weathers) drager Dutch og hans gruppe ind i ukendte områder, men der lurer en stor fare under overfladen. De finder hurtigt ud af, at deres overordnede har løjet om deres egentlige intentioner med missionen, men det bliver hurtigt deres mindst problem – der befinder sig nemlig et dræberdyr i junglen, som ikke stammer fra vores jord. Kan de komme ud af junglen i live, og hvem er i sidste ende den største dræber?

Udover Terminator 2 er dette undertegnedes absolutte yndlingsfilm med Schwarzenegger! Den store bøf er i sit livs topform og har endelig fundet det rigtige skuespillerspor i sin karriere. Hele filmen emmer af mandighed og testosteron, og hele rollebesætningen er typecastet til at være en ordentlig røvfuld helteskikkelser. Filmen er spækket med fede one-liners og masser af morsomme drengerøvsvittigheder, som i sidste ende skaber den ’bromance’ mellem soldaterne, man elsker filmen for. Skuespillerne skifter nærmest til at vise deres værd og måle deres mandighed, hvilket gør, at adrenalinniveauet i filmen når kritiske højder. Armlægning, skudfærdigheder og ikke mindst viden indenfor mord på fjenden er et par eksempler på de mandige dueller i filmen.

Filmen kan defineres som en ægte klassiker, da den stadigvæk fungerer helt sublimt i dag, på trods af at de er helt tilbage fra 1987. Slutningen af 80’erne og op til starten af 90’erne blev årene, hvor de mest formidable actionhelte så dagens lys, og Predator befinder sig lige i midten af denne herlige periode. Effektmæssigt er filmen også tidsmæssigt forud for sin tid, da den mystiske alien bliver skildret med nogle solide, visuelle effektforstyrrelser på billedsiden. Desuden er hele klippeteknikken mellem varmesyn og almindeligt syn med til at give en dybde i filmen, som blot tilføjer spænding til handlingens i forvejen hektiske opbygning. Selve handlingen er også meget original og opfindsom, da man virkelig bliver fanget af dette ’katten-efter-musen’-spil mellem nogle af verdens såvel som rummets største jægere og dræbere.

3D-effekten på filmen har i sig selv ikke den store virkning på filmens oplevelse. Der er kommet en større dybde billedet, hvilket bl.a. gør junglen mere skræmmende og indelukkende, men ellers er det ikke en decideret positiv effekt. De halvgamle filmteknikker bliver mere kunstige i denne tredimensionelle redigering, og i stedet for at fremme filmens kvalitet, gør 3D-effekten lidt det modsatte. Men når det er sagt, er selve Blu-ray-udgaven helt formidabel! Skuespillernes udseende, omgivelserne og effekterne er blevet nyrestaureret og man får en langt bedre oplevelse med filmen på dette medie.

Samlet set er Predator nærmest definitionen på en vaskeægte drengerøvsfilm, og ligger stadigvæk på listen over mine favoritfilm indenfor action-genren. Schwarzenegger er i sit es, handlingen er opfindsom og banebrydende samt effekterne og humoren sidder lige i skabet. En udødelig action-klassiker som klart kan anbefales til fans af genren!

Release: 16-12-13 på 3D Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Predator 3D

Predator 3D Trailer