ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Scary Movie 5 (Blu-ray)

Anmeldelse: Scary Movie 5 (Blu-ray)

scarymovievposter

Film som tager pis på andre film, også kaldet spoof-film, har i gennem tidens løb været en solid subgenre for komiske eskapader på det store lærred. Genren havde sin storhedstid i overgangen fra 80’erne til 90’erne med bl.a. Leslie Nielsen som den mentalt ustabile politibetjent i The Naked Gun og klassiske komiske udskejelser fra Charlie Sheen og co. i Hot Shots. Genren fik sit comeback i det nye årtusind med Scary Movie, og siden da har denne franchise spyttet den ene film ud efter den anden. Personligt kan jeg med nød og næppe blive underholdt af den fjerde og hidtil seneste film i rækken, men da 5’eren landede på markedet er min tålmodighed desværre brugt fuldstændigt op.

Den klassiske komediestil og de ret så snedige drejninger i handlingsforløbet er forduftet som dug fra solen i den seneste installation af franchisen, og de små, platte, men underholdende scenarier er blevet udskiftet med små, platte og tåkrummende scenarier. Vi følger en familie med to adopterede børn, som oplever paranormale aktiviteter i deres hus, og ved at sætte en række sikkerhedskameraer op i forskellige hjørner af huset, finder de så småt ud af, at der befinder sig en ondsindet dæmon i residensen. Allerede på disse korte linjer har filmen fået inddraget ikke mindre end Paranormal Activity, Mama og Evil Dead, hvilket normalt er en fordel i spoof-film – bare ikke når de bliver behandlet så fuldstændigt inkompetent om humorløs som i denne handling.

Charlie Sheen og Lindsey Lohan starter ballet med deres tåkrummende fremvisning af deres ligeglade attitude til alle de skandaler og historier, som har været i omløb i medierne. De spiller alt for meget på skandaler, som allerede har brugt sin ’grinekvote’, og ved at køre rundt i de samme klicheer kommer filmen alt for dårligt fra start. På rollelisten er der desuden hverken Anna Faris eller Regina Hall, som ellers skaffede en stor del af humoren i de fire forrige film. De kunne nok allerede mærke negativiteten omkring filmens modtagelse, og Simon Rex samt Ashley Tisdale har fået den noget tvivlsomme ære at føre resten af filmen i totalt kaos. Humoren i handlingen er slidt til ukendeligheder i tidligere film i gennem tidens løb, og den paniske filminstruktør forsøger at skaffe grin gennem noget så gammelt som Benny Hill-montager. Den ene scene efter den anden får seeren til at krumme tæer, og der er blot et par få sjove lyspunkter i filmen – som f.eks. Som Rex’s evige mangel på sociale evner, hvilket altid rammer plet.

Humoren er generelt bare en meget lav form for pruttekomik, ultraplatte sammensætninger af filmparodier og skuespillere som ikke rigtig ved, hvad de laver. Faktisk formår filmens produktion at se billigere ud end budgettet på den første Paranomal Activity, og humoren er faktisk lige så ringe. Mange scener giver slet ikke mening, og passer slet ikke sammen med resten af historien – nu er Scary Movie-filmene ikke just kendt for gennemarbejdede handlinger, men de forrige film havde da i det mindste en rød tråd. Filmen ligger i samme skuffe såsom Vampires Suck eller Superhero Movie, hvilket er Hollywood-produktioner, som i virkeligheden burde ligge et godt stykke under endda B-films skalaen.

Samlet set er Scary Movie 5 en film, som bryder franchisens ellers ret så morsomme stribe af komiske parodier. Filmen er nærmest et hån mod filmen som medie eller på det store lærred, og selv den mest garvede fan af genren vil ryste lidt på hovedet efter rulleteksterne. Selv små børn ville ikke grine af halvdelen af de latterligt lavkomiske aspekter i filmen, og selve karaktereren kan ikke blive højere end en halv stjerne.

Her finder man blot en række slettede scener, som giver et alternativt blik i optagelserne til en film, som man i bund og grund ikke har lyst til at se mere til.

Release: 12-09-13 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Scary Movie 5