onsdag, maj 15, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Simpsons sæson 16 (DVD)

Anmeldelse: The Simpsons sæson 16 (DVD)

the-simpsons-season-16

Siden 1989 har en klassisk gul familie underholdt børn og voksne igennem flere generationer, og de er på nuværende tidspunkt oppe på hele 25 sæsoner. Hele distributionen med sæsonerne har altid været et godt stykke bagud i forhold til premiererne, og denne nyeste udgivelse stammer faktisk tilbage fra 2004. Når en serie holder sig selv kørende så længe, sker der ofte en af tre følgende ting: serien bibeholder sin underholdningsværdi, serien mister gradvist sin underholdningsværdi eller også svinger serien op og ned i de forskellige sæsoner. Den sidstnævnte kategori er gældende for Simpsons-universet, da afsnittene grundlæggende er uafhængige af hinanden – derfor kan skaberne starte på en frisk ved hver sæson.

Serien starter som altid ud med den klassiske gyserfortælling ’Treehouse of Horror’, hvor niveauet i underholdningen ligger drønhøjt. Derefter dykker afsnittene ned i nogle forskellige øjeblikke indenfor familiens rammer, hvor The Simpsons for alvor kommer ud for en masse splid og problematikker. Sæsonen er meget på banen i forhold til at skildre historier om nærmest samtlige karakterer i universet, og det giver en lækker alsidighed på den overordnede sammenhæng. Flere større stjerner er hoppet med som gæstestemmer i de forskellige afsnit – her kan bl.a. nævnes Liam Neeson, Jason Bateman, Ray Romano og 50 Cent. Sæsonen byder på et solidt cast, som sammen leverer solid komik for alle pengene.

Denne nyeste udgivelse er faktisk positivt overraskende i forhold til tidligere udgivelser. Der har ikke været så stor originalitet i afsnittene siden sæson 6-9, og man fryder sig over så mange unikke afsnit, som man uden tvivl altid vil huske. Gennemgående er niveauet rigtig højt i hvert afsnit, og niveauet af mindeværdige øjeblikke er genvundet efter nogle få sæsoners mangel på gnist. Humoren er meget mere livlig og tilstedeværende i denne sæson, og mange af aspekterne spiller på filmiske referencer såvel som parodier fra det virkelige liv. Nu hvor vi er så langt inde i franchisen, opdager den trofaste seer en masse små inputs i afsnittene, som refererer til tidligere afsnit. På den måde er der både selvstændig humor for nye tilhængere, mens fans kan glæde sig over små overraskelser hist og her.

Teknikkerne i animationerne er desuden også blevet mere finpudset og gennemførte i forhold til de helt første animationer tilbage i start 90’erne. Selve opsætningen i billedet virker meget mere sammenhængende og er visuelt velfungerende hele vejen igennem. Men det mest bemærkelsesværdige ved serien er, at skaberne har formået at holde det unikke særpræg over det visuelle i alle disse år. Der er ikke gjort brug af CGI-animationer eller lettere virkemidler, hvilket værner om seriens karakteristiske udseende såvel som skabernes benhårde arbejde i processen. Derudover er sæsonens grundlæggende handlingstemaer langt mere skarpe og samfunds relaterede, hvilket resulterer i nogle sortkomiske eskapader og realistiske vinklinger på komikken. Den fiktive verden møder den virkelige verden i en vindercocktail med skarp humor og flotte animationer.

Samlet set fortjener denne 16. sæson uden tvivl en plads på hylden i din Simpsons-samling. Den rummer den klassiske originalitet, som man elskede fra nogle af de tidligere sæsoner, men formår også at forny sig selv med flere aspekter. Hvis niveauet fortsætter sådan i de kommende sæsoner, så har vi heldigvis et utal af sæsoner i horisonten at se frem til!

Release: 12-12-13 på DVD.
Find forhandler og den bedste pris på The Simpsons sæson 16