ForsideAnmeldelserAnmeldelse: RUSH (Blu-ray)

Anmeldelse: RUSH (Blu-ray)

movie_files_2511

Ron Howard har i gennem tidens løb været en af de mest fascinerende instruktører, når det omhandler film om storslåede personligheder fra det virkelige liv – bl.a. den gribende livs historie om den asociale matematiker John Nash i ’A Beautiful Mind’, og den utrolige historie om den afdankede bokser James Braddock, som endte med at blive verdensmester i filmen ’Cinderella Man’. Howard har formået at fremføre utrolige aspekter fra det virkelige liv på det store lærred, så deres historie for altid er udødeliggjort på det visuelle medie.

Hans nyeste kreation beskæftiger sig med den benhårde duel mellem Formel 1-racerkørerne Niki Lauda og James Hunt tilbage i 1970’erne. Filmen følger historien fra deres første møde og bevæger sig gennem deres forskellige op- og nedture langs deres stadigt stigende rivalisering. James Hunt (Chris Hemsworth) lever det frisindede liv med sprut, damer og ’carpe diem’-mottoet, men Niki Lauda (Daniel Brühl) er målrettet, reserveret og benhård i sin kamp for at nå først i mål. Disse to giganter kolliderer i deres kamp for verdensmesterskabet og filmen går helt ned i de mindste detaljer af deres utrolige historie.

RUSH

Filmen skal først om fremmest have stor ros for de fornemme skuespilpræstationer! Hemsworth leverer en solid præstation som den dameglade, arrogante superstjerne, mens Brühl leverer en pragtpræstation som den asociale sportsmand, som lever og ånder for regler, sport og kunsten af Formel 1. Brühl stjæler størstedelen af opmærksomheden i filmen, men selve kvaliteten i filmens skuespil kommer fra deres indbyrdes interaktioner i selve filmen. Der står simpelthen gnister mellem disse to superstjerner, som på hver deres måde bringer filmens underholdningsniveau helt til top.

RUSH

Dernæst kan man ikke andet end at elske den utroligt opfindsomme og flotte kameraføring, som leverer nogle bragende flotte billeder. Adrenalinen suser mindst lige så meget af sted på billedsiden, som den gør i den handlingsmæssige opbygning, og begge aspekter af filmen spiller fornemt sammen. Filmen er optaget i en blanding af vinkler fra bilens synspunkt, kørernes synsvinkel og overordnede landskabs billeder, som skaber en formidabel dynamik i hele forløbet. Seeren føler sig nærmest til stede under de testosteron-pumpende racerløb, og denne nærhed mellem film og seer giver en solid, dramatisk effekt på handlingen.

Selve manuskriptet bag filmen er uden tvivl også med til at gøre handlingen så betagende, da forløbet i filmen beskæftiger sig med de vigtigste detaljer af rivaliseringen, men formår at få nærmest alle detaljer med på en eller anden måde. Derfor får man nærmest hele historien på blot 2 timer, uden at det på noget tidspunkt bliver for meget, for kedeligt eller for intetsigende. Sammenklipningen holder hele tiden seeren på kanten af sædet, og sørger desuden for, at de små historier bygger op til en overvældende kulmination i historien.

RUSH

Selve Formel 1-sporten er generelt et meget ensporet emne indenfor filmmediet, og man kunne derfor godt frygte, at filmen ville blive en indskrænket historie, som kun underholdte fans af sporten. Det er heldigvis ikke gældende, da filmen i sig selv fungerer som et mesterværk på grund af tempoet, handlingen og ikke mindst instruktørens præg på filmen. Filmen er derfor også enhver racerløbsentusiasts våde drøm, da den virkelig kommer ind på benet af sportens mest hektiske op- og nedture.

Samlet set er Rush uden tvivl et mesterværk, som virkelig indrammer historien om den historiske rivalisering mellem Lauda og Hunt. Filmens tempo følger nærmest trop med bilerne på banen, og man sidder helt ude på kanten af sofaen, mens man følger to af de største Formel 1-stjerners turbulente liv leveret gennem et mesterværk af en visuel oplevelse.

Release: 30-01-2014 på Blu-ray
Vejledende pris: 199,-

Find forhandler og den bedste pris på RUSH